/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengørring af Kelim tæppe
Fra : EA_HS
Vist : 10937 gange
100 point
Dato : 29-12-07 02:18

Jeg har engang hørt, eller læst, om en der
stoppede sit "sofabordstæppe" i vaskemaskinen,
med et godt resultat,..!

men vil gerne høre om der er nogen der har erfaring
med dette,..?
det drejer sig om et Kelim Tæppe,.. 200 x 140 cm.
mvh, EA_HS

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 09:11

Det går fint - jeg gør det tit, men ikke med den størrelse (med mindre det er meget tyndt). Vaskemaskinen slår sig selv i stykker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-07 09:19

Jeg har gjort det med held på Kelim kopitæpper.

Men jeg blev så modig at jeg også vaskede et ægte møjhamrende dyrt Kelimtæppe, og der blev tæppet selvfølgelig ødelagt, det bulede og var slet ikke til at strække ud igen, så alt efter hvor glad
du er for tæppet, så ville jeg overveje endnu engang inden jeg smed tæppet i maskinen.

Hvis det er meget dyrt, ville jeg indleverer det til rensning

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-12-07 09:56

Hmmm ,.. (med mindre det er meget tyndt),..
det er vel ca. 3 -5 mm. ikke særligt dyrt,. (omkring 450 kr.)
så det er vel ikke et,.. ’møjhamrende dyrt Kelimtæppe’ ?
p.gra. størrelsen, havde jeg ikke tænkt mig at bruge min egen ”lille maskine”
boligforeningen har nogle ret store,.. et sted mellem 5 – 10 kg
så ku' jeg jo passende afprøve en af dem,.

hvis jeg vasker det på lavest mulig temp. hva’ med tørring,..?
det er jo ikke særlig smart at hænge det ud, i dag,..
ps. hvad er kelim,. ?
hvad koster mon en rensning,.. ?
mvh. EA_HS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-07 10:25

Nej 450,00 kr er ikke møjhamrende dyrt for et tæppe i den størrelse.

Meeen det bliver jo tungt når det bliver vådt, kan vaskemaskinen mon klarer det??

Næ det tørrer ikke meget ude idag, så har du ikke mulighed for at hænde det indenfor, ville jeg vente.

Når du tørrer det, skal du ind imellem hive i det, så det ikke buler. Du kan være heldig, at du kan træde det "Fladt" igen, men at hive det i facon indimellem, skader jo heller ikke.

Jeg kender ikke priserne på en rensning, men det løber hurtigt op i en pris der er dyrere end tæppet, men prøv dog at spørge inden du stritter tæppet i maskinen

Her står lidt om Kelimtæpper http://www.garant.nu/sw15706.asp

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-12-07 10:54

Javel,.. ud fra de oplysninger, : http://www.garant.nu/sw15706.asp
er det jo nok ikke særlig ægte,… (så er det i hvert fald nogle meget små hænder)
så jeg tror jeg vover forsøget, en dag vejret er lidt bedre,..(hvis det bliver’)
(det ka’ vel ikke gå ’værre end galt’)
foreløbig tak,.. og godt nytår,..
(ska’ nok skælde ud hvid ikke det duer’)
ps. har du nogen ide om hvilket vaskepulver, der er egnet,. ?
Mvh,. EA_HS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-07 12:18

Nu "lover" de jo sne, så jeg ville i første omgang lægge det ud i sneen og på den måde vaske det

Jeg ville bruge noget vaskemiddel beregnet til kulørt tøj

Nej det kan ikke gå værrer end galt... og du skal IKKE skælde mig ud, hvis det GÅR galt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 16:11

Kelim er en vævemetode og siger ikke så meget om materialet, og hvad det tåler af vask.

Med et tæppe til den pris, må det være maskinfremstillet af syntetisk farvet ( måske uld ) .

De gamle ægte håndvævede kelimtæpper fra Anatolien af hjemmespunden uld kan man vaske i koldt vand , med rigeligt plads, så de ikke krylles sammen. Vask i en flod eller i havet var traditionen på stedet.
Brug ikke alkalisk sæbe men simpel neutral hårshampo eller uldvaskemiddel.

Så vask med hånden i koldt vand i badekarret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 16:11

Kelim er en vævemetode og siger ikke så meget om materialet, og hvad det tåler af vask.

Med et tæppe til den pris, må det være maskinfremstillet af syntetisk farvet ( måske uld ) .

De gamle ægte håndvævede kelimtæpper fra Anatolien af hjemmespunden uld kan man vaske i koldt vand , med rigeligt plads, så de ikke krylles sammen. Vask i en flod eller i havet var traditionen på stedet.
Brug ikke alkalisk sæbe men simpel neutral hårshampo eller uldvaskemiddel.

Så vask med hånden i koldt vand i badekarret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 16:18

Brug ikke et almindeligt kulørtvaskemiddel som Nordsted1 foreslår. Alkalien i det affedter uldens naturlige lanolin, og de små skel på uldfibrene rejser sig . Derved filtrer ulden ved den mindste bevægelse.

Uld og menneskehår er næsten ens skabt fra naturen side. Hvis du vasker hår i kulørt middel ( til bomuld eller syntetiske fibre) vil du selv mærke effekten. Dit hår retter sig når det gror ud igen, men tæppet får ikke nye fibre.

Kommentar
Fra : arkoni

Dato : 29-12-07 22:39

Jeg kender ikke til mulighederne for at vaske det i vaskemaskine. Men på mit arbejde renses gulvtæpperne med noget som hedder Host. Vi har brugt det selv hjemme og det kan varmt anbefales

Det er en slags savsmuld (plantefibre) som drysses og indarbejdes i pletter og trækker pletten ud i forbindelse med at det tørrer

http://www.carlpaalborg.dk/produkt/10rengøring/host.htm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-07 02:38

Hvis det er uld, så undgå at give det kuldechok. For mange år siden tabte jeg selv en flaske fyldepenneblæk på en billig kelim. Den røg direkte i badekarret, blev skyllet igennem med håndbruseren lidt koldere end til mit eget luxuslegeme og bagefter hængt op i carporten langs den ene kant med så mange tøjklemmer (træ, ikke plast), som der var var plads til. Ude var der hverken varmere eller mere tørt end nu, så den hang et par dage og tørrede efter på sin rette plads på gulvet ovenpå en flok aviser eller rettere to flokke aviser, blev flyttet fra ét sted til det andet et gange om dagen, til den var helt tør. pænt lige og uden pletter.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-12-07 10:43

arkoni,.. det lyder da yderst interessant,
.. faktisk utroligt man aldrig har hørt om det før,..
men skal der ikke bruges en maskine,..?
ved du hvor det kan købes i ”løs vægt” (passende til ca. 3 m2) ?

Kommentar
Fra : arkoni

Dato : 30-12-07 12:13

Jeg blev også selv meget begejstret for det efter at det til min store overraskelse kunne fjerne nogle meget mørke pletter fra tæppet i min hunds helt unge dage

Hvis det er et stort areal som skal renses så vil det kræve en maskine, men hvis det kun er for at fjerne afgrænsede pletter så kan man komme langt hænderne eller en blød børste til at gnide det ind i tæppet. Efterfølgende kræver det kun en almindelig støvsuger at fjerne det når det er tørt.

Jeg vil tro at man købe det hos de her gulvfirmaer:

http://www.carlpaalborg.dk/produkt/10rengøring/entrep.htm