/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
spores via KaZaa
Fra : Stifinder
Vist : 408 gange
150 point
Dato : 14-02-03 16:10

1. Er der filer på Kazaa der er lovlige at oploade /dawnloade ?
2. Hvis man IKKE tilbyder andre at hente filer hos sig selv kan man så spores?
3. Hvis man KUN tilbyder andre at hende udlandske musikstykker kan man så spores?

Principielt synes jeg at det vil være fint at betale for musik mv. MEN jeg kan da godt forstå dem der synes at det er urimeligt at alle mulig andre en musikerne bliver "TYKKE og FEDE" . Musiker får fra kr 1,50 til 10,00 kr pr. CD der sælges resten går til ........ ja bla. AntiPiratGruppen
Jeg håber og tror på at om max. to år vil det være muligt at købe en CD til max. 3 $ og at de enkelte musikstykker kan købes til mindre end ½ $ /stk

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 14-02-03 18:18

Der findes vel både musik og film som er tilladt at hente !?

Jeg er intereseret i at høre om hvordan man ret teknisk kan spore og i hvilke situationer det er muligt!
ER det eks. muligt at spore en kazaa bruger hvis vedkommende dawnloader filer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-02-03 20:00

Hvis ALT på Kazaa var ulovligt at downloade, var tjenesten blevet lukket af politiet.
Filer, som ikke er copyright´ede kan du lovligt hente ned.
Nærmere kan jeg desværre ikke komme det, da jeg ikke selv bruger Kazaa.
Bortset fra det, går dit regnestykke ikke op. Selv om en musiker kun får et par kr. pr.
solgt cd, vil han/hun stadig blive snydt for sin retmæssige fortjeneste, hvergang cd´en
downloades ulovligt.
Der ligger et stort arbejde bag en film eller en cd, og hvorfor skal de mennesker, som har udført
dette arbejde, snydes for deres betaling? Du vil vel også gerne have betaling for DIT arbejde?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-02-03 20:00

Hvis ALT på Kazaa var ulovligt at downloade, var tjenesten blevet lukket af politiet.
Filer, som ikke er copyright´ede kan du lovligt hente ned.
Nærmere kan jeg desværre ikke komme det, da jeg ikke selv bruger Kazaa.
Bortset fra det, går dit regnestykke ikke op. Selv om en musiker kun får et par kr. pr.
solgt cd, vil han/hun stadig blive snydt for sin retmæssige fortjeneste, hvergang cd´en
downloades ulovligt.
Der ligger et stort arbejde bag en film eller en cd, og hvorfor skal de mennesker, som har udført
dette arbejde, snydes for deres betaling? Du vil vel også gerne have betaling for DIT arbejde?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-02-03 20:02

Hm, jeg ved ikke, hvorfor mit indlæg kom to gange - jeg sendte det kun èn gang.

Accepteret svar
Fra : cumano

Modtaget 150 point
Dato : 14-02-03 21:26

1. Ja, selvfølgelig er der det.. som Rellom også siger...
2. AntiPiratGruppen (APG) siger selv, at de kun kan fange dem der deler deres filer, mens de intet kan gøre med dem der kun henter. Men om det passer? Tja.. det ved kun gud
3. Jeg har fået det indtryk af APG, at de søger efter noget dansk musik, og så sender bøder ud til dem der har rigtig mange.. Selvfølgelig er det ikke sikker at hente noget, for man ved jo aldrig med APG.

Mht. at købe enkelte musiknumre, kan det jo allerede lade sig gøre på MyMusic.dk. Der kan man både downloade gratis numre og købe de andre for et lille beløb..

/Cumano

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-02-03 22:50

Hej Stifinder

Rellom undskylder at hans svar, den "gamle" kommer 2 gange. Det synes jeg ikke gør noget, for det han skriver, er fuldstændigt rigtigt. Hvis du downloader film og musik fra KaZaa er det i langt de fleste tilfælde ulovligt. Så hvis du ikke vil risikere noget, SÅ LAD VÆRE. Hvis du alligevel gør det, går det nok godt i de fleste tilfælde, ligesom når man smugler en flaske spiritus over grænsen, eller kører over for rødt, men det gør det jo ikke rigtigere - og er stadig ulovligt.
Jeg tror ligesom dig, at det meget snart bliver almindeligt, at kunne downloade hele CD'ere og enkelte musikstykker, helt legalt, mod at betale Koda-afgift. Jeg tror ikke det varer så længe, som du skriver. Jeg mener også, at for Copydan's egen skyld, skal de fremskynde dette, da det alligevel ikke kan lade sig gøre, at hindre ulovligheder. Hvis priser bliver riglig, tror jeg heler ikke, at der vil være så mange der bryder loven.

Franksp

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 15-02-03 01:52

Er moralen så at vi skal skubbe til "læsset " til de forstår det !?
Til Rellom: >> snydes for deres betaling -Det kunne jo være at når prisen på musik bliver den rigtige, at salget så vil blive så meget større, at også til nogle af dem bag scenen fik deres løn.(forhåbentlig bliver der mindre til alle "gribbene" herunder magtfulde multinationale selskaber og deres aktionære)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-02-03 02:29

Du finder ingen professionel musiker, som vil give dig ret i det standpunkt.
Og jeg tror ikke, musikerne er så dumme, at de modarbejder deres egne interesser.

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 15-02-03 10:46

Hvor mange tror du ville have brugt internettet i dag hvis vi skulle have betalt afgift hver gang vi brugte dette medie?
En del nye bandt lægger ganske frivilligt gratis musik ud på nettet. Da pladeselskaberne ofte ikke vil udgive musik der ikke lige hitter. Hvilken udvikling ønsker vi ?
Jeg tror gerne at nogle store bands gerne vil bibeholde det "gamle system",de får jo også på flere måder max. udbytte at systemet som det er i dag. Jeg har i øvrigt ikke ondt af de bandt der tjener milliadere af kr, hvis de kun fik en 1/10 del af det de får i dag. Det grænser jo til røveri!!! Selve ophavrettighederne trænger i den grad til en rivision!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-02-03 10:58

Det rigtig skægge er, at superstjernen Robbie Williams, lige har udtalt i direkte fjernesyn, at han håbede at hans musik blev piratkopierede i vildskab, for så kom han musik ud til flere, og han mener også at hans slag går op ved det, da mange vil downloade et eller to stykker med ham, for så at finde ud af det er god musik, og så går ned og køber plade...
Madonna har ligeledes udtrykt samme holdning.

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 15-02-03 13:04

Angående ophavrettighederner: De regler der er i dag er også med til at begrænse bla. DR i at lægge programer ud på nettet. Afgifterne er så høje at den naturlige udvikling i retning af On Demard (se/ hør udsendelsen når du vil) ikke er muligt i dag

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:39

Hej stifinder

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 05-03-03 00:55

Tak for de indlæg der er kommet ind til nu. Håber der kommer yderligere komentare så vi kan holde debatten i "kog".

Kommentar
Fra : nice_giffel

Dato : 14-04-03 10:22

Selvfølgelig er der lovlige filer på Kazaa - det bruges jo bl.a. også til at distribuere det musik man selv har lavet, fx. i ejay eller med en synthesizer. Der er også masser af lovlige film, ligesom dem du henter fra Humorsiden, Demospasser osv.

Det andet tror jeg ikke jeg kan svare på, men prøv at gå ind på
http://www.antipiratgruppen.dk
Der kan du læse reglerne - god fornøjelse....