/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Installation af linux
Fra : HenrikBo
Vist : 456 gange
50 point
Dato : 28-12-07 21:23

Jeg har en lille pentium 4 bærbar compaque Armada den er for langsom nu til XP - Jeg kunne tænke mig at installere linux på den istedet - er det svært og hvor finder jeg softeware.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 28-12-07 21:29

ved ikke om det kan hjælpe dig men prøv at kigge på de her 2 link

www.linux.dk/artikler/artikel-01.php
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 21:30

Nej det er ikke svært, og support er jo lige her og på UbubtuDanmark, det er nemlig Ubuntu jeg vil anbefale dig som er nybegynder: http://www.ubuntudanmark.dk/ e.c har skrevet tip, der forklarer noget: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx så er det bare at komme igang, kør den først live, til du vænner dig til den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 21:35

Ubuntu kan næsten lige så meget som Windows Vista, men indstiller selv hvor meget der udnyttes i forhold til computerens kræfter, hvis du hellere vil have en af de små Linux, hvad så med Puppy Linux: http://www.puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 21:43

Hvad er det for en armada.

Den skal helst være 5-600 Mhz og ca. 300 ram til både XP og ubuntu 704 eller 710

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 21:52

Hvis den kan køre med XP, så kan den køre hurtigere med Ubuntu, det ved du da godt e.c

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 29-12-07 09:36

Hej Ja den er på 600 mhz og den kan lige klare at køre XP men lidt langsom i opstarten.
Vil det så sige at jeg bare downloader dette lægger det over på hardisken på den lille armada og så skulle installationen gå som ved XP ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-07 10:50
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-07 10:56

Installationen går af sig selv og den finder selv dit netkort (kabel) og kobler sig på nettet.
Den vil gerne opgradere sig efter installation.

Den bliver ikke hurtigere i opstart end en frisk installeret XP.

Hvis det er en Armada E500 må du endelig ikke smide den væk, hvis du bliver træt af den, da jeg godt kan bruge den tynde harddisk ramme til at skifte styresystem.