/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
sprinklervæske
Fra : denevigeuheldige
Vist : 4377 gange
50 point
Dato : 28-12-07 18:39

Hvordan laver jeg selv min sprinklervæske? Jeg ser til min store overraskelser at priserne jo er blevet svimlende høje. Omkring 18 kr for sølle 5 liter hos jem&fix / silvan osv.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 28-12-07 18:42

Lav selv sprinklervæske
Bland 1 del Isopropylalkohol 99% med 3 dele Demineraliseret Vand og nogle få dråber opvaskemiddel. Hæld opløsningen i den tank, der er beregnet til sprinklervæske. Opløsningen er frostsikker ned til hele -15 grader. Vær opmærksom på at den rene
Isopropylalkohol ikke spildes ned på bilens lak.

herfra http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=44768 hvor der også står mange andre ting

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-12-07 19:01

Denne er fra trafikradioen:
3/4 ltr. vand
1/4 ltr. sprit
1 dråbe opvaskemiddel
1 spsk. salmiaksperitus 8%

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-07 20:28

De opskrifrer er sikkert dyrere end det færdigkøbte.
prøv bare at se prisen på deminiraliseret vand.

Almindelig husholdningssprit, skal jeg advare mod. denatureringsmidlet er ikke sundt for bilens lak mv.

Kommentar
Fra : peny

Dato : 28-12-07 20:35

Hej

En anden mulighed er også at købe sprinklervæske hos bilxperten. Der betaler man 60 kr ( altså det kostede det i år) for et helt års forbrug af sprinklervæske. Man får et kort man skal vise og så kan man frit tanke det i et helt år.

Vi har i hvert fald været super glade for den løsning og det er billigt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-12-07 04:38

Hvis du ikke har penge til sprinklervæske, så har du ikke penge til og eje en bil.Mærkelig hvad folk vil gøre. for at de tror de kan spar, 50 øre.
alimak

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 29-12-07 07:11

springlervæske består somregel af isopropylalkohol samt vand. Du kan sagtens købe isopropylalkohol hos Matas. Jeg laver det selv 1:10 og drypper få dråber sulfo ned i tilsidst. Det dufter så ikke af citron, men effekten er den samme.

Isopropylalkohol er ikke helt billigt, så ved faktisk ikke om du spare så meget ved det, men slutresultatet er det samme.

Mvh timeglas

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-12-07 18:14

Alimak. Det er ikke et spørgsmål om at have råd, men om at være økonomisk bevist. Vi har ikke alle en guldklump et vist sted......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 10:03

Det er ikke svært selv at lave sprinklervæske, men man skal være storindkøber til tusindvis af liter ad gangen , for at kunne få ingridienserne til en pris, som kan konkurrere med den færdigkøbte.

Problemet er at detailhandelen holder sig meget store avancer på alt der smager af kemikalier på flaske.
Men sprinklervæske på dunk kan være et tilbudsprodukt, som du kan få færdigt til priser langt under hvad du kan købe ingridienserne til.
Hvis man vil undgå farven og parfumen, kan man dog være nødt til at blande det selv.

Opskriften med 1: 10 giver et for tyndt og ikke frostsikkert produkt.
den gode køe sprinklervæske har ca 30% IPA.

Nogle meget billige er tyndere. De tal som nogen angiver til frostsikring er ren fantasi.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 31-12-07 09:19

Tak for svaret Nordsted1 og godt nytår til alle.