|
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-12-07 13:25 |
|
Forhjulstræk er bedst.
I gamle dage bakkede man op med folkevogn 1200
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 28-12-07 13:43 |
|
Bedst er firhjultræk.
Ellers træk på de hjul hvor belastningen (vægten) er størst.
Hvis der ikke er særlig stor last bagi er det normalt forhjulene.
| |
|
- i sne er det bedst af have trækket adskilt fra styringen...
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 28-12-07 14:21 |
|
Og jeg går så modsat af flertallet her, baghjulstræk er bedst hvis du vil køre fremad op af en glat bakke, jeg forstår ikke at Teil påstår at en WV 1200 bakkede op, jeg har den stik modsatte oplavelse, en gammel SAAB med forhjulstræk kunne ikke komme op ad en glat bakke, jeg kunne i min gode gamle Volvo med baghjulstræk, så vendte førenen af SAABen bilen og bakkede op, forklaringen er logisk, vægten skubbes bagud ved en hældning og derved væk fra forhjulnene, derimod er der bedre greb bagpå, der er vægten jo
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 28-12-07 14:56 |
|
Jeg holder med O.V.N. - baghjulstræk, men jeg vil gerne have lidt vægt på, så det må blive folkevognen hvor motor/ vægt /træk er bagest.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 28-12-07 16:51 |
|
Spørgmålet er om hvad der bedst sikrer at man kommer op og at de trækkende hjul ikke slipper.
Vejgreb er et besynderligt udtryk, som folk der forstår fysikken aldrig vil bruge. Der er jo ikke noget som griber i noget som helst.
Den kraft, som op ad bakken skal overgå tyngdens komposant langs vejen, er desværre kun gnidningens komposant i samme retning. Den er der jo desværre et maksimum for inden hjulene skrider mod underlaget.
Men dette skred eller slip er større jo større normalkraften er mellem hjul og vej. normalkraften er tyngdens komposant vinkelret på vejens hældning.
Derforslipper hjulene lettere jo mere glat det er og jo stejlere bakken er. Det er der vel ingen somer uenige om. Men deraf følger også at den største kraft kan overføres på de hjul hvor tyngden er størst.
Det er på de fleste let læssede biler forhjulene. Staklen med baghjulstræk må derfor lægge sandsække bagi.
Hastighed eller acceleration kan kun flytte vægtfordelingen marginalt, og kun fordi fjedrene giver sig lidt.
Når det gælder om at komme op ad en glat bakke er det normalt bedst med forhjulstræk.
Det kan måske diskuteres med skridning i fart, eller styring i sne, men det handler om noget andet end væddemålet.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-12-07 16:56 |
|
En metode at slippe for hjulspind er at bremse let
medens man trækker bilen op.
Friktionen i bremserne er større en vejbanens friktion,
dermed bedre fremdrift.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-12-07 17:30 |
|
Da spørgsmålet netop går på sneglat bakke vil en baghjulstrukket have store problemer med mindre der er lagt vægt ind over bagakslen.
En baghjulstrukken skal skubbe den tunge forende og kommer derved også let til at skride ud.
En forhjulstrukken trækker resten med og holder derfor bedre retningen og spilder ikke kræfter.
I øvrigt kan en forhjulstrukken være meget svær at rette op når den er kommet i skred, men den skrider ikke så nemt.
I øvrigt er det også et spørgsmål om køreteknik, dæk og vognens vægtfordeling.
Hvis der er ESC (Electronic Stability Control)/ESP vil bilen selv gøre det Theil forslår med let bremsning, bare bedre, men ETC (Electronic Traction Control), som jeg har på min 4x4 er endnu bedre og er i øvrigt også noget der reguleres via bremserne ganske som nogen kender det fra ældre baghjulstrukne traktorer (bare noget smartere og mere effektivt med elektronik).
Den her diskussion er nu i øvrigt svær at at afslutte med mindre man vedtager nogle forudsætninger for køretøjerne.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-12-07 17:44 |
|
Hvad med en forudsætning for at chaufførerne kan køre bil i glat føre - det er nemlig ikke nogen selvfølge og det er vægtfordeling heller ikke.
osv osv
Hvis du ikke forstår det så bare lad som ingenting refi
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-12-07 17:45 |
|
P.S.!
Ja forhjulstræk er bedre forudsat bilerne er nogenlunde ens bortset fra de trækkende hjul.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 28-12-07 23:27 |
|
Jeg har oplevet, at politiet var kørt fast i en Volvo 240 (baghjulstrækker) og frarådede mig, at forsøge på, at forcere bakken. Men da jeg skulle på arbejde var der ingen vej udenom, og min gamle Austin 1100 futtede såmænd lige over bakken, omend det skrabede noget på bunden.
Så jeg vil sige forhjulstræk, men førerens evner spiller absolut også ind.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-12-07 23:38 |
| | |
| Kommentar Fra : mpjc |
Dato : 29-12-07 10:07 |
|
hvad er så svaret...
for synes i roder lidt rundt i det?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|