/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nicolai Mochau
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 2718 gange
50 point
Dato : 28-12-07 02:46

Hvor kan jeg evt. finde fødslen på Nicolai Mochau? Han er født omkring 1806 i Niebøll. Var det ikke dansk på det tidspunkt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:14

I folketællingerne fra Slesvig 1803 er der flere Mochau:
"
Sydslesvig, , Niebüll, Niebüll, , 149, FT-1803
Anna Maria Jessen 60 Witwe Mutter Inste und geniesst Almosen
Andreas Mochau 18 Unverheir. Deren Kinder
Maria Elisabeth Mochau 16 Unverheir. Deren Kinder

Sydslesvig, , Niebüll, Niebüll, , 19, FT-1803
Peter Paulsen 87 Verheir. Mann Käthner ohne Land und geniesst Almosen
Helena Nicolai Mochaus 85 Verheir. dessen Frau
Katharina Maria Peters 61 Unverheir. Ihre Tochter

Sydslesvig, , Niebüll, Niebüll, , 64, FT-1803,
Andreas Hansen 51 Verheir. Mann Käthner mit Land, Schneider
Ingeburg Andresen 55 Verheir. dessen Frau
Christina Maria Johannsens 23 Unverheir. Tochter Frauen 1ster Ehe
Johann Hansen 19 Unverheir. Ihre Kinder
Hans Hansen 16 Unverheir. Ihre Kinder
Anna Lucia Hansen 12 Unverheir. Ihre Kinder
Nicolai Mochau 25 Verheir. Mann Inste ohne Land und Tagelöhner
Siecke Pauls 23 Verheir. dessen Frau
"
Men da er Nicolai jo ikke født...

Hans forældre er måske her iblandt?
Måske hed hans far også Nicolai?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:27

Husk at skrive Niebüll når du søger på tysk, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:33

Nogen relationer til dem i Århus?
"
NICOLAI MOCHAU
Spouse: ANNA LENE OLSEN
Marriage: 17 MAY 1839 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark

NICOLAI MOCHAU Birth: 16 JAN 1872
Christening: 19 JAN 1872 Viby, Aarhus, Denmark :
Father: CHRISTIAN PETER MOCHAU
Mother: KAREN PEDERSEN
"
Passer ikke rigtigt med alderen?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:41

Kan de have heddet Von Machau?
"
Inge Christina VON MOCHAU
Birth: 17 JUL 1823 Fohrdorf, , Schleswig-Holstein, Preussen
Father: Peter VON MOCHAU Family
Mother: Ingeborg FRIEDRICKSEN

Inge Christina VON MOCHAU
Birth: 17 JUL 1823 Fohrdorf, , Schleswig-Holstein, Preussen
Spouse: Andreas Sonke PAULSEN Family
Marriage: 18 JAN 1846 Fohrdorf, , Schleswig-Holstein, Preussen
"
eller er det deres Uhr Vater??
"

JOHANN GOTTFRIEDT MOCHAU
Christening: 10 JUL 1719 Jerusalem, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen
Father: JOACHIM MOCHAU Family
Mother: ANNA CATHARINA WANCKERIN
"
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:53

Stammer han her fra? Svend
http://www.mochau.de/

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 28-12-07 09:54

Her er også en mulighed

Slesvigske kirkebøger

Statens Arkiver tilbyder fra 2. april 2007 en ny service på sine læsesale, når vi begynder at stille kirkebøger fra en række sogne i Sydslesvig til rådighed for brugerne. Kirkebøgerne kan ses på mikrokort. I første omgang drejer det sig om sognene i de fire kirkekredse Flensborg, Slesvig, Sydtønder og Ejdersted.

Denne del af Tyskland hørte indtil 1864 til Danmark, og mange fra landsdelen flyttede til Danmark og slog sig ned som især embedsmænd og håndværkere. De tog familien med eller stiftede familie i Danmark, og efterkommerne får nu mulighed for at forske i den del af slægtens historie, der ligger forud for bosættelsen i Danmark.

Allerede i 2004 indgik Statens Arkiver en aftale med Nordelbische Evangelisch-Lutherische Kirche i Kiel, der går ud på, at Statens Arkiver kan stille mikrokort af kirkebøger til rådighed på Statens Arkivers læsesale på Rigsarkivet, på Erhvervsarkivet i Århus og på landsarkiverne i Odense, Viborg og Aabenraa. I Tyskland er kirkebøgerne ikke som i Danmark samlet på landsarkiver, men opbevares på de enkelte provstiers kirkebogskontorer, og hidtil har slægtsforskerne måtte besøge disse kontorer for at benytte kirkebøgerne.

Tilgængelighedsregler til personoplysninger er mere restriktive i Tyskland end i Danmark, og der er derfor aftalt nogle særlige vilkår for mikrokortenes benyttelse. Det er kun danske statsborgere og tyske statsborgere med fast bopæl i Danmark, der må benytte bøgerne, og kun kirkebøger fra før 1. januar 1876. Mikrokortene må ikke placeres på læsesalene, og det er derfor arkivpersonalet, der skal finde de relevante kort frem. For mikrokort af danske kirkebøger er der ikke tilsvarende regler; kortene af danske kirkebøger ældre end 1892 står fremme på læsesalene til fri afbenyttelse.

Det er aftalt med Nordelbisches Kirchenarchiv i Kiel, der opbevarer originalkortene, at mikrokortene fra Angeln, Husum-Bredsted og Eckernførde kirkekredse også kommer med i ordningen.

Overnævnt er fra Rigsarkivet i Aabenraas´s hjemmeside

Venlig hilsen

Ove

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 09:57

Der er 2 Mochau: Svend

http://de.wikipedia.org/wiki/Mochau

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 10:20

fra denne adresse
http://www.folketimidten.dk/soeg1845.cgi
mvh
senta

Alle 5 personer i husstanden:
Folketælling: 1845 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Møllestien Husnr: 710 Husstand: 1

Navn: Nicolay Mocou Alder: 41 Civilstand: gift
Fødesogn: Niebüll Fødeamt: Tyskland
Stilling: arbejdsmand
Noter:

Navn: Ane Olesen Alder: 30 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: hans kone
Noter:

Navn: Peter Mocou Alder: 8 Civilstand: ugift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Navn: Christian Mocou Alder: 5 Civilstand: ugift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Navn: Waldemar Mocou Alder: 3 Civilstand: ugift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Nicolai Mochau Opholdssted: Århus
Brud: Lene Olsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 17. Maj 1839

Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl Nicolai Mochau, 33 Aar
Brud: Anna Lene Olsen, Fød 1. Juni 1815
Forlovere: At der ifølge de Kgl. Anordninger ingen Hindring gives [...] bevidne: G. Blæsinge, Tade Ipsen, Dagleiere
Trolovelsesdag: Anmeldt: 6. April 1839
Vielsesdag: 17de Mai 1839
Arkiv: C 360 A-5 Folie: 214
Noter:

Alle 35 personer i husstanden:
Folketælling: 1860 Sogn: Trige Herred: Vester Lisbjerg Amt: Århus
Lokalitet: Thomasminde Bygningsnr: 21 Bygning: Avlsgaard Husstand: 1

Navn: Christian Mochau Alder: 20 Civilstand: ugift
Fødested: Aarhus
Stilling: Tjenestedreng
Tro: Lutheran
Noter:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 10:57

Godt fundet senta, det må jo være ham...
(varianten Mocau, det havde jeg ikke tænkt på).

Nu må Finn lige fortælle om vi også skal prøve at finde hans fødsel og forældre?
Født ca 1806 det lader jo til at være rigtigt og bemærk at de i Århus kan skrive Niebüll med tysk y...

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-07 11:46

Takker for ovenstående og jeg kan kun sige at I er på rette spor.
Nicolai Mochau er ganske rigtigt gift 1839 med Anna Lene Olsen.
Nicolai Mochau født 1872 er en sønnesøn.
Christian der arbejder på Thorsminde i 1860 er deres søn.

...og ja tak. Hvis I kan finde hans fødsel og forældre, vil det være alletiders.

mvh
Finn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 12:01

svendgiversen fandt dette på DDA
Nicolai Mochau 25 Verheir. Mann Inste ohne Land und Tagelöhner
[B]tror jeg er forældre til ovennævnte

Siecke Pauls 23 Verheir. dessen Frau [/B]
se hvad 160643 skrev
mikrokort af kirkebøger til rådighed på Statens Arkivers læsesale på Rigsarkivet, på Erhvervsarkivet i Århus og på landsarkiverne i Odense, Viborg og Aabenraa. I Tyskland er kirkebøgerne ikke som i Danmark samlet på landsarkiver, men opbevares på de enkelte provstiers kirkebogskontorer

du kan prøve at finde Nicolai Mochau død i århus det kan være hans fødselsdato står ved hans død.
mvh
senta
Sydslesvig, , Niebüll, Niebüll, , 64, FT-1803,
Andreas Hansen 51 Verheir. Mann Käthner mit Land, Schneider
Ingeburg Andresen 55 Verheir. dessen Frau
Christina Maria Johannsens 23 Unverheir. Tochter Frauen 1ster Ehe
Johann Hansen 19 Unverheir. Ihre Kinder
Hans Hansen 16 Unverheir. Ihre Kinder
Anna Lucia Hansen 12 Unverheir. Ihre Kinder
Nicolai Mochau 25 Verheir. [B]Mann Inste ohne Land und Tagelöhner
Siecke Pauls 23 Verheir. dessen Frau [/B]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 12:09

Du ved altså meget mere end du oplyser i dit spørgsmål, Finn
(det kunne have sparet os for nogle overflødige søgninger).

Ved du også eksempelvis hvem der stod faddere ved Peter, Christian og Valdemars dåb?

Nogen fra Niebüll?? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 12:46

sønnen Peter Mocou Alder: 8 uægte og født 1837 ane olsen er enkekone
Nicolai Mochau nævnes det må jo være hans søn, resten må du selv tyde
ergo kan du evt. finde ham i tilgangslisterne
senta
Århus Vor FrueHasleAarhusÅrhus Vor Frue 18351851
opslag 22
nr.9 uægte 1837
Navn: Peter Mocou Alder: 8 Civilstand: ugift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-07 16:39

Han er død mellem 1855 og 1857 i Århus (Domsogn?) Det er mellem 2 af sønnernes konfirmationer. Jeg har dog ikke kunnet finde ham i KB.
Jeg vil prøve tilgangslisterne - måske er det er mulighed hvis de kan tydes. Jeg vidste ikke at ANe Olsen var enkekone på det tidspunkt - men jeg tror at hun er blevet gift igen i 1860 med Heinrich Holst.

mvh
Finn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 17:00

du skal tyde det der står ved opslag 22 nr.9 uægte 1837 Peter Mocou fødsel i
Århus Vor FrueHasleAarhusÅrhus Vor Frue 18351851
jeg tror ikke hun er enkekone det er faderen der er enkemand og matros

Nicolai Mochau er hvis ved et regiment men jeg kan ikke tyde det der står , jeg tror det giver dig nye oplysninger og mulighed for evt at finde nicolays ophav udover han kommer fra Niebüll

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 17:14

her er Lene Mochau x2 vielse
Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Heinrich Horst Opholdssted: Århus
Brud: Lene Mochau Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 6. Juli 1860

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Ungkarl og Skomagersvend, Heinrich Horst, 33 Aar gl., Nørregade
Brud: Enken efter Dagl. Mochau, Lene Mochau, født Olesdat., 44 Aar gl., Nørregd.
Forlovere: N.P. Funk, Vognmd., S. Jensen, Tømrer
Trolovelsesdag:
Vielsesdag: 6te Juli
Arkiv: C 358-13 Folie: 381
Noter:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 21:48

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18521857

NICOLAI MOCHAU er død 13 februar 1853
opslag 340 nr 32
resten må du selv tyde
der er en datter født ca.1845
senta

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18521857

1853 9 maj opslag31 nr 40 en søn carl andreas nekolai morchau
søn a´afdøde morchau

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 21:59

Fra Family Search:
"
PETER OLE NICOLAI MOCHAU
Christening: 18 JUN 1837 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: LENE OLSEN

CHRISTIAN PETER ANDREAS MOCHAU
Christening: 07 MAR 1841 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: ANNA LENA OLSEN

WALDEMAR SOPHUS FREDRIK FERDINAND
Christening: 09 JUL 1843 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: ANNA LENA OLSEN

ALFRED THEODOR MAGNUS MOCHAU
Christening: 24 AUG 1845 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: ANNAE MAGDALENA OLSEN

CHARLOTTE AMALIA WILHELMINE LORENZINE MOCHAU
Christening: 23 JUL 1848 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: ELINA OLSEN

OLE NICOLAI HANS CHRISTIAN MOCHAU
Christening: 23 MAR 1851 Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU
Mother: ANNA MAGDALENA OLSEN

NICOLAI MOCHAU er død 13 februar 1853

CARL ANDREAS NICOLAI MOCHAU
Christening: 30 JUN 1854 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: NICOLAI MOCHAU Family
Mother: ANNE HELENE OLSEN

Der er jo så nogen dåbshandlinger at se efter...
mon ikke nogen af Nicolai's tyske slægtninge deltog som faddere?

En træt Nicolai aktiv til det sidste afløses så:

LENE MOCHAU OLESDR
Spouse: HEINRICH HORST Family
Marriage: 06 JUL 1860 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
Husband Age at Marriage: 33
Wife Age at Marriage: 44
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-07 22:36

Nej hun er ikke enke - men hendes mor er enke.
Nicolai er ved sønnens dåb i 1837 dragon ved prinds ferdinands dragonregiment. Ingen oplysninger om hvor han kommer fra og jeg kan umiddelbart ikke finde regimentets hjemstavn.
Jeg har nu tjekket tilgangslisten for Århus, Vor Frue 1830-1837 uden at finde Nicolai. Jeg kan ikke se ham i FT-1834 i Århus - men hvor var han så henne?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 22:50

De tre ældste sønner i AO:
"
Århus HasleVor Frue 1835 1851
opslag 22 nr.9
opslag 47 nr 26
opslag 66 nr 40
"
I den første er Nicolai >dragon ved prinds ferdinands dragonregiment,
det kunne du jo godt havde fortalt lidt før Finn

I ingen af de tre finder jeg faddere med tyske navne...
se selv efter Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 23:03

det kan være du kan finde en henvisning på denne side
senta
http://www.chakoten.dk/norden_udstil.html

Frederik 6 til revy med 3. Rytterdivision i 1812
I 1812 blev en stor del af den danske hær lagt i en ring uden om København på grund af krigssituationen, da Sverige havde sluttet forbund med Rusland. Svenskerne truede med landgang på Sjælland; og for ikke at komme i samme situation som i 1807, flyttede man hæren ud i fri mark.
I dioramaet ser man en parade for 3. Rytterdivision, som lå ved Roskilde Kro. Den bestod af 2 eskadroner af Livgarden til Hest, 4 eskadroner husarer, 4 eskadroner af Prins Ferdinands Dragonregiment og det danske ridende artilleri.I staben kan man se Frederik 6, generalmajor Bülow, generaladjudantløjtnant Rømer, general Berger, chef for 3. Rytterdivision, chefen for Livgarden til Hest, oberst Hans Bachmann, chefen for Prins Ferdinands Dragonregiment, Prins Frederik Ferdinand af Danmark, chefen for artilleriet, oberst Hans Bech, et par adjudanter, en guideofficer og en menig.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 23:03

http://www.holmback.se/bayonets/Notes/DanStamps.html

P.F.D. Prins Frederik Ferdinands Dragon Regiment 1807 - 1842
P F F D. 4. N.152 Prins Frederik Ferdinands Dragon Regiment, 4. Eskadron, Nr 152 1807 - 1842

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-07 23:06

Jeg kan simpelthen ikke finde Nicolai Mochau død i de 5 sogne i Århus samt i Viby sogn i perioden 1855-1857 - Gode ideer søges.

Hvor fandt du FT for Slesvig?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 23:17

han er død 1853 se lige mit svar
Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18521857

NICOLAI MOCHAU er død 13 februar 1853
opslag 340 nr 32
resten må du selv tyde
der er en datter født ca.1845
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-12-07 23:19

DDA--- sydslesvig og Niebüll 1803
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 23:30

Eller:
http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp?sit=2

Men hvorfor skal vi nu for tredie gang søge efter noget du allerede ved?
Godnat Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 29-12-07 02:00

Hej Svend og Senta
Da jeg skrev at Nicolai Mochau var dragon ved regimentet - havde jeg lige 5 min. før slået sønnens fødsel op. Derfor fik I ikke meldingen før.
Ang. FT Slesvig - så spurgte jeg kun for at jeg selv en anden gang - eller med andre folk jeg søger, evt. selv kan søge på dem. Det var ikke for at søge på den samme igen.
Jeg laver en opsamling på det fundne i weekenden. Jeg må hellere gå i seng nu.
Foreløbig tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-12-07 12:45

denne
Johan Daniel Margaurt / [B]margaurt / morchau / omskrivning a´´´navnet
38 GiftHusbondeConsumtionsbetient[/B]
toldbetjenten kan i teorien være forflyttet til Niebüll han er ikke i kirkebogen efter 1803 hvor han får en datter .

Prins Frederik Ferdinands Dragon Regiment
deres base var i randers og senere århus hvor ridehuset er opkald efter Ferdinand prins a´´ danmark.
senta
Helsingør Skt OlaiLynge-KronborgFrederiksborgHelsingør Skt Olai 17431814
opslag 245
toldbetjent johan daniel og ingeborg viet venstre side

Helsingør Skt OlaiLynge-KronborgFrederiksborgHelsingør Skt Olai 17991813

1799 opslag 13 højre side johan daniels søn jørgen

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Sudergaden 310, , F3-97, FT-1801, B8876
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Johan Daniel Margaurt38 GiftHusbondeConsumtionsbetient
Ingeborg Rascksdatter32 GiftHans kone
Johan Jørgen Margaurt2 UgiftDeres søn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-12-07 13:15

her er din Nicolai Muchou29 UgiftKorporal ved H.K.H. Prinds Fred
i dda århus 1834
senta
Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Aaen, Nr 274, , 412, FT-1834, B3334
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Niels Jensen73 GiftSmedemester
Abelone Michelsdatter59 Gifthans Kone
Ane Cathrine Jensen24 EnkeKiøbmand Windings Enke, deres Datter
Niels Peder Winding2 Ugifthendes Søn
Chrestiane Ælling18 UgiftTienestepige
Johan Jacob Nissen31 UgiftSmedesvend
Mads Pedersen20 Ugiftlæredreng
Jacob Rasmusen18 Ugiftlæredreng
Nicolai Muchou29 UgiftKorporal ved H.K.H. Prinds Fred. Ferdinands Dragonregiment
Mikkel Nielsen29 UgiftGaardskarl
Abelone Møller10 UgiftSmedemester Niels Jensens Pleie[datter]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-07 14:05

Igen godt fundet senta,
han kommer ikke frem på mine søgninger af folketællinger i Århus...

Selv har kun ledt efter Mochau i Slesvig efter 1803:
"
Sydslesvig, , Bredstedt, 3. Quartier, 2, 24, FT-1835, C0143
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Heinrich Dethl. Karstens 46 Verheir. Taglöhner
Auguste Sophia Karstens geb. Mochau 30 Verheir. Ehefrau

Hinrich Dethleff Carstensen 51 Verheir. Müllergeselle FT-1840
Sophia Magaretha Carstensen geb. Mochau 49 Verheir. Ehefrau
"

Sydslesvig, , Fahretoft, ........., , 126, FT-1803
Andres Mochau 41 Verheir. Mann Hufener
Vale Christina Mochaus 39 Verheir. Frau
Sieke Hinrichs 15 Unverheir. Kinder der 1ster Ehe
Tade Hinrichs 8 Unverheir. Kinder der 1ster Ehe
Maria Elisabeth Mochaus 8 Unverheir. Kinder der 2ter Ehe
Hinrich Hans Mochau 2 Unverheir. Kinder der 2ter Ehe
"

Sophia der både ændrer navn og alder kunne jo være en storesøster,
og Andres kunne være far til Nicolai, men stadig er også Nocolai mest sandsynlig.

Ud over i Niebüll boede der Mochau i Faretoft (Fahrtoft på tysk) lige syd for,
og i Bredstedt lidt længere sydpå mod Husum.

Iøvrigt en meget dansk egn, måske muligt at få hjælp fra "danske" Sydslesvigere? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-12-07 15:33

Prins Frederik Ferdinands Regiment Lette Dragoner - senere 3. Dragonregiment - kom til Aarhus i 1819.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-12-07 18:04

denne Nicolai Naschou fra DDA 1787 er også en mulighed `?????
senta
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Merløse, Holbæk Købstad, Holbæk Købstad, Ahlgaden No. 21, 21, FT-1787, C0590
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Poulsen 40 Gift Husbonden
Karen Jensdatter 39 Gift hans Kone
Margrethe Nielsdatter 6 Ugift Deres Datter
Poul Nielsen 4 Ugift Deres Søn
Lucie Olesdatter 36 Ugift Tieneste Pige
Nicolai Naschou 37 Gift Logerende, Maler af Profession, Dragon ved det Jyske Kavalleri Regiment Geworben.--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-12-07 12:37

prøv at kontakte /ringe til
Erhvervsarkivet I Århus
www.sa.dk
Vester Alle 12
8000 Århus C
angående Nicolai Muchou 29 UgiftKorporal ved H.K.H. Prinds Fred. Ferdinands Dragonregiment
det kan være Erhvervsarkivet I Århus har materiale om / oplysninger om dragonerne fra Ferdinands Dragonregiment i århus , ellers er der lav/ statsbiblioteket jeg tror der findes oplysninger om hver en dragon fra regimentet deres fødested/deres forældre osv., hvornår de har forladt regimentet osv.
de kan sikkert fortælle dig hvor du ellers kan finde oplysninger om coporal Nicolai Muchou.

godt nytår

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-08 12:12

her er familien NICOLAI MEICHOU 35 gift DAGLEIER i folketællingen 1840
mvh
senta
Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, FREDERIKSGADE, AARHUS KØBSTAD, 605, FT-1840, A4182
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
TRINE SABROE36 giftERNÆRER SIG VED OPSPRÆKKE KLUDE I M.G. BECHS ULDFABRIK
THORA MARIE WILLUMSEN9 ugift
LAURA WILLUMSEN4 ugift
NICOLAI MEICHOU35 giftDAGLEIER
ANE LENE OLSEN25 giftHANS KONE
OHLE NICOLAI MEICHOU3 ugiftHANS SØN
KNUD SØRENSEN38 giftSKOMAGERMESTER
STINE BUUC37 giftHANS KONE
MARIE SØRENSEN6 ugiftHANS DATTER
HANSINE SØRENSEN4 ugiftHANS DATTER
NIELS SØRENSEN2 ugiftHANS SØN
CHRISTIAN SØRENSEN32 ugiftSKOMAGERSVEND
PEDER POULSEN46 giftDAGLEIER
DORTHE LANGBALLE42 giftHANS KONE
POULINE POULSEN12 ugiftHANS DATTER
THOMAS POULSEN10 ugiftHANS SØN
HANS P. POULSEN5 ugiftHANS SØN
JØRGEN BLÆSING48 giftDAGLEIER
ANE CHRISTIANSDATTER49 giftHANS KONE
OLINE OLSEN22 ugiftHANS STEDDATTER
LARS OLESEN10 ugiftHANS STEDSØN
CHRISTIAN BLÆSING16 ugiftHANS SØN
MAREN BLÆSING12 ugiftHANS DATTER

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-08 12:22

Århus folketælling 1850 på AO Møllestien
opslag 223 nr 710 finder du familien NICOLAI MEICHOU

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-08 12:36

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Vester Lisbjerg, Lisbjerg, Liisberg By, En Gaard, 85, FT-1860, C1794
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jensen 34 Gift Gaardmand, Huusfader her i Sognet
Ane Pedersen 36 Gift hans Kone [her i Sognet]
Karen Rasmusen 10 Ugift [deres datter] [her i Sognet]
Peder Rasmusen 7 Ugift [deres søn] [her i Sognet]
Maren Rasmusen 4 Ugift [deres datter] [her i Sognet]
Waldemar Mukou 18 Ugift [tjenestekarl] Aarhuus
Elisabeth Breda 25 Ugift [tjenestepige] Hessen Kassel

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-08 11:49

hej Finn_Kyhn
kan du bruge de oplysninger jeg har fundet eller har du dem ????
du kan kontakte den slægtsforening i århus det kan være de kan hjælpe dig med oplysninger om din
NICOLAI MEICHOU og ferdinands regiment i århus
http://www.slaegt-aarhus.dk/forsk/erhvervsarkiv.php
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 05-01-08 18:09

Her er en opsamling på de oplysninger jeg (vi) har samlet.

Nicolai Mochau, daglejer/arbejdsmand, født ca. 1805 i Niebøl, Tønder hans [U]fødsel og forældre har jeg endnu ikke fundet[/U], død 13. februar 1853 i Århus domsogn. Gift 17. maj 1839 i Vor Frue kirke, Århus med Anna Lene Olsen, født 1. juni 1815 i Århus amt. Hendes fødsel og død har jeg endnu ikke funder. Datter af Ole Olsen (død før 1837)
Forlovere: At der ifølge de Kgl. Anordninger ingen Hindring gives [….] bevidne: G. Blæsinge, Tade Ipsen, Dagleiere.
Nicolai var i 1837: Dragon ved 4de […..] af Prinds Ferdinands dragonregiment.

Lene Mochau Olesdatter blev gift anden gang 6. juli 1860 i Domsognet, Århus med Heinrich Horst, skomagersvend, født ca. 1827.
Heinrich blev måske gift før 1880 med Kirstine NN.
Lene var ”Enken efter Dagl. Mochau, Lene Mochau, født Olesdat. 44 Aar gl. Nørregd”
Forlovere: N.P. Funk, Vognmd., S. Jensen.

1834. Aaen, Aarhus købstad
Niels Jensen, 73, Gift, Smedemester
Abelone Michelsdatter, 59, Gift, hans Kone
Ane Cathrine Jensen, 24, Enke, Kiøbmand Windings Enke, deres Datter
Niels Peder Winding, 2, Ugift, hendes Søn
Chrestiane Ælling, 18, Ugift, Tienestepige
Johan Jacob Nissen, 31, Ugift, Smedesvend
Mads Pedersen, 20, Ugift, læredreng
Jacob Rasmusen, 18, Ugift, læredreng
Nicolai Muchou, 29, Ugift, Korporal ved H.K.H. Prinds Fred. Ferdinands Dragonregiment
Mikkel Nielsen, 29, Ugift, Gaardskarl
Abelone Møller, 10, Ugift, Smedemester Niels Jensens Pleie[datter]

1834. Badstuegade, Århus købstad
Ane Olsen, 19 år, ugift, tjenestepige

1840. Frederiksgade, Århus købstad
Nicolai Meichou, 35 år, gift, daglejer
Ane Lene Olsen, 25 år, gift, hans kone
Ohle Nicolai Meichou, 3 år, ugift, hans søn

1845. Møllestien, Århus domsogn
Nicolay Mokan, 41 år, gift, arbejdsmand, Nibel, Tønder
Ane Olesen, 30 år, gift, hans kone, Århus
Peter Mokan, 8 år, ugift, deres søn, Århus
Christian Mokan, 5 år, ugift, deres søn, Århus
Waldemar Mokan, 3 år, ugift, deres søn, Århus

1850. Møllestien, Århus domsogn
Nicolai Mocau, 45, Gift, Slesvig, Dagleier
Ane Olsen, 34, Gift, Gift, Aarhus, hans kone
Peter Mocau, 13, Aarhus, deres Børn
Christian Mocau, 10, Aarhus, deres Børn
Alfred Mocau, 5, Aarhus, deres Børn
Waldemar Mocau, 8, Aarhus, deres Børn

X   Peter Ole Nicolai Mochau, født 24. februar 1837 i Vor Frue sogn, Århus, konf. 1851 i Vor Frue sogn, Århus.
X   Christian Peder Andreas Mochau, stenhugger, født 21. juli 1840 i Vor Frue sogn, Århus, døbt 7. marts 1841 i Vor Frue sogn, Århus amt, konf. 1855 i Århus domsogn, død 3. maj 1873 i Viby sogn, Århus. Gift 4. juli 1865 i Viby kirke, Århus med Karen Pedersen, født 25. januar 1843 i Viby sogn, Århus, hendes død har jeg endnu ikke fundet. Datter af røgter på Marselisborg, Rasmus Pedersen og Helene Eberhartsdatter.
Karen blev gift anden gang med Christoffer Pedersen – de fik et par børn sammen.

FT-1845. Viby fattighus, Viby sogn, Århus
Lene Eberhartsdatter, 35 år, gift, moderen fattiglem, manden tjener som røgter på Marselisborg, Hasle, Århus
Niels Christian Jensen, 8 år, ugift, hendes søn, Grundfør, Århus
Peder Pedersen, 5 år, ugift, hendes søn, Thieset, Århus
Karen Pedersen, 2 år, ugift, hendes datter, Wiby

FT-1860. Thomasminde, Herst By, Trige sogn, Århus
Christian Mochau, 20 år, ugift, tjenestedreng, Århus.
(Han tjente ved proprietær Reinhard Georg Koch på Thomasminde)

FT-1880. Fattighuset, Viby sogn, Århus
Christoffer Pedersen, 57, Gift, Husfader, Forsørges af Fattigvæsenet, Viby
Karen Pedersen, 37, Gift, Hans Kone, Forsørges af Fattigvæsenet, Viby
Rasmus Peter Christian Mukou, 11, Ugift, Børn, Forsørges af Fattigvæsenet, Brabrand Sogn, Aarhus Amt
Lars Marius Mukou, 9, Ugift, Børn, Forsørges af Fattigvæsenet, Viby
Inger Marie Pedersen, 4, Ugift, Børn, Forsørges af Fattigvæsenet, Viby
Peder Christoffer Pedersen, under, 1 Aar, Ugift, Børn, Forsørges af Fattigvæsenet, Viby
Ane Catrine Nielsen Schou, 65, Enke, Forsørges af Fattigvæsenet, Borum Sogn, Aarhus Amt.

X   Christine Caroline Nicoline Rasmine Henriette Mochau, født 6. februar 1866 i Viby sogn, Århus amt, død 11. januar 1948 på amtssygehuset, Tranebjerg, Samsø. Gift 30. december 1888 i Tranebjerg kirke, Samsø med Søren Sørensen, skrædder, født 8. marts 1864 i Pillemark, Koldby sogn, Samsø, død 2. januar 1928 i amtssygehuset, Tranebjerg sogn. Søn af husmand Jens Jørgen Sørensen og Anne Mette Jørgensen.
X   Rasmus Peter Kristian Mochau, født 4. maj 1868 i Brabrand sogn, Århus amt, konf. 1882 i Viby kirke.
X   Lars Marius Mochau, født 2. februar 1870 i Viby sogn, Århus amt, konf 1883 i Viby kirke.
X   Nicolai Mochau, født 16. januar 1872 i Viby sogn, Århus amt, død 3. april 1874 i Viby sogn, Århus, af mæslinger.
X   Christian Peter Andreas Mochau, født 1. juni 1873 i Viby sogn, Århus, død 8. april 1874 i Viby sogn, Århus, af mæslinger.

X   Waldemar Sophus Frederik Ferdinand Mochau, født 22. november 1842 i Vor Frue sogn, Århus, døbt 9. juli 1843 i Vor Frue kirke, Århus, konf 1857 i Århus domsogn.

FT-1860. En gaard, Lisbjerg sogn, Århus
Rasmus Jensen, 34, Gift, Gaardmand, Huusfader, her i Sognet
Ane Pedersen, 36, Gift, hans Kone, her i Sognet
Karen Rasmusen, 10, Ugift, deres datter, her i Sognet
Peder Rasmusen, 7, Ugift, deres søn, her i Sognet
Maren Rasmusen, 4, Ugift, deres datter, her i Sognet
Waldemar Mukou, 18, Ugift, tjenestekarl, Aarhuus
Elisabeth Breda, 25, Ugift, tjenestepige, Hessen Kassel

X   Alfred Theodor Magnus Mochau, født 27. februar 1845 i Møllestien, Vor Frue sogn, Århus, døbt 24. august 1845 i Vor Frue sogn, Århus, konf. 1859 i Århus domsogn.
X   Charlotte Amalia Wilhelmine Lorenzine Mochau, født 18. oktober 1847 i Vor Frue sogn, Århus, døbt 23. juli 1848 i Vor Frue kirke, Århus, død 17. januar 1850 i Vor Frue sogn, Århus.
X   Ole Nicolai Hans Christian Mochau, døbt 23. marts 1851 i Vor Frue sogn, Århus. Hans fødsel, konfirmation og evt. død har jeg ikke fundet.
X   Carl Andreas Nicolai Mochau, født 9. maj 1853 i Århus Domsogn, døbt 30. juni 1854 i Århus Domsogn, død 19. oktober 1854 i Århus Domsogn.

Hvad der videre er sket med personerne efter de blev konfirmeret,
har jeg ingen oplysninger om, hvis de ikke er nævnt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-08 18:44

kontakt http://www.slaegt-aarhus.dk/forsk/erhvervsarkiv.php
de har sikkert en del oplysninger om regimentet og andet på familien
du får lige disse oplysninger fra kirkebogen angående lenes forældre.
senta

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18141817
opslag 54 nr.38 1814

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Ole Olesen Opholdssted: Århus
Brud: Ane Cathrine Christiansdatter Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 27. Juli 1814

Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Matros og Ungkarl Ole Olesen, gl: 32 Aar,
af Bergens Distrikt, nu i Aarh:
Brud: Ane Cathrine ChristiansDatter, gl: 20 Aar, tienende hos Kiøbd.
Laurentin
Forlovere: Handelsmænd Hendrich Johansen og Christen Loft
Trolovelsesdag: d. 28. do [April]
Vielsesdag: d. 27. Julj
Arkiv: C 360 A-3 Folie: 147
opslag 17 ny kone

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-08 18:45

den glemte jeg i farten
senta
Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Fiskergade, Nr 507, , 721, FT-1834, B3334
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Ole Olsen45 GiftSkipper
Martine Ingeborg Bildmann42 Gifthans Kone

Olaus Olsen16 Ugiftderes søn
Jens Olsen13 Ugiftderes søn
Eline Olsen11 Ugiftderes datter
Peter Olsen7 Ugiftderes søn
Martine Olsen5 Ugiftderes datter
Adolph Olsen2 Ugiftderes søn
opslag 31 marie margrethe raskdatter

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 05-01-08 19:00

Hej Senta
Jeg kontakter erhvervsarkivet og lokalarkivet i Århus i nær fremtid.

Mener du at en af de to Ole Olesener er Anna Lene Olsens far? Som muligvis er død før 1837.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-08 19:37

Århus Domsogn Hasle Aarhus Århus Domsogn 1814 1817
opslag
54 nr.38 lene forældre Ane Cathrine ChristiansDatter og matros ole olsen osv
jeg tror moderenAne Cathrine ChristiansDatter er død kort efter
og ole olsen giter sig med martine ??
det her er lenes forældre
Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Ole Olesen Opholdssted: Århus
Brud: Ane Cathrine Christiansdatter Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 27. Juli 1814

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-08 20:03

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18171821
det første barn fra Ole Olsens x2 ægteskb finde du
1817 opslag 17 nr.62 osv.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-08 22:32

har du tydet det fra
opslag 22 nr.9 uægte 1837 Peter Mocou fødsel i
Århus Vor FrueHasleAarhusÅrhus Vor Frue 18351851
jeg tror ikke hun er enkekone det er faderen der er enkemand og matros

der er et eller ander der ikke stemmer med folket... 1845 og len fødsel i 1815
senta

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18291831

opslag 76 1829 lene konf.....
opslag 74 1831 olaus

Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Hasle, Aarhus Domsogn, Fiskergade, 431, 2, FT-1845, A2013
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Ole Olesen57 GiftskipperKongsvinger, Norge
Mathia Bildmann52 Gifthans koneChristiania, Norge

Jens Bildmann Olesen24 Ugiftderes søn, matrosÅrhus
Jørgen Peter Olesen18 Ugiftderes søn, matrosÅrhus
Adolf Heltner Olesen13 Ugiftderes sønÅrhus
Eline Hermine Olesen22 Ugiftderes datterÅrhus
Dorthea Kjersgaard63 Ugiftlever af pensionHammel

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-01-08 00:11

Ja der er noget der ikke stemmer. Ved hendes vielse stod der at hun var født 1. juni 1815. I KB står der 3. juni. Da hun bliver gift står der Ane Lene - ved hendes fødsel kun Lene.
Gad vide om det er den rigtige vi har fat i?

og nej hun er ikke enkekone i 1837. Der står "Moderen Lene Olsen i Nygade hos sin Moder. Sømand Ole Olesens Enke".

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-08 11:20

hej Finn_Kyhn

jeg har her en niels olesen død 1834 , men det rimer ikke helt med Sømand Ole Olesens Enke i 1837

ellers må det være den lene
født 1. juni 1815. I KB står der 3. juni. Da hun bliver gift står der Ane Lene - ved hendes fødsel kun Lene.
jeg kan ikke finde andre ane lene med far ole olesen matros kun ovenstående.

født 1. juni 1815. I KB står der 3. juni. Da hun bliver gift står der Ane Lene - ved hendes fødsel kun Lene.
senta

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18321837
opslag 285 nr.58 niels olesen matros ???død 1834

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-08 11:41

Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18011813

opslag 237 niels olsen matros 1813
der er 2x kirkebø'ger 1801 1813
Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Fiskergade, Nr 443, , 620, FT-1834, B3334
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Kirsten Pedersen55 Enkeernærer sig af Haandarbeide

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-01-08 12:41

Den er lidt kringlet og der er noget der ikke stemmer helt - måske er hun fra Århus amt og ikke fra Århus by?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-08 12:53

Den er lidt kringlet
meget kringletdu skal finde hende død der er svaret måske???
derudover tror jeg fortsat hun er fra århus by
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-08 13:30

jeg tror fortsat på matros ole olsen og ane chatrine christensdatter som forældre til lene
Århus Vor FrueHasleAarhusÅrhus Vor Frue 18651871
død oipslag 394 nr.8 skomager horst hustru død 53

han gifter sig igen i 1868 med
Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Heinrich Horst Opholdssted: Århus
Brud: Christine Rappe Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 15. November 1868

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Enkemand, Skomager Heinrich Horst, 41 Aar
Brud: Enke Christine Rappe, født Seibert, 59 Aar
Forlovere: Skomager Ed. Feyerschou, Muussv. Chr. Amtskriver
Trolovelsesdag:
Vielsesdag: 15. Nov.
Arkiv: C 360 B-4 Folie: 352
Noter:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-08 16:00

det er / må være lene ?ane olesens forældre matros ole olesen
ane lig mors navn hun ? har brugt ????
Århus DomsognHasleAarhusÅrhus Domsogn 18221828

1823--opslag 295 nr 98 matros ole olesens søn peter olesen
mor ane chatrine christensdatter
1825 ----- opslag 301 -- nr.288 christian peter olesen søn a´´ matros ole olesen
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-08 17:20

Hej Finn,
har du set jeg har anbefalet dig?

Kender du Kirsten i øverste spørgsmål?? Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 24-01-08 22:45

Nej det har jeg ikke set - hvorhenne? Hvad kan jeg hjælpe hende med?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-08 08:02

Kirsten Kristiansdatter bliver væk for 2601 i Brahetrolleborg, dit special område...
Øverste spørgsmål under slægtsforskning, Svend