/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Legat - skal jeg tage det
Fra : jes-a
Vist : 1382 gange
50 point
Dato : 27-12-07 11:37

Hej

Jeg har lige fået et legat ind ad døren på 5000. Det var noget jeg søgte får et år siden, men jeg gik ud af uddannelsen i sommers. Kan jeg tillade mig at tage imod pengene?

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 11:46

De finder måske ud af at du ikke bruger legatet til formålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 11:46

Er beløbet ikke "prismærket" noget specielt - så hold du en god nytårsaften....

Er der derimod betingelser involveret - må du lige meddele disse....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-12-07 11:47

Ved det ikke, spørg legatbestyrelsen - eller hvem der har tildelt det. Der står måske også hvilken periode det gælder for. f. eks skoleåret 2006 - 2007 ? Hvis det er tildelt for 2008 er det jo tvivsomt om du kan tillade dig det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 11:51

Jeg synes det er fint du spørger, de fleste ville hurtigst muligt hæve pengene...

Juridisk, er der nogen betingelser for at du kan få legatet?
Skal du fremvise studie kort eller lignende??

Moralsk, læser du videre på et andet studium?
Eller tjener du nu styrtende med penge??

Og kender du den med samvittigheden, en trekant der roterer inde i dit bryst?
Hvor meget er den slidt?? Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 13:09

Jeg har fået tildelt nogle legater

Ingen forlangte bevis for at pengene blev benyttet til formålet, fik bare tilsendt checks.

Jeg syntes ikke du kan være bekendt at bruge legatet, hvis det kun bliver til tant og fjas, men det må du afgører med din samvittighed

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 16:23

Du har jo ikke snydt i ond mening og jeg ved ikke om de kan administrere ikke at uddele deres legatportioner.
Det er god tone at skrive og sige tak - det synes jeg du skal gøre. Derudover skal du huske at der skal betales skat af pengene. Da jeg modtog legater blev de automatisk oplyst til skattevæsnet, men det var offentligt administerrede.
Pengene er sikkert givet dig til studiehjælp - og du har jo studeret. Jeg kan ikke se noget amoralsk i det.

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 27-12-07 17:21

De har tildelt dig det legat for længe siden og at situationen ændre sig betyder ikke noget.
Der er også mange fonde og legater som vælter i penge og bare skal af med dem.

Så ja tag du ud og hold et brag ef en nytårsaften!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 17:29

Det legat er jo uddelt til en spec uddannelse ik??

Jeg skulle ikke betale skat af legaterne

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 27-12-07 21:38

Det er et rejse og uddannelseslegat fra noget kongeligt landhusholdning. Der står meget kortfattet, at de har besluttet at støtte min uddannelse med 5000 kr. Intet om hvilken uddannelse eller hvornår de har fået min ansøgning. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sendte den, men det har nok været sidste vinter.

Der står også at det er indberettet til skattevæsenet, så det er ikke det store beløb jeg render med.

Jeg vil ikke sige, at jeg ville bruge dem til tant og fjas, for jeg studerer stadig, men på anden uddannelse. Så min økonomiske situation er den samme.
MEd disse penge vil kom konto igen komme i plus.

Jeg synes bare det er temmeligt længe efter ansøgning at dette legat gives.

Hvis de har adgang til oplysninger om, hvilken uddannelse jeg går på, må de da vide, at jeg har skiftet, for de må da have holdt bestyrelsesmøde inden for det sidste halve år. Jeg startede på ny uddannelse i sommers.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 21:46

Jeg søgte via en bog jeg lånte på biblo... deri kunne jeg læse hvornår puljerne blev uddelt, nogle var lige omkring der hvor jeg sendte ansøgningerne, andre var lige uddelt, men hvor min ansøgning blev gemt i firmaet, til næste uddeling.

Jeg fik også et legat udbetalt efter et helt år, og hvor jeg havde afholdt udgiften. Ergo holder de ikke øje med noget som helst, det er i hver tilfælde ikke min opfattelse af det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-12-07 21:57

Jamen når de er indberettet til skattevæsenet, så kommer du jo til at betale skat af det uanset om du tager dem eller ikke, så -

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 27-12-07 21:59

Jeg kan se, at fonden støtter landbrugsstuderende, som jeg også var. Nu er det IT. Altså noget helt andet. MEn måske vender jeg en anden gang tilbage og færdiggøre landbrugsudd.

Jeg tror sgu bare jeg beholder dem, og håber på de ikke kommer og kræver dem tilbagebetalt engang i fremtiden.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-07 22:01

Når du stadig studerer, bare noget andet med tilsvarende økonomi, så hæv og brug da pengene...
God fornøjelse og Godt Nytår, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 22:02

Det kan jo kun du afgøre

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 27-12-07 22:24

Tak for svaret svendgiversen.

Ja det er vel i sidste ende det med samvittigheden, du skriver om. Men den skal nok overleve.

Gad vide om der findes legater for IT-studerende

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-12-07 10:28

her skulle du nok kunne finde et: http://www.so.dk/legat/