/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Kantgrafik i MicrosofPublisher
Fra : 1991
Vist : 3873 gange
500 point
Dato : 27-12-07 10:23

Jeg bruger publisher meget - men nu vil jeg oprette en ny kantgrafik
med nogle flotte guldkanter.
Jeg har en ramme på siden og vælger nu formater autofigur
trykker på kantgrafik
opret brugerdefineret
vælg billede
her finder jeg de guldkanter jeg vil bruge - men det vil programmet IKKE
gøre - der står "publisher kan ikke åbne filen !!!!
DET KAN JEG SIMPELTHEN IKKE FÅ TIL AT VIRKE.
Er der en venlig sjæl som også bruger publis¨her - som kan forklare det.
Gerne lidt detaljeret så jeg får opskriften.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 10:23

Jeg bruger office 2003 versionen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 10:30

Lav en firkant
H-klik på firkanten og vælg rediger rektangel > streg og rammetype > flere rammer > fanen rammegrafik.

Læg mærke til at grafikken fylder ind mod midten.

Set i office 2000 men det passer nok i 2003

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 10:39

Hvis jeg højreklikker på firkanten skriver den
formater autofigur - så er jeg tilbage ved
kantgrafik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 10:53

Det kan kun lade sig gøre med:
tekstrude
tabelrude
Wordart
billedrude
clipartrude
Alm. rektangel

Men ikke:
cirkler
autofigurer.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-12-07 12:35

Der er så meget, Publisher ikke kan.
Lav det, du skal bruge, i Word, klip det ud og sæt det ind i Publisher.
Office 2000 er i det hele taget bedre end 2003, når det gælder tegning og grafik og andet pjank, men en simpel ramme skulle nok kunne lade sig gøre i 2003.
---
Hvis du vil have en virkelig flot ramme, så hent et gammelt maleri på Internettet hos et af auktionsfirmaerne, smid indholdet ud og sæt dit eget billede ind i rammen. Nemmest i et fotobehandlingsprogram, hvor du så trækker det færdige billede over i Publisher, men det kan også med lidt lodder og trisser lade sig gøre i Word.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 13:33

Har lige prøvet med tekstrude - billedrude men
med samme resultat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:07

Der er et eller andet galt med den måde du laver rammer på.....

Hvordan gør du..... (autofigurer har da ikke noget med rammer at gøre)

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 17:15

Opretter tekstboks og højreklikker på den - vælger "kantgrafik" (er rammer)
her ligger der en masse som er standard og de daannner en form for ramme.
Jeg ønsker at bruge et clipart (guldkant) og regner med
at jeg vil kunne bruge det.
Men når jeg her vælger "opret brugerdefineret"
og ´"vælg billede" så kan jeg ikke bruge andet end det som allerede ligger i
programmet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:33

Tekstbox ???

Jeg har ikke noget der hedder kantgrafik ved at højreklikke på den.....

Hvorfor tegner du ikke rammen - hvorfor TEKSTBOX

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:36

Citat
og ´"vælg billede" så kan jeg ikke bruge andet end det som allerede ligger i
programmet.

Du må have en fejl i din installation....

Har lige prøvet og det fungerer udmærket.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:41
Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 17:43

Jeg vælger at oprette en tekstboks som jeg vil skrive i.
Nu kan jeg ved publisher vælge at højreklikke på denne
tekstboks.
Her popper der en menu frem som hedder "formater tekstboks"
Her plejer jeg at vælge "kantgrafik" og bruge de formater som
ligger der.
MEN denne gang vil jeg have en "brugerdefineret kant" og det
er her det går galt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:51

Glem den tekstboks - den kan du lave bagefter.....

Lav rammen først (den kan jo ALTID ændres så den passer til teksten)
Højreklik på rammen
Vælg rediger rektangel - streg/rammetype....
Flere rammer - fane rammegrafik
Opret brugerdefineret og vælg et billede.....

Men det kunne jo være fordi det billede du vælger er i et ikke-understøttet filformat ????

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 17:53

Ja REFI det er den form jeg har brugt - men jeg kan ikke vælge
min egen clipart til at bruge.
Der ligger mange i programmet men det må være muligt at
tilføje nogle selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 17:55

Hov...

Det er da også 2000 jeg kører med - så det er da muligt 2003 er anderledes....

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-12-07 18:05

Uanset hvilken version, du bruger, så lav først en ramme, som du gerne vil have den. Derefter laver du en tekstboks, som du skriver din tekst i. Så trækker du tekstboksen hen oveni rammen og fjerner streg og fyldfarve. Derefter grupperer du tekstboks og ramme, så de hænger sammen. Dette objekt kan du så trække eller klippe over i Publisher.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 18:10

Som sagt har 2000 ikke noget problem med det - kan sågar bruge EGNE fotos hvis jeg ville.....

Så det "smager" mest at en installationsfejl i din publisher.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 19:22

Du laver tekstruden med tekst og en ramme om - grupperer dem, højreklik på det og Gem som Billede. Gem som jpg.

Du kan sætte alt sammen i gruppe og gemme som billede - i 2003.

Moster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 19:29

Jeg har lige været inde i Publisher og prøvet det af.

Når den vil importere cliparts, skal du skrive navnet på det billede, du vil bruge, i Søgetekst, OK, så kommer du ind i dit eget bibliotek, og kan finde dit billede frem.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 19:40

Det er rigtigt Moster
MEN jeg ville selv bestemme hvad kantgrafik der skulle være -
IKKE de clipart som programmet bruger.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 19:42

He he, jeg kom liige til at se, at man kan fjerne fluebenet, så man kommer direkte til ens eget bibliotek.

Hvordan er dit billede, som du vil bruge til en kantgrafik?

Har lavet flere forsøg med et billede, som de første gange var for kompliseret til at bruges til kantgrafik. Da jeg så skar mere og mere af billedet, kunne jeg tilsidst godt bruge det.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 19:47

Måske er problemet at det er version 2003 jeg bruger, som Refi skriver
jeg har snart prøvet alt.
Den skriver Publisher kan ikke åbne filen -
og Publisher kan ikke afslutte handlingen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 19:57

Hvad er det for et billede? Hvilken fil-type?

Jeg bruger også 2003, og jeg kan sagtens lave mine egne rammer, bare billedet ikke er for stort (fysisk) - det skal bare være en lille firkant.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-07 19:58

Det er jo nok ikke alle filtyper, der kan bruges.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 20:43

Jeg har forsøgt med filtyperne og forskellige clipart
WMF - BMP - JPEG - PNG - i størrelserne 5 - 20 KB
uden held

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 20:52

Jeg har lige i programmet PIXresizer ændret et clipart
så det nu kun fylder 25 x 25 x 16 million på 991 bytes i
JPEG format.
Mindre kan det snart ikke være - men uden held.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 27-12-07 20:55

Som sagt må du have en fejl i programmet - det virker hos alle andre......

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 27-12-07 21:41

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 21:51

Selv tak....

Lidt trist vi ikke fik det løst....