/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dåb 4 juli 1819 i Skeby Sogn
Fra : 2601
Vist : 540 gange
200 point
Dato : 27-12-07 06:29

Jeg har en dåb i Skeby Sogn, Lunde Herred, Odense Amt som jeg ikke helt kan tyde. Jeg er også lidt i tvivl om fornavnet er rigtig tydet.
Det er Skeby Kirkebog side 29 nr. 8. Opslag 30, 1814-1833.
Jeg får det til:
"
Hjemmedøbt 4. juli. Dåben plub.d. 29 august.
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
? Ane Knudsdatter fra Egense, Gårdmand Jørgen Knudsen fra Egense, Ungkarl Jens Po? fra ?, Gårdmand Lars Andersen Hessum.
"
På forhånd tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : 160643

Modtaget 210 point
Dato : 27-12-07 07:14

Hej 2601

Følgende forslag.

Jytte Cathrine Knudsdatter f. 4. juli 1819, Hj. døbt 4. juli 1819, fremstillet i kirken 29. august 1819.
Forældre: Gårdmand Knud Jørgensen - Maren Andersdatter Scheebye (Skeby).
Faddere; Gårdkone Ane Knudsdatter fra Egense, Gårdmand Jørgen Knudsenfra Egense, Ungkarl Jens (Pedersen?) fra ?, Gårdmand Lars Andersen Hxxxxx?

Venlig hilsen

160643

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 09:40

Flot tydet...
(det kunne jeg ikke have læst halvt så godt).

Det sidste ord: lige syd for Egense (det er vel på Nordfyn?) ligger byen Hessum...

Kan det være den? Med snyd Svend
PS: Det andet ord kan jeg ikke tyde/finde begynder det med R??

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-12-07 09:51

Maren Andersdatter af Scheebye - altså er hun fra Skeby (nuværende stavemåde).

Og Hessum synes rigtigt læst. Hessum ligger iøvrigt i Skeby sogn, så det lyder også rigtigt, og ungkarlen Jens Pedersen kan være fra Brandsby (i Hjadstrup Sogn, Lunde Herred, Odense Amt)

Desværre er der ingen FT (folketællinger) mellem 1801 og 1834 for ellers ville her have været gode muligheder for at kontrollere fra øvede læseres transskriberinger.

Iøvrigt ingen kommentarer fra min side

Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 10:37

Ja Ejvind,
Brandsby ligger tæt ved, på den anden side af Otterup, men jeg synes ikke det ligner et B?

Og undskyld 2601, du havde selv Hessum...
(jeg kopierede 160643's smukke oversættelse over i word og lavede split screen,
derfor så jeg ikke din første tydning).

Hilsen igen Svend

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 27-12-07 11:00

Tak for svaret 160643.

Jytte Cathrine Knudsdatter var fadernes moder så det passer og Gårdkone har jeg aldrig støt på før nu og det er hendes faders stedmoder. Hven ungkarl Jens Pedersen er, ved jeg ikke.

Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-12-07 11:02

Til Ejvind og Svendgiversen

Også tak til jer for jeres bidrag.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 160643

Dato : 27-12-07 11:08

Hej til alle.

Så lærte vi lidt igen.

Jeg vil ønske alle et godt nytår

Venlig

Ove