/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rens pc
Fra : Millister
Vist : 1357 gange
500 point
Dato : 26-12-07 20:00

Hej, jeg har en pc, hvor jeg gerne vil have slettet alt, så kun Windows ligger tilbage -Det er ikke så vigtigt at alle spor af det gamle er slette og sådan noget, bare det er væk...

Nogen der har en nem og enkel måde at gøre det på?

... Tror lige jeg vil fortælle hvordan det står til, det er lang tid siden, så kan ikke helt huske hvad jeg gjorde: Jeg ville geninstaller pc'en helt, og vidste ikke en skid om det.. så jeg kastede mig bare ud i det med Windows genoprettelse-cd'en... Da pc'en ikke skulle bruges til noget specielt, var jeg ikke så bange for at lave kludre i den... Nå men først kom jeg til bare at geninstaller eller reparer Windows så alle programmerne stadig lå, der... Nå, så tror jeg nok jeg fandt den rigtige, hvor det hele blev geninstalleret... Det gik fint nok i starten, men pludselig sagde den fejl og genstartede, så da jeg kom ind i Windows.. som funger fint.. Lå alle programmerne der stadig (Og der er rigtig mange) men kun en tredjedel af dem dur, resten kommer der en masse fejl op -Som om kun halvdelen af dem er blevet slettet.. Jeg ved det ikke.. Nå, men jeg gad ikke at gøre mere ved det, da jeg jo ikke skulle bruge pc'en -Og det ikke var sjovt mere- Men nu skal jeg altså bruge den igen og vil ikke bare kaste mig ud i det, da det ikke gik så godt sidste gang... jeg fatter ikke hvad der gik galt

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 26-12-07 20:02
Kommentar
Fra : Millister

Dato : 26-12-07 20:09

Jeg vil ikke formatere hele harddisken.. Bare slette alle programmer og løse filer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-07 20:14

Det er noget rod...

Du skal lave en NYINSTALLATION....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 26-12-07 20:22

Jeg har kun en genoprettelses cd og sidste gang jeg brugte den til at formatere helt gik det jo ikke særlig godt.. Så dit forslag er jeg bare prøver igen? Ellers så sig hvordan jeg skal gøre..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-07 20:25

Ja, det bliver noget rod.

1. Afinstallerer alle programmer (hvis de vil)
2. Kør med en regcleaner mindst 3 gange.
3. Søg og slet alle filer der ikke har noget med Windows at gøre.
4. Find de hardwaredrivere der overuler Window`s egne.
5. Installer igen og forvent en sløv maskine.

Missede jeg noget ?

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 26-12-07 20:32

Hmm... Okey, det blev så ikke den enkle løsning jeg havde håbet... Det kan være jeg skal prøve genoprettelse cd'en igen... Nogen der kan sige hvad jeg præcis kan og ikke kan med den?

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 26-12-07 20:35

Hvis du gør DET, SÅ SLET ALLE gamle PARTITIONER

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 26-12-07 20:39

BOOT fra din XP
Du BLIVER BEDT OM at reparere /////////
eller lave en NY INSTALL
DER KLIKKE R DU SÅ enter. NY INSTALL
++++++++++++
SLET gamle PARTIER
ALT
OG BEGYND forfra, bare FOLLOW BILL GATES
Og intet går galt

Husk at gemme ____det som gemmes SKAL.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 26-12-07 20:44

Du kan slette alle programmer fra kontrol panel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-07 20:45

Stop lige en halv.

Der er noget med en sådan genoprettelses-CD hvor vi nok skal have en kender på banen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-07 20:59

Nej der er ikke noget med en sådan - tværtimod indeholder den alle de drivere maskinen skal bruge....

At den så måske OGSÅ installerer enkelte programmer der fulgte med maskinen er småting....

Så det er bare at klø på - men som allerede skrevet - gem lige det du evt skal bruge igen - private doku o.lign.....

Er den IKKE med SP2 er dette du første du henter og installerer....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 26-12-07 21:12

Tak for alle svarene... Jeg skal vist i gang med den pokkers cd...

Men jeg får først tid fredag eller lørdag, så vil svare tilbage der ...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-12-07 21:42

hvis det er XP, så hent DriverMax
og få kopi af alle drivere
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-07 22:07

SLET ALT:

http://dban.sourceforge.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-12-07 22:32

Har du været inde i kontrolpanel tilføj/fjern programmer og slettet alle de programmer du ikke vil have???
Har du kørt diskoprydning og fragmentering i start/ tilbehør/systemværktøjer.
Prøv lige i nævnte rækkefølge før du giver dig i kast med en ny installation, der kan ikke ske noget ved at prøve det først.
Omvendt er det surt at lave fejl i en nyinstallation.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-07 22:39

Den her er måske magen til den molokyle smider et ubeskrevet link til: http://www.heidi.ie/eraser/download.php den bruger jeg og kan vejlede lidt i brugen, blandt andet har den en funktion Erase unused diskspace, først slet alt hvad der skal slettes, kør derefter en tur med Eraser, når du har slettet er det jo "ubrugt" og vil blive overskrevet op til 35 gange, hvis du sletter alt i Dokumenter - Musik - Billeder og kører Eraser så er der kun Windows tilbage, selve de nævnte mapper kan du vist ikke slette, det er systemmapper, men indholdet kan slettes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-07 22:43

Citat
Jeg skal vist i gang med den pokkers cd
den er selvkørende, ingen problemer der

Kommentar
Fra : jim0031

Dato : 26-12-07 22:51

Original Windows Vista® Home Premium
Kraftigt overbevisende - Intel® Core™2 Duo processor E4400
Mere er ganske enkelt mere -Enorm 2048 MB hukommelse
Gigantisk harddiskkapacitet - 360 GB SATA harddisk
Grænseløs fjernsynsnydelse - Takket være den
integrerede tv-tuner til DVB-T og analogt tv-signal
Integreret 8-i-1 flash-kortlæser
Nem opgradering
Ekstrem rolig og støjsvag
... og meget mere

er det en god pc til af spile på fra lasse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-07 00:57

Ligger styresystemet på en partition for sig selv ??? er der flere drev hvis du kigger under denne computer??

Sunowich

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 12:47

Så hvis jeg vælger "SLET ALLE GAMLE PARTITONER," nulstiller den -eller hvad den gør- Så der kun ligger de ting, der lå da jeg købte den?

Ja, det er XP og vil ikke gemme noget, alt lortet skal bare væk..

Citat
Ligger styresystemet på en partition for sig selv ???

Ja, Man henter gendannelses cd'en ned fra et ekstra drev...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-07 13:02

Citat
Ja, Man henter gendannelses cd'en ned fra et ekstra drev...

NEJ....

Den "brænder" man ud først - i særdeleshed hvis du begynder at "røre" ved dine partitioner.....

Ellers er ALT tabt - incl. Windows.....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 13:19

Okey.. Okey... Man brænder den ud.. Det er også det jeg har gjort..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 13:32

Der bliver kørt lidt rundt i begrebet partitationer. Partitation er når man opdeler sin harddisk i flere "drev" C: D: f.eks, så kan man f.eks have windows liggende på C og alt andet (næsten) på D:

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 14:21

Men jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål.. Hvad sker der, hvis jeg vælger >Slet alle gamle partitioner<?

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 29-12-07 16:09

Så mener jeg faktisk at du kommer til at lave en ny installation.

Umiddelbart så vil jeg – som Luffe A – sige, at det du er i gang med er noget makværk og jeg tror ikke resultatet bliver godt.

Følg denne vejledning og få en nyinstallation på den maskine > http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Det er slet ikke så svært og får du problemer undervejs så spørg, så skal du som nok blive guidet igennem…

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-07 16:40

Hvis Du vælger at slette alle gamle partitioner bliver dem der er oprettet slettet, og Du står med een.

Jfr. stig54`s indlæg 29-12-07 13:32

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 17:57

b-and, problemet er at jeg ikke har en Win-xp cd, men en genoprettelses cd, er bange for at komme til at stå uden noget styresystem, hvis jeg formatere helt....

LuffeA, det lyder som om i er lidt uenige om hvad der rent faktisk sker, desuden ser jeg ikke hvad det skulle hjælpe mig at slette Alle gamle Partitioner...

o.v.n, Det du linker til skulle kunne få ryddet ud i computeren.. Jeg vil gerne prøve det..

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 18:07

Hvis i mener det er muligt at geninstaller helt med min genoprettelses cd, uden at risikere at stå helt uden noget styresystem vil jeg også gerne høre det..

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 29-12-07 18:28

Hvilken pc er det du har – og var den præinstalleret da du købte den??

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 19:09

Jep, den var Præinstalleret.... Er ved at brænde 6 cd'er ned hvor hele styresystem, drivers og programmer der fulgte med gerne skulle ligge... Så kan måske bevæge mig ud i en geninstallation..

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 29-12-07 19:55

6 cd’er (?) det lyder godt nok grundigt – det må da næsten være en backup af hele pc’en…

Hvilke mærker og model er det – så kunne det måske være en fordel og kigge på producentens hjemmeside og se hvad de skriver om formatering og geninstallation…

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 20:37

Det er en hp pavillon stationær... Det er jo hele styresysteme samt driver og ekstra programmer.. Og det er cd'er ikke dvd'er... Altså 700rmb peå hver...

Der ligger noget der hedder HP PC systemgenoprettelse.. Kunne det ikke godt lyde som noget?

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 20:48

Hvor kan man se hvilken service pack der er på pc'en?

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 29-12-07 20:54

Du må altså være noget mere specifik – for der er ikke under 9 versioner af stationær HP Pavilion.. De har også et serie nummer…

Ellers så se om du kan finde din PC her > http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF02a/34307-351123-1284187.html

Højreklik på Denne Computer > Egenskaber > Generelt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 22:42

Hvis du har flere partitationer kan du da slette det der ligger på disse, undtagen den hvor styresystemet ligger på og så køre genopretelses cdén, det er surt at formatere og ikke have noget styresystem.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 22:58

Okey.. Den har Service Pack 2, men har også en på en cd nu, da jeg ikke kan huske om det var der da jeg købte puteren..

Stig54, jeg har også tænkt på noget i den retning, men hvad præcis er det jeg skal gøre med den og er det værktøjs cd'en eller den (De 6) med selv styresystemet på?

b-and, i morgen vil jeg finde papirene og hvad der ellers fulgte med maskinen, der må stå den præcise model, Der står kun hp Pavilion på pc'en... Tror du har ret i man måske kan få noget hjælp der.. Der må stå hvad "Systengenoprettelse" præcis gør.. Tror det sletter alt og geninstaller det oprindelige software - Men er ikke sikker... Jeg tror jeg har til at formatere harddisken helt nu, så det kan blive den sidste udvej..

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 29-12-07 23:12

Prøv og kig på denne her, måske det giver dig lidt mere mening > http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/xp-installation-side2.htm

Og sælge hardware uden originale Windows CD’er – burde forbydes … det er noget rigtig jams…

Men selvfølgelig kan du formatere den – ville blot gerne lige konfererer med HP’s hjemmeside først…

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 23:28

du kan gå ind i denne computer og se så vil der f.eks lokal disk c , lokal disk d og det betyder at du har to partitationer, normalt vil styresystemet ligge på C men det kan du se ved at åbne mappen. er den der kan du roligt slette alt på D.
Når du er inde i C kan du også se om der ligger nogen ting(programmer) du kender som ikke hører til windows og slette det, det er ikke den helt rigtige måde men kan bruges hvis du passer på kun at slette det du ved ikke hører til. Men da du har været i tilføj/fjern programmer så kan denne metode bruges.
Det bekymrer mig lidt det du skrev kl. 12.47, en partitation er en opdeling (partering) af harddisken.
Formater ikke før du har prøvet alt andet. Det sker desværre at der sælges puttere med styresystemet lagt ind og ingen cd til. Genoprettelses cdén er så bare en ændring til fabriksindstillingen.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 29-12-07 23:43

Jeg har brændt nogen cd'er ud, hvor der stod at det var beregnet til at formatere harddisken....

Ved siden af det har jeg så også en gendannelses værktøjs cd, dom kan ændre fabriks indstillingerne..

..Og De cd'er er brændt ud fra en ekstra partitation.. må det være.. Som man slet ikke kan røre ved, ingen gang komme ind og så mapperne, der står bare noget med at den er til genoprettelse af styresystemet..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 23:51

så ligger styresystemet på putteren, hvad hedder den partitation?
Det er muligt at den cd du har brændt ud formatere alt andet end den partitation styresystemet er på, men vi er lidt ude på dybt vand.
Hvor mange lokal diske er der i "denne computer"?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 30-12-07 09:55

Den partition du har brændt CDerne fra er blot en "skjult" partition.....

Det vil du også kunne se hvis du sammenligner din harddiskplads med den plads der reelt skulle være på harddisken....

Det er HELT STANDARD PROCEDURE fra HP´s side at lave det på den måde...

Efter udbrænding "burde" du også have fået at vide at partitionen kunne slettes eller bruges til andet formål.....

Tjek lige diskene af (at maskinen kan læse dem osv) og derefter er det blot at gå igang.....

Der er normalt 3 cder(win) + 2cder (software) + 1 værktøjscd (den skal du ikke bruge nu)

Så det er bare at lægge cd1 i - så skulle det hele køre aut....

Skulle det nu ske at der under installationen viser sig fejl på cderne er det blot at ringe eller skrive til HP - så sender de dig nye( de skal blot have oplysninger om HVILKEN maskine det drejer sig om)

Når cderne er installeret er maskinen nøjagtig som da du hentede den i forretningen....

Og så er det igang med opdateringer INDEN noget andet bliver lagt ind eller du tilslutter andet hardware....

Og til en anden gang er denne udbrænding det allerførste man laver når man får en ny pc uden seperate cder/dvder med styresystem....

PS...

Dit kodeord osv. STÅR PÅ MASKINEN (en mærkat bagpå eller i bunden)

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 30-12-07 16:57

Jeg har 6 genoprettelses cd'er, som er til at formatere med.... Og en genoprettelses værktøjs cd...

Du siger at jeg bare skal putte cd 1 af 6 ind og så går det helt af sig selv?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 17:05

Yes.....

Der er selvfølgelig et par ting du lige skal svare på når den starter op.....

Det bedste er at STARTE OP PÅ cderne.....

Men den genstarter sikkert selv hvis du IKKE gør det....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 30-12-07 17:22

Hmm.. Lyder let.. Det må jeg prøve

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 30-12-07 17:53

Så! Nu køre det...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-07 18:34

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-12-07 20:39

lad os høre når du er helt færdig-

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 30-12-07 22:59

...Og det LYKKEDES!!!!!!!

Har brugt aftnen på at opdatere.. Mangler kun det trådløse nu - og Flash Player, som IE7 hele tiden blokerer..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 23:40

Så er nytåret jo reddet.....

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 31-12-07 14:37

Kan ikke få det dumme trådløse til at virke... Driveren kan ikke finde kortet..

Er det ikke nok bare at installer driveren? -Altså når kortet er puttet i ;)

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 31-12-07 14:49

Gå ind på denne side > http://pc-stuff.dk/everest.htm < og læs om dette lille program, kør ned i bunden og hent det på den direkte download.

Efter installation gå i > PC > Opsummering find dit netværk og klik på linket til producenten og find så dit kort – hent den nyeste driver…

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 31-12-07 14:54

Ahh.. Everst

Det havde jeg ikke tænkt på :D -Prøver jeg :D

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 02-01-08 16:31

Jeg kan ikke finde det trådløse kort... Kun selve netkortet og når jeg prøver at opdatere det, kan den ikke finde siden..

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 02-01-08 16:48

Højreklik på > Denne Computer > Egenskaber > Hardware > Enhedshåndtering.

Er der nogen gule ?-tegn her??

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 03-01-08 15:38

Jep, Det var der.. Fik hjælp til at opdater driveren der.. Nu due det

Takker:)

Godkendelse af svar
Fra : Millister

Dato : 03-01-08 15:44

Jeg takker for svaret refi :D

Også dig b-and -Her er point til dig:D http://www.kandu.dk/Spg114524.aspx

..Og tak til alle jer andre :D

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 03-01-08 15:46

Ups.. Forkert link til dig, b-and Her er det http://www.kandu.dk/Spg114524.aspx

Kommentar
Fra : Millister