/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
der kommer olie i kølervæsken
Fra : aslaugr
Vist : 10255 gange
20 point
Dato : 26-12-07 17:33

da bilen for en måned siden var på værksted blev olien fyldt op og kølervæsken udskiftet, fordi der var olieraster i den. Da jeg her til morgen ville tjekke olien var der igen olie i kølervæsken og olien var svundet lidt.

Mine spørgsmål er så:

Hvad kan der være galt?
Og hvor lang tid kan jeg køre med det hvis jeg selvfølgelig renser, skifter og fylder op på både kølevæske og olie?

Håber nogle kan hjælpe med et svar

Med venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-07 17:37

Det er med 99 % sikkerhed fordi der er en revne i dit topstykke.....den sidste % er hvis der er en revne et andet sted i motoren

Det kan du ikke køre med, hvis det er så meget at du kan se oliestanden er blevet mindre......for du risikerer, at olien pludselig stopper køleanlægget, enten så motoren bliver overophedet eller så der springer en kølerslange......jeg mistede selv en motor på samme måde for et par år siden....den havde lækket en smule olie i kølevandet i ca 14 dage-3uger.......og så sprang kølerslangerne

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-12-07 18:05

Tror ikke at det er et revnet topstyk eller moter,
Det er mærmer en defekt toppakning imellem en oliekanal og vandkanal, eller defekt vandpumpe / utæt pakning ved vandpumpe.

Og når du er opmærksom på det og tjekker olie og holder øje med temp, kan du godt køre i bilen, har selv haft en citroen BX hvor der var olie i kølervandet, det kørte jeg med i et stykke tid til jeg fik tid til at skifte toppakning og de andre pakninger der var mellem vand & olie, og det løste problemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-07 18:10

Det er muligt der er revne i topstykket, men det er ikke med 99% sikkerhed.

Tværtimod er det mere almindeligt at fejlen kun er i toppakningen. Hvis lækagen er lille kan du i princippet køre længe med fejlen. Bare du sørger for at olien og vandet holdes i orden. En anelse olie i kølevandet gør ikke synderlig skade. Det er lidt værre med vand og frostvæske i olien.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-12-07 18:12

Hmm.. det var da et elendigt værksted - man skifter da ikke bare kølervæsken ud uden at finde ud af hvor olien er kommet fra.

Men jeg vil også sige at det lyder som enten defekt toppakning eller topstykke.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-12-07 18:39

Jeg tilslutter mig alle ovenstående, dog ville jeg ikke køre med det for længe, for det bliver aldrig bedre, tværtimod bliver det kun værre, og pludselig holder du på Lars Pedersens tyndskid.
Det er forhåbentlig kun toppakningen, og hvis du engang har kørt den for varm, så kender du også årsagen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-07 18:40

Hvis du har olie i kølvandet, så vil der sikkert også være vand i olien. Ud fra den teori at det er en trykkøler, vil den være under tryk, når motoren er varm, hvorved vandet presses ud i oliekanalerne.
Prøv og se på dækslet, hvor du får fyldt olie på, om der ikke skulle sidde noget oliesnask, sådan lidt hvidtskummende på dækslets inderside, som tyder på vand i olien.

I hvertfald er det noget du skal tage alvorligt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-07 18:41

Dovas forklaring holder ikke for ordentlige biler.

smøreoliens damptryk er ikke større end vands, og selv kølevandsslanger er oliefaste i ordentlige biler. Olien skulle også gerne være tyndflydende, så den blokerer ikke noget.

Det er ikke almindeligt at der ved vandpumpen er en oliekanal. Men det kan selvfølgelig godt forekomme i en speciel motorkonstruktion.

Det er ikke så galt med værkstedet. Man kan ikke uden videre finde ud af hvor olien kommer fra.
Det kan endda have været en ukyndig som har prøvet at hælde smøreolie i køleren. Den slags er set før. Og så ville det jo være lidt vildt at finde på at afmontere topstykke for at kontrollere det og pakningen.

Man gør heller ikke sådan noget uden efter aftale med kunden.

Hvis der direkte har været hældt olie i kølevandet, og det er skiftet, kan der godt senere samle sig lidt olie i køleren, om under skiftet har hængt indvendig i systemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-07 19:28

Citat
Dovas forklaring holder ikke for ordentlige biler.

smøreoliens damptryk er ikke større end vands, og selv kølevandsslanger er oliefaste i ordentlige biler. Olien skulle også gerne være tyndflydende, så den blokerer ikke noget.

Nu ved jeg ikke hvad du kalder ordentlige biler

Og jeg kan sige dig, at du slet ikke skal tage forkert af, at det der sker er at olien, når der kommer en vis mængde ud i køleanlægget, bliver lige så tykt som smørefedt......og så pakker det sig sammen......bl.a. i proppen på væskebeholderen....der bliver det så du kan grave det ud med en ske og skære det i skiver såfremt du skulle få lyst til det ......og oliepropperne kan totalt blokere anlægget, så enten plastickølevæskebeholderen flækker, eller en slange springer......som der skete på min bil....og ikke som du skriver, at slangerne er olifaste, de bliver altså ikke opløst af det, men trykket fra det varme vand får slangen til at springe når en olieprop blokerer anlægget.

Toppakningesteorien er ikke så sandsynlig som en revne i topstykket, da en utæt toppakning, uanset hvor utætheden er, som regel ret hurtigt vil skabe overtryk, sådan at bilen vil koge.......det gør den derimod ikke, såfremt revnen er indeni topstykket....så kan man køre et stykke tid, alt efter hvor meget olie der kommer ud, og bilen koger ikke, man kan bare se olien i vandet.....til at begynde med kun som en oliefilm

Vandpumpeteorien holder slet ikke.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-12-07 21:50

Citat
Det er ikke så galt med værkstedet. Man kan ikke uden videre finde ud af hvor olien kommer fra.
Det kan endda have været en ukyndig som har prøvet at hælde smøreolie i køleren. Den slags er set før. Og så ville det jo være lidt vildt at finde på at afmontere topstykke for at kontrollere det og pakningen.

Man gør heller ikke sådan noget uden efter aftale med kunden.

Den er da HELT gal med værkstedet. Det er da noget enhver lærling ved at olie i kølervæsken / vand i olien skal tages alvorligt. Bare at skifte kølervæske er da som at tisse i bukserne for at holde varmen.

Normalt afmonterer man da heller ikke topstykket for at fejlsøge. Man sætter tryk på hele systemet og ser om der er utætheder under tryk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-07 22:09

Når utætheden er mellem en oliekanal og kølevandet igennem toppakningen, kan jeg ikke se hvordan, det får vandet til at koge. Vandet koger først ved godt 100°, og det skulle der jo ikke gerne komme i et kølersystem. Kogepunktet er over 100° fordi der er glucol i vandet, og fordi det er et tryksystem.
Om der nu kommer vand i olien eller olie i vandet afhænger af driftsforholdene.
Hvis motoren ikke er meget slidt og bilen ikke særlig belastet vil olietrykket normalt være højere end vandtrykket, så længe motoren kører. Derfor kommer der olie i vandet, når der er lækage mellem de to systemer på oliens trykside.

Vel kan olie danne emulsion i vand . Det kan minde om mayonaise hvis der er rigtig meget, men det giver næppe faste propper, hvis olien er i små mængder.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 20 point
Dato : 26-12-07 22:54

[CITAT] [da bilen for en måned siden var på værksted blev olien fyldt op og kølervæsken udskiftet, fordi der var olieraster i den. Da jeg her til morgen ville tjekke olien var der igen olie i kølervæsken og olien var svundet lidt.

Hvad kan der være galt?
Og hvor lang tid kan jeg køre med det hvis jeg selvfølgelig renser, skifter og fylder op på både kølevæske og olie? /CITAT]

Nu er der hvis gået MAYONNAISE i denne sag, det består også af vand & olie,

Men til sagen: der er konstateret olie i kølervandetvandet, og det er blevet skiftet, MEM olien forsvinder JO IKKE BARE her og nu, fordi vandet bliver
skiftet, det kræver (flere) skyldninger med MAXI 3 og varm vand, så der for er der stadig olie i vandet, MEN! hvor er det kommet fra? det kan være hældt i ved en fejl, eller også er motor utæt imellem en oliekanal og vandkanal, og sådan en fejl finder man ikke bare her og nu, og det koster penge hvis man ikke selv kan lave det.

Der forsvinder lidt olie fra motoren, men hvor hen ?, er det en slidt motor og samtidig lidt utæt så olie drypper lidt her og der!!

Så et godt råd: HOLD øje med olieforbrug, temp. og kølervand og kør i bilen,
har selv prøvet det, og kørte i ca. ½ år med olie i vandet.
For tænk hvis det er blevet hældt på ved en fejl!! HVOR lang tid har du haft bilen ???

Ps. Hvad er det for en bil og hvor gammel er den og antal KM.

Kommentar
Fra : aslaugr

Dato : 26-12-07 23:21

Først og fremmest tak for de mange svar..

Bilen er en Rover 216 fra 96. Har haft den i 3 år og den har kørt fint. Blev opmærksom på problemet men olie i kølervæsken for et års tid siden, men da min gamle mekaniker sagde det ikke gjorde noget, har jeg ikke foretaget mig noget. Jeg synes dog problemet er blevet værre nu, så jeg må hellere få tjekket op på det. Problemet er imidlertid at jeg skal køre til Østrig i bilen på fredag, så jeg håber virkelig det enten kan laves eller at jeg godt kan køre med det..

venlig hilsen
Karen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-12-07 23:33

Det ville jeg ikke satse på hvis jeg var dig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-07 23:35

100% enig med Dova Sån er det
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-07 23:39

Du skal ikke kører til Østrig med det Men måske lige over til den tyske side og få det LAVET TIL EN BILLIGERE PRIS END I dK ups den Caps Det ka jo nok ikke lige lade sig gøre og hvis er det med tjek af oliestand flere gange undervejs er der evt også kølervand i olien det ses ved små vandråber på oliepind??????
Øv hvor surt/dyrt
Håber det bedste for dig og din øse

Mvh Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-07 23:41

Mangler så lie hvis vanddråber på pind så skal du overhovedet ikke kører nogle steder men bugseres hen til en mek

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-12-07 00:08

Jeg ville ikke tage risikoen ved og køre så langt, og på tyske autobanen er det ikke sjovt at stå med havareret motor.Men er du en gambler,så tag tjansen.Men tjek vand og olie en gang pr. time.Husk og tag med visakortet.
alimak

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-07 00:24

Citat
Blev opmærksom på problemet men olie i kølervæsken for et års tid siden, men da min gamle mekaniker sagde det ikke gjorde noget, har jeg ikke foretaget mig noget. Jeg synes dog problemet er blevet værre nu, så jeg må hellere få tjekket op på det. Problemet er imidlertid at jeg skal køre til Østrig i bilen på fredag

Som din gamle mekaniker sagde: det gjorde ikke noget, og det har han ret i.

Du synes at problemet er blevet værre nu !, hvad er blevet værre, er det olieforbruget der er blevet værre, inden for den sidste måned ? for så vil jeg ikke køre til Østrig på fredag i den bil, uden at årsagen er fundet.

Men ellers vil jeg ønske dig en god tur til Østrig , selv om der er antydning af olie i kølervandet, kan bilen godt køre der ned, hvis den er iorden i motor og andre sliddele, HUSK at tjekke olie under vejs, jeg vil dog lige få tjekket div, kølerslanger & trykprøvning af køleranlæget, og få tjekket div kileremme inden turen, for det er det der er mest belastet på sådan en lang tur, bortset fra måske lige din bagdel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-07 00:46

Hej du der er du helt sikker på at du ved hvad du snakker om og ikke snakker i søvne lige nu ???????

Suno

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-12-07 06:05

Suno
Hvem er "du der"?
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-07 09:24

hejdu 58 = hej du der

Mvh Suno

Godkendelse af svar
Fra : aslaugr

Dato : 27-12-07 13:14

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-07 14:17

Selv tak, god tur og godt nytår.

Kommentar
Fra : aslaugr

Dato : 03-01-08 12:44

Blien køerte fint hele vejen til Østring og hjem igen, så det er bare skønt.
Tak igen!!!!!!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-01-08 16:49

Citat
Blien køerte fint hele vejen til Østring og hjem igen, så det er bare skønt.
Tak igen!!!!!!

Det var dejligt at høre, og den kan køre mange km endnu, med lidt olie i kølervandet