/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Formering af Ficus Microcarpa
Fra : hansen9
Vist : 2738 gange
300 point
Dato : 25-12-07 23:33

Jeg har et par Bonsai som jeg har meget sjov af. Jeg er ny på området, og har kun været i gang et halvt års tid. Den ene Bonsai er nu for anden gang blevet sur på mig, og har smidt bladene. Men jeg kan se at det igen er lykkedes med kunstig åndedræt (en Zelkova serrata). Den laver nogle pokkers lange stængler, jeg må nok lære at klippe dem. Men må man egentlig det om vinteren?

Jeg har en Ficus Microcarpa som lille potteplante. Jeg klippede et langt topskud af den, og tænkte at det kunne jeg måske bruge til at forsøge at lave min egen Bonsai. Så jeg har sat det i et glas vand, hvor det har stået i halvanden uge. Meningen var at det skulle slå rødder, men der er jeg blevet snydt. Det lever til gengæld fint. Det er måske ikke vejen frem?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-12-07 11:16

metoden med at stikke stiklingen i vand, er jo den vores bedstemødre brugte og den lykkes tit. jeg foretrækker at dyppe rodenden i et roddannerhormon, "floramon" Det lykkes altid. men din stikling kan sagtens nå at slå rod endnu.

På denne side kan du finde nogle råd om hvordan du gør hvis du hører til dem der nappper stiklinger rundt omkring: http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=906

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-12-07 11:22
Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 300 point
Dato : 26-12-07 11:31
Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 23-02-08 22:57

Tak for svaret valde.. I virkeligheden var det nok ikke det rigtige sted at stille spørgsmålet. Men du gjorde dit for at komme med et avar. Jeg har ikke kunet logge ind, derfor den lange responce.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-02-08 10:36

Selv tak!
Jeg troede det var julen der optog din tid.