/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dåb 1812 i Norup Kirke
Fra : 2601
Vist : 480 gange
200 point
Dato : 25-12-07 00:45

Jeg har en dåb i Norup Kirke 1812 som jeg ikke helt kan tyde.
Det er Norup Sogn, Lunde Herred, Odense Amt kirkebog 1809-1814 Opslag 20. side 12 1. spalte nr 3 NIELS.
Jeg får det til:
"
21. Søndag p Trinitatis d. 18 oktober fant gaardmand Jørgen Knudsen af Egense og konen Anne Knudsdatter en søn i kirke, ? hjemmedøbt d. 23. september og ? Niels frembråret af ? ? ?Datter, ? ? ? Lars ?, ? ? , Niels Larsen alle af Egense.
"
Håber en kan tyde det manglende.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-12-07 10:34

21. søndag post Trinitatis den 18. oktober (post betyder efter og dette er stemmer korrekt sammen)

senere:
en Søn i kirken, som var hjemmedøbt den 23. september og kaldt Niels, frembaaren af Anne Marie Knuds Datter.

Dette stemmer også med teksten i venstre spalte.

For de sidste 2 linier har jeg ikke noget bud på en sammenhæng.

Med venlig hilsen
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-07 10:36

Mit bud med STORT
"
NIELS HJEMMEDØBT 23 SEPTEMBER
21. Søndag p Trinitatis d. 18 oktober faAt gaardmand Jørgen Knudsen af Egense og konen Anne Knudsdatter en søn i kirke, ? hjemmedøbt d. 23. september og KALDT Niels frembråreN af ANNE MARIE KNUDSDatter, Som FADDERE STOD Lars JØRGENSEN, RASMUS OLSEN, KNUD MADSEN, Niels Larsen alle af Egense.
"
Om det mærkelige ord foran hjemmedøbt, ligesom man siger immer om altid,
havde man et lignende halvtysk eller fynsk ord for tidligere/allerede??

God Jul, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-12-07 10:57

Tak til Ejvind for P= efter og til svendgiversen. Jrg er ikke klar over hvad svendgiversen mener helt.

Forsat god jul og godt nytår.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 25-12-07 11:15

NIELS HJEMMEDØBT 23 SEPTEMBER
21. Søndag p="efter" Trinitatis d. 18 oktober faAt gaardmand Jørgen Knudsen af Egense og konen Anne Knudsdatter en søn i kirke, "som var" hjemmedøbt d. 23. september og KALDT Niels frembråreN af ANNE MARIE KNUDSDatter, Som FADDERE STOD Lars JØRGENSEN, RASMUS OLSEN, KNUD MADSEN, Niels Larsen alle af Egense.

Glem det du ikke forstod, "som var" er tydet af Varla (Ejvind) ovenfor,
mine forslag er skrevet med store bogstaver, Svend

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 25-12-07 11:27

Tak for svaret svendgiversen.

Nu fårstår jeg det.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-12-07 12:17

Udtrykket "fant" er givetvis ikke ordet fandt, men det bruges også ved de børn der er døbt før her omhandlede Niels. Altså et generelt udtryk som jeg endnu ikke har fundet nogen sikker oversættelse af, men bemærk at efterfølgende er kirkebogen ændret og dette udtryk bruges ikke længere. Jeg tror derfor at dette ord er uden betydning for forståelsen af nærværende dåb.

At nogen af os så gerne ville vide hvad i alverden præsten har ment, er en anden ting.

En logisk forklaring kunne være en forkortelse af ordet "fremstillet" idet barnet er hjemmedøbt.

Med hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-12-07 12:21

Når jeg prøver at læse oversættelsen som helhed, så lyder det fortsat ikke helt rigtigt i mine ører, saa Svends samlede bud er nok det der bedst dækker forståelsen.
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-12-07 12:25

"måske" ordet "fremstillede" bedst dækker betydningen af "fant"
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-07 13:34

Undskyld Ejvind, at jeg indbyggede dine oplysninger i mit sidste svar...

Måske stiller jeg en dag et "fant" fremstille spørgsmål?
God Jul Svend

Og tak 2601, også God Jul til dig...