/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pladespiller til anlæg m/AUX
Fra : mdez20
Vist : 6662 gange
34 point
Dato : 24-12-07 17:00

Hej.

Jeg har en gammel pladespiller uden forforstærker. Jeg har hørt, at den bør forbindes til min forstærker i en phono-indgang - men der er kun AUX-indgange. Kan jeg få noget godt ud af at forbinde pladespilleren til AUX-indgangen eller skal jeg ud og investere i en forforstæker inden jeg kan få noget ud af pladespilleren?

Håber det giver mening ;) ... og at nogen kan hjælpe..

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-12-07 17:14

Du kommer til at mangle en forforstærker - dvs. dit ingangssignal fra pladespilleren er alt for svagt i forhold til aux indgangens følsomhed. Du kan godt prøve at forbinde, men der vil helt sikkert blive alt for meget støj og sus i forhold til lyd hvis der overhovedet kommer lyd). Er der en mic indgang i forstærkeren kan du evt. prøve den - den har en noget højere følsomhed end en linieindgang.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-07 18:04

Set:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=1789

Jeg har set dem billigere, men det er et åbent kredsløb til indbygning.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-12-07 19:43

Søg på en RIAA-forstærker.

Det er en forforstærker der sættes mellem pladehøvlen og din AUX indgang.

/Torben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-12-07 01:06

En anden mulighed er på genbrugsstationen så snart de åbner efter jul så kommer anlægne i hobetal da folk har fået nyt og bortskaffer det gamle ellers hen på dit lokale loppemarked Fandt selv et Tecnics anlæg Reciver radio dobbelt båndafspiller samt en cdafspiller for 500,- og har nu virket upåklageligt i flere år

Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 34 point
Dato : 25-12-07 08:13

Ikke nok med at signalet er for svagt, det skal også efterbetones med et RIAA led.
Her er en lille forklaring, jeg netop har skrevet i et andet spørgsmål.

Citat
Udgangs signalet fra en kassettebåndoptager ligger typisk i størrelsen 700 - 1000 mV. (millivolt) og er liniært. (700-1000 mV passer til en "LINE IN" indgang feks. på en PC)
Udgangssignalet fra en grammofon ligger typisk i størrelsen 1-2 mV. og erIKKE liniært
Grunden til at signalet ikke er liniært, er at når man laver en grammofonplade, dæmper man bassen, og fremhæver diskanten, efter RIAA normen. Fordelen ved at indspille på denne måde, er at rillerne i pladen ikke fylder så meget (rent fysisk) og man opnår en meget længere spilletid på pladen. Når man så afpiller grammofonpladen, skal signalet forstærkes forskelligt, alt efter frekvensen, dvs. at bassen fremhæves og diskanten sænkes. Resultatet bliver således magen til det man org. indspillede på pladen. Alt dette foregår aut. i en RIAA forforstærker og så bliver udgangssignalet forstærket til 700-1000 mV. Altså passer det til en "LINE IN" indgang.
RIAA forforstærkeren findes jo indbygget i de Hi-Fi forstærker jeg tidligere nævnte. (de kan også købes løse).

Hvad skal du bruge pladespilleren til?? (bortset fra at høre musik)
Er det fordi du skal overføre musik til PC, og så brænde CD'er??? For så kan du få programmer der kan klare opgaven!!.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-12-07 08:25

Det kommer til at "lyde" forkert, hvis du ikke har et RIAA led. Her er feks. et RIAA led med forforstærker, således at du kan sætte den, mellem grammofonen og din forstærker.
Og så bør alle være glade

Linket er her: http://www.arteq.dk/default.asp?vis=produkt&id=3014

Det er alt hvad du behøver, og du kan købe den direkte over nettet.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-12-07 17:13

Du skrev gammel pladespiller. Hvis den er meget gammel, og med krystalpickup, skal du ikke nødvendigvis have en forfordtærker , men kan nøges med et simpelt passivt korrektionsled, der sænker diskanten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-07 17:36

En AUX-ind/udgang er altså til DIN-stik, som min pladespiller også er forsynet med.

Fu** en larm når man samlede anlægget og satte DIN-stikket fra båndoptageren i det forkerte hul....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-12-07 08:10

Ja, man skal huske at samle det rigtigt.

Man kan sagtens finde adaptore til at lave om fra "PHONO" stik til "DIN" stik og omvendt.
Philips lavede engang en RIAA forforstærker med DIN stik, men det var sidst i 70'erne og en sådanne er nok nærmest umulig at finde i dag. Husk en stelforbindelse mellem grammofon og forforstærker, ellers får du brum (den er faktisk vist på diagrammet, som er i det link jeg har opgivet).

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-12-07 08:17

LuffeA skrev:
Citat
En AUX-ind/udgang er altså til DIN-stik

En AUX indgang kan altså også sagtens være med phono bøsninger!!!

MVH

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-12-07 10:27

Citat
LuffeA skrev:

Citat
En AUX-ind/udgang er altså til DIN-stik

En AUX indgang kan altså også sagtens være med phono bøsninger!!!

..... eller et jack-stik eller et .......
At det er en aux ind-/udgang har ikke en dyt med stiktypen at gøre !

Kommentar
Fra : mdez20

Dato : 27-12-07 11:07

Tak for de mange svar. Pladespilleren er en gammel Beogram 1000 - jeg prøver at købe en forforstærker - ud fra viskinge's besvarelse tror jeg at jeg har forstået sammenhængen bedst - så han får pointene - håber det er ok med I andre.
Jeg kunne se, at det er muligt at få en forforstærker som der kun skal et 9v batteri i, så jeg slipper for at skulle have flere ledninger hængende - så jeg tror jeg prøver at gå efter sådan en :)

1000 tak for hjælpen til alle!

Godkendelse af svar
Fra : mdez20

Dato : 27-12-07 11:07

Tak for svaret viskinge. Super godt med lidt teknisk forklaring :)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-12-07 11:16

Hvilken forforstærker fandt du?? (bare lige for at vide det)

MVH