/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Guitarforstærker defekt
Fra : HenrikBo
Vist : 1080 gange
90 point
Dato : 23-12-07 22:18

Jeg har en guitarforstærker der ikke fungerer korrekt, måske kan nogen give mig et råd. Det er en behringer http://www.behringer.com/GMX110/index.cfm?lang=eng.
Den er begyndt at slå et smæld når jeg spiller på den - altså den fungerer men der kommer for meget ud for hver impuls. Som om den klods lige i starten. Jeg har testet højtaleren er den er ok
Jeg kan bruge line ud og spille ud gennem min anden forstærker og det funger ok.

Mit spørgsmål er ville det være en ide at udskifte udgangs transistorene eller er der andet jeg nemt kunne skifte ?

Den er ikke nok værd til at sende til reperation, så jeg vil prøve selv.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-12-07 22:23

Det kunne lyde som om, der kommer for meget input. Er der en gain control, så skru ned for den og op for master volumen, men hvis den virker ok gennem line out er det jo nok ikke det.
Det kan også være strømforsyningen, der ikke kan følge med.
Om det er udgangstransistorerne er jeg nok skeptisk over for, men vil ikke afvise det.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-12-07 22:29

Et pop når der slåes an på spaden, lyder som en defekt højttaler. Prøv at koble en anden til.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-12-07 23:15

Det kunne lyde som en defekt kondensator i udgangstrinet, men det er lidt svært at sige nøjagtigt.
Det kan i hvert fald give smæld.

MVH

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 23-12-07 23:21

hej Viskinge det kunne være det prøver at skifte den efter jul.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-07 00:15

Det er næppe en transisor, og slet ikke en udgangstransistor.
Tror nærmere på en koblings eller afkoblingskondensator.
Kan også være en defekt o stømforsyningens regulering.
Det er næppe en reperation for en amatør.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-12-07 01:22

Det ku jo også være noget så enkelt som en dårlig ledning stikforbindelse
Hav en god Nat/dag her hvor ham der blev født

Godog
Mvh Sunowich

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-12-07 01:32

Hmmmm de amps jeg har rodet med har altid lidt af skader fra at have spillet for højt. Dvs afbrændte udgangstransistorer og så kan den slet ikke spille, eller baldrede højttalere. Og de kan netop lyde som det beskrevne. Men som der korrekt skrives er sådan en fætter som den beskrevne i en prisklasse hvor det kun må koste næsten gratis at reparere, ellers er det ud.

Syge stik lyder ikke sådan.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-12-07 01:44

Iøvrigt kan jeg se den har noget effektvæsen indbygget. Kan du bypasse dette? Det kan nemt være der problemet ligger. Behringers effektdele er ikke de mest pålidelige der findes. En noisegate der er galt justeret lyder træls. Og en kompressor/expander kan også bringes til at lave lyde der ikke er rare at lægge øre til.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 24-12-07 10:28

Hej Effekterne virker faktisk fint ud af line out, så der er heldigvis ikke det, men det kunne det jo godt have været - ja ha en god jule aften

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-12-07 10:49

Har du ikke en løs højttaler du kan prøve at montere? Så udelukker vi jo stille og roligt de forskellige muligheder!

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 24-12-07 11:52

hej har prøvet anden højtaler fik det samme problem vh henrik

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 14:30

Så er du ved at have isoleret problemet til udgangstrinnet. Antagelig er det en chip der varetager dette. Dvs alle transistorer er indbygget i een dims. Men eller som skrevet kan det være de sekundære komponeneter - kondensatorer og lignende. Uden at have kigget i den, eller have et diagram er det frygtelig svært.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 26-12-07 10:12

Ja et diagram ville være super men det jeg ikke finde på nettet. Jeg kan tage billeder af den inden i.
Men der er nogle almindelige transistorer og et par på en køleplade, så det ser da rimeligt almindeligt ud.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 90 point
Dato : 26-12-07 22:39

Jaehhh, men et scop, et multimeter og radiomekaniker kunne sikkert lave det på nul komma nul. Min kan ihverttilfælde. Men oftest koster det minimum en halv ny forstærker og sommetider halvanden. Så valget er vel om det kan svare sig. Problemet med low-cost kineserelektronik er at det sjældent kan svare sig med mindre der er noget man selv kan gennemskue. Printene er billige pertinaxprint og stumperne er fra den billlige hylde. Bevares det lød og har lydt formentlig meget OK, men det er oftest billigere at smide ud, end at reparere.

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 06-02-08 20:50

Tak for svaret Snedig du har sku ret ud med lortet, der er et godt kabinet med en 10" jensen højtaler den gemmer jeg til et eller andet projekt.