/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NTSF eller FAT32 i XP
Fra : Rodrigo
Vist : 468 gange
50 point
Dato : 13-02-03 23:51

Hey!
NTSF eller FAT32 i XP hvad køre bedst og sikker `? Hvad råder i mig til at vælge ! hvad er fordele og ulæmper ved de 2 systemer sådan kort beskrevet...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-02-03 23:56

Ntfs er bedst,og det som xp er lavet til.win98/me kan ikke se det hvis du har dual boot.og nogle xp funktioner
understøttes kun i ntfs f.eks at kunne komprimere mapper drev(hvis de har en kloster størrese på 4kb eller lavere)
det skulle osse være mere sikkert...så hvis du ikke har valdt det så konveter til det med den indbyggede funktion i xp

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-02-03 00:05

Hej Rodrigo.
Jeg fandt lidt her på dette links
http://www.wintip.dk/xp/artikler/install.htm

Her står der.
Filsystem: Du skal vælge hvilket filsystem du vil installere Windows XP på - det kan være NTFS eller FAT32. NTFS er det bedste på mange måder men vil ofte være lidt langsommere. Selv oplever jeg ikke den store forskel, og har valgt NTFS. Du kan til enhver tid konvertere til NTFS så hvis du er tvivl bør du beholde dit nuværende FAT32. NTFS konvertering kan ikke fortrydes uden ny installation af XP.

MVH Brian

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 14-02-03 00:25

Fint og mange tak

Hvordan sletter man så en harddisk, så den er HELT frisk til en ny XP, så jeg er sikker på at ingen shit er tilbage

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 00:42

det gør du inde i procennen når du indstallere xp...
hvor du bliver spørst om hvilket filsystem og HVOR DET SKAL LIGGE
vælg nej til hvor det skal ligge og formater

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 00:44

der er 2 måder at boot fra xp cdrom på
1.tryk f11 under start af computer boot menu vises (kun ved nogle ..måske nye computer)
2.tryk delete under start af computer og find boot,sat den til fra cdrom først, derefter save and exit ( f10 )

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 00:59

hvordan du gør kan du se her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348
under punktet:
Sådan partitioneres og formateres harddisken med Windows XP Installation
halvt nede i dukumentet

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 14-02-03 03:53

Yderligere om filsystemer:

FAT16 :
=======
- Kan kun klare partitioner på højst 2,1 GB under MS-DOS og 4 GB under Windows NT
- Hver partition kan højst have 65.536 filer (det lyder af meget, men det er det ikke længere)
- Den er begrænset til højst 512 filer/mapper i roden på harddisken og til 128 filer/mapper i en diskette.
- Den kan ikke klare lange filnavne. Det, den gør, er at VFAT af Windows 95/98 laver de ekstra tegn på i et særligt tabel.
Den har dog en fordel: Den kan benyttes af andre styresystemer end DOS (Windows 95/98/ME/2000/NT/XP/Linux og OS/2)
Der er flere problemer med FAT16:
- Kluster størrelsen bliver større (hvis man skal have mange informationer) gør at man taber meget plads, når man har store harddiske.
- Der er ingen sikkerhed på filer og mapper, med undtagelse af, at man kan skrivebeskytte dem og/eller gøre dem usynlige, men det er nemt forbigået.
- Opdateringen af FAT-tabellen er langsom og bliver større, hvis partitionen blot går over få hundrede MB... Hvilke alle harddiske gør den dag i dag.

FAT32 :
=======
- Den maksimale (teoretiske) størrelse eden kan tage er på 2048 GB (Altså to Terabytes!)
- Hver partition kan maks have 2.097.152 filer
- Der kan højst være 65.535 filer/mapper i roden på harddisken
- VFAT skriver lange filnavne i en forvandlet tabelm som indeholder de lange filnavne (højst 255 tegn)
Den har flere fordele:
- Små kluster (nede til 4KB), altså mindre spild af plads
- FAT-tabelen og MBR (Master Boot Record) kan blive flyttet og de kan gemmes (hvis man har det nødvendige program)
Så er der lidt problemer: Er ikke kompatibelt med den første Windows 95 eller DOS eller NT (kompatibelt med Windows 95 OSR2/98/2K/XP og Linux)
Desuden er der tab af plads (mindre end med FAT16, men stadigt for meget)

NTFS:
=====
- Den kan klare partitioner til op til 16 Exabytes (altså 10E18... Det burde være nok til de fleste!)
- Den har sikekrhedsniveauet C2 (hvilket gør den egnet til at blive brugt af bl.a. den franske regering)
- Den kan klare lange filnavne.
Den har nogle fordele:
- Meget små kluster
- Taber ikke hastighed ved store partitioner
- Kan omflytte dårlige klusters automatisk
... Men den har dog nogle ulemper:
- Kun kompatibelt med Windows NT/2K/XP. Kan læses i Linux Mandrake 9.0 og opefter, men man kan ikke skrive på det derfra.
- Stort pladsforbrug - Må ikke bruges på harddiske på under 400/600 MB

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 14-02-03 09:38

En god fordel ved NTFS er at man kan give rettigheder til mapper og filer når man deler dem.

Dvs at man kan definere at én kan få lov til at rette i filen/mappen og at en anden kun kan læse i mappen/filen osv.

hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 18-02-03 11:56

For at slette din harddisk totalt, således at man intet kan hente fra senere er ved at bruge programmet killdisk.

Det skader ikke Harddisken overhovedet, men sørger blot at ingen smarte IT-genier kan data tilbage på din HD tiltrods for at den er formateret. Programmet kan hentes på www.killdisk.com som shareware, kør det blot en 4-5 gange på din HD (Det passer til alle PC-HD's). Og din HD er lige så ren som var den nyfremfabrikkeret.

www.killdisk.com er din ven.