/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ikke boote Win2k
Fra : fbschmidt
Vist : 343 gange
60 point
Dato : 13-02-03 23:37

Jeg har installeret både win2k og winME med boot hvor jeg kan vælge operativsystem ved opstart. Pludselig efter et års fejlfri) kørsel kan jeg ikke komme ind i Win2k den skriver følgende fejl: STOP: 0x0000007B (0x840F2190, 0xC000014F..... Inaccesible boot device.
Jeg har prøvet både med Win2K cd´en i, med sidst kendte fungerende....., Fejlsikret tilstand, VGA tilstand, kommandopromt..... Den vil ikke. Jeg kan imidlertid godt starte winME op. Men da win2K er NTFS kan jeg jo ikke hente mine filer fra winME partionen. Der ligger vigitge billeder og dokumenter.
Vil det evt. hjælpe med en bootdiskette??? Og kan jeg installere WinXP ved siden af med NTSF og derfra få adgang til mine filer???? Åhh, gud hvorfor er det at man ikke tager backup hvert andet cekund?????

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 00:00

boot fra win2000 cdrom,og tryk f10 når velkomsbillede vises,det starter den op i
genoprettelsekonsul.
skriv så
FIXMBR
hjælper det ikke gør det somme igen,men
skriv
fixboot
FIXMBR
den genopretter boot i starten af drevet..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-03 01:12

Hej igen !
du kan osse kopier filerne fra win2000 selvom det er (som det sekkert er) ntfs,brug det her program til me:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml

Kommentar
Fra : fbschmidt

Dato : 14-02-03 23:08

Jeg kan ikke boot fra win2k cd´en for den kommer med samme fejl som ved almindelig opstart. Og det ser heller ikke ud til at jeg kan bruge winMe NTFS filen, for den kan ikke finde min winnt placering og navnligt ntoskernl.
ØV! Og hulk snøft!! Andre muligheder til rådighed eller er det bare endnu en lærestreg?? Kan det være en virus - og i så fald kan man så virusscanne fra diskette under boot, eller kan man måske finde en virusscanner der kan køre fra winme og se NTFS filerne++ jeg havde Norton Antivirus og jeg er meget flittig til at opdatere!??? :`(. Men tak for rådene!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-02-03 00:03

I denne artikel bliver der nævt en del forslag til løsning..:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;329898
men måske hjælper det heller ikke så er der bare at køre dette her program
til at gendannefilerne med-eksperimenter lidt med det:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm
hvis det heller ikke kan se ntfs,og du opgiver,så brug fdisk til at slette partitionen,
så kan det måske være muligt for programmet at gendanne dem,har jeg hørt andre
sige ?
men søg først at redde det,se evt:
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?withinResults=false&QuerySource=gsfxAdvancedSearch_Query&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&Product=win2000&Queryc=+0x0000007B+&Query=+0x0000007B+&KeywordType=ALL&maxResults=150&Titles=false&numDays=

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-02-03 12:07

hej jeg tænkte på 2 andre muligheder:
1.har du en ekstra drev på din harddisk(spittet op)eller en anden harddisk,kunne du puute win2000
cdrom i drevet og indstallere det der og se om det kan "se" den
2.tag din harddisk ud og put det ind i en anden computer med w2k eller xp,og se om det kan kopier fra den,
husk at sætte jumper rigtigt så harddisk detegted rigtigt,evt slave hvis den anden er master
3.køb en anden harddisk... www.edbpriser.dk

****men det kan jo være at filstrukturen er ødelagt på det drev

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-02-03 12:09

forresten kan du osse prøve at indstaller win2000 på somme drev som det andet me ...virker sikkert

Kommentar
Fra : crowley

Dato : 17-02-03 14:09

Problemer med " Inaccesible boot device" opstår som regel fordi informationerne i c:\boot.ini ikke er korrekte.

I min egen boot.ini står (blandt andet):
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

- "multi(0)" betyder, at min Win2000 skal startes fra første controler (den anden er "multi(1) osv.. dette gælder også for resten af parameterne)
- "disk(0)" betyder, at min win2000 skal startes fra den første non-SCSI controler.
- "rdisk(0)" betyder, at min win2000 skal startes fra den første fysiske disk på bussen.
- "partition(1)" betyder, at min win2000 skal startes fra den første partition på disken - BEMÆRK, at her starter man ikke fra 0, som man ellers skal i de andre parametre.

Hvis dit win2000 skal starte fra anden partition på føste IDE-disk bliver din streng således:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Der er andre parametre, du kan pille ved i boot.ini, men du skal nok holde dig til denne, hvis dit eneste problem er det, du har beskrevet.

Siden du ikke kan starte på din en NT-kerne (og du bruger NTFS) vil jeg anbefale dig at bruge dine recovery disks (dem har du vel endnu?) eller ERD Commander, hvis den er helt gal (http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/erdcommander2002.asp).

mvh
Jakob Kusk

Kommentar
Fra : fbschmidt

Dato : 17-02-03 22:12

Hej og tak for de gode råd igen!
Jeg har også tænkt på at det måtte kunne lade sig gøre at hive harddisken ud og putte den i en anden computer med f.eks WinXP (ntfs) og så hente filerne på den måde. Men kan jeg så få de rigtige rettigheder til filerne??
Det er helt sikkert boot.ini den er galt med, men jeg har desværre kørt winME på C-drevet og Win2K på D. Jeg har også prøvet at lede efter boot.ini men jeg fandt den ikke fra winME (C). (De kører på hver deres partion). Så har jeg vel ikke kontakt med boot.ini for den har jo ikke noget med winME at gøre????
Desværre har jeg ikke lavet recovery disks men jeg fik lavet en "win2K recovery console" men den kan jeg heller ikke starte op i - den kommer med samme fejlkode som beskrevet øverst!
Jeg vil prøve lidt af hvert. Tak i al fald indtil nu!
Venlig hilsen Frank

Accepteret svar
Fra : crowley

Modtaget 60 point
Dato : 18-02-03 08:23

Du kan sagtens sætte disken i en anden maskine, du skal dog lige vide, at for at kunne læse din NTFS-partition skal du bruge Win2000 eller WinXP PRO. Jeg har stort set ingen erfaringer med WinXP HOME, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

Alternativt

Kommentar
Fra : fbschmidt

Dato : 18-02-03 11:18

Så er den fixet ´!! Efter et par fumlerier med jumperen på harddiksen er det lykkedes mig at hente filerne fra en anden pc med winXP! Tak for hjælpen!!
Med venlig hilsen Frank

Godkendelse af svar
Fra : fbschmidt

Dato : 18-02-03 11:19

Tak for svaret crowley.
Det virker og jeg er en glad mand!