/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Scanne glasplader
Fra : achton
Vist : 3646 gange
100 point
Dato : 22-12-07 21:38

Findes der en scanner til glasplader?
Jeg sidder med en Canon 9950F som kan scanne film. En sælger lovede at den kunne det hele.
Softwaren er lavet på den måde at den scanner film i medfølgende ramme.
Lægger jeg en glasplade eks.vis 18x24 cm scannes den som en film,
resultatet er et antal udklip fra glaspladen. Som ellers er i superkvalitet/opløsning.
Indstillinger tillader ikke andet end forskellige filmformater.

Mit spørgsmål, findes der en scanner der klarer glasplader i de
eksisterende størrelser der nu findes?
Eller man man be Canon lave software der klarer også glasplader?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-07 21:44

Du må forklare lidt mere præcis er det positiv eller negativ plader.
plader er ikke film. Det ligger i selve navnet.Hvis dine plader virkelig er så store som 18cm x 24 cm
så kan du vel lægge dem på en almindelig planskanner med emulsionssiden nedad og noget hvidt bagved, eller bruge en af de gode gamle svannere man kunne få med lyshoved til dias.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-12-07 21:47

De glasplader jeg har er negativ. For bedste resultat kræver de modlys
på samme måde som film.
Hvad svannere er ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-07 21:56

Ja der findes scannere, som scanner hele fladen af, også som film.
De har lys i låget, som gennemskinner filmen under scanningen, i stil med dem der scanner film i en særlig holder.
Om det er sort/hvid eller farve, eller om det er negativ eller posetiv, er for den sags skyld underordnet, da det er softwaren der bestemmer hvordan det skal scannes.

Jeg har fx. en speciel filmscanner til 135 film, som scanner både negativer og posetiver, med eller uden rammer. Softwaren kan indstilles til forskellige filmtyper, således at der tages højde for den farve der ligger i filmbasen.
Negativfilm fra Kodak er fx. meget røde i filmbasen, hvor agfa er mere blålig. Alt dette tager softwaren højde for, og kompensere for disse farvefejl.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-12-07 22:00

Severino
ved du hvilke scannere der klarer opgaven?
Min Canon scanner kun de felter som rammen tillader,
så er det ligegyldigt om rammen er monteret eller ej.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-07 22:02

Citat
Eller man man be Canon lave software

- og jeg ved ikke hvad det er...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-07 22:06

Citat
Mit spørgsmål, findes der en scanner der klarer glasplader i de
eksisterende størrelser der nu findes?

- og ja, de findes - men det er meget få der vil betale prisen...

God Jul

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-12-07 22:14

Jeg må hellere skrive til Canon. De kan vel fjerne den begrænsning der ligger
i filmrammen.
Som jeg ser det er det kun et softwareproblem.
Den cd som Canon sender med er nok det enkleste styreprogram man kan
tænke sig.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-12-07 22:15

Det er ikke et spørgsmål om pris men om det er muligt
at scanne glasplader i forskellig størrelse.
Uden at lave Storm P. løsninger med modlys.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 22-12-07 22:24

Smid scanneren i hovedet af den sælger som lover for meget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-07 22:30

Jeg har en gammel 3 pass Mustek scanner, hvor jeg forsøgte at få et scannerlåg med lys, så det kunne scanne gennemsigtige billeder. - Men prisen var på det tidspunkt så pebret, at jeg kunne købe en ny scanner, for det det nye låg kostede, så den tanke opgav jeg.

Angående softwaren, så vil du kunne bruge andre software med disse egenskaber. Det kræver blot at alle led er TWAIN kompatible, som er en standard.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-12-07 22:57

Hej.
Lige lidt StormP:
Det må være muligt at lægge et stykke hvidt opal plade (plexi glas e.lign. - evt. et lysbord til negativer/dias) oven på dit glasnegativ, belyse det hele oppe fra med en kraftig lampe, og så scanne det ind som om det var en almindelig scanning, blot med låget på scanneren åben. Det burde så være muligt at rette evt. farve- og bekysnings fejl i et normalt veludstyret billedbehandlings program.

Jeg ved ikke om det "funker", men det var da værd at prøve inden man smider mange penge efter endnu en scanner "der kan alt".

Vh.

Finn

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-12-07 23:21

f.elsborg
Jeg har leget Storm P. men krav på lysstyrke varierer, lysets farve
skal være den rigtige, kan til dels justeres i programmet.
Jeg arbejder med minimum 900 pixels for at få noget af den
fantastiske opløsning som glasplader har.
At filstørrelsen bliver megastor er underordnet.
Kvaliteten er A og O i det arbejde jeg skal lave.
Jeg skulle måske gøre som teil siger, besøge sælger og be
ham demonstrere hvad der er lovet. Og så fremskaffe det
der er betalt for. Eller pengene tilbage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-07 23:36

Det kan være jeg undertiden rammer forkerte taster og skriver svanner i stedet for scanner. Det er jo ikke til at rette i disse indlæg, når de først er afsted. Men med god vilje forstås det vel alligevel.

Men dine forklaringer er svære at forstå. Du skriver at ville bruge modlys til en negativ. Du mener vel gennemlysning, som er det modsatte.
Mener du virkelig at du vil bruge 900 pixels til et 18cm x 24 cm negativ det er kun lidt over 1 pixel pr cm2. Så kan du ligeså godt slå krydsr med en blyant på ternet papir.
Pas på med enhederne, ellers bliver dett helt uforståeligt.

Bare det er en twain scanner, kan du bruge noget andt software, sammen med den driver , der var med scanneren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 23:50

Problemet med selv at lave "modlys" er at Scannerlampen ikke må lyse men kun optage det lys der kommer gennem pladen fra "modlyset".
Min medion scanner kan også lave lys fra låget og demed scanne eks. lysbilleder - men jeg har ikke prøvet om den vil scanne udenfor det begrænsede område med evt. hjælpelys.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-12-07 00:06

De 900 pixels er pr. tomme (engelske) hr. transor, ellers bliver det jo til et korsstinksbroderi!

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-12-07 01:03

Ok Achton - det var bare et forslag, som muligvis kunne bruges.
Den varierende lysstyrke kunne man måske klare med et af de gode gammeldaws forstørrelses apperater med tilhørende objektiv med indbygget blænde - jeg ved ikke, hvor meget lys sådan en scanner skal bruge, men der må da være en mulighed der.
Man får i alt fald en meget jævn lyskilde. Mange af dem har også en filteskuffe eller et indbygget filterhoved (= det blev i de gode gamle dage brugt når man selv skulle forsøge at lave farvebilleder - dyrt og oftest med de mest uventede resultater ), så du evt. kan rette farve fejl "i hardware" inden scanningen, ved hjælp af filtre.
Sådan et apperat må kunne fåes for meget fornuftige penge på et loppemarked. Tiden er lis'som løbet fra den slags High-Tec fotoudstyr.

Det der med at scannerlampen ikke må lyse under optagelsen som "Eyvin" skriver, havde jeg ikke lige tænkt på - men transparens enheden skal vel bare være tilsluttet, så klarer scanneren vel resten selv.

Vh.

Finn

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-12-07 10:54

Tak for mange gode svar.
Jeg vælger teils råd, sælger må forklare og vise hvad scanneren kan.
Ev. går købet tilbage.
Min opgave er af større omfang, diverse Storm P. løsninger som er afprøvet
er alt for tidskrævende, resultatet kan heller ikke accepteres.
God Jul til alle.

Godkendelse af svar
Fra : achton

Dato : 23-12-07 10:55

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 13-01-08 14:24

Så har jeg fået flere oplysninger, en ny cd
med vejledning som manglede ved leveringen.
Man vælger negativ farvefilm, krydser rammen væk,
markerer billedet og scanner, emulsionen vender nedad
for bedste fokusering. Og det bliver så nødvendigt at spejlvende
billedet. Et færdigt billede på ca 18 x 24 cm fylder 20 MB.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 13-01-08 14:27

Det tager 8 min. at scanne et billede i den størrelse.