/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
vaskemaskinen strejker
Fra : etten
Vist : 765 gange
40 point
Dato : 22-12-07 16:23

Min 4 år gamle Asko vaskemaskine centrifugerer pludselig ikke ordenligt. Må bruge centrifugeprogram efter hver vask.
Har tjekket trådsi for fnuller o. lign.
Kan afløbsslangen evt. være delvis stoppet af skyllemiddel og fnuller , så vandet ikke pumpes ordenligt ud inden centrifugeringen ?
Hvad kan maskinen ellers fejle ?
Har bare ikke råd til en montør

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-07 16:31

Der kan sagtens være masser af "lort" i slanger, pumpe osv.
check også afløbet.

Hvis du kan høre pumpen kører, er der garanteret en blokade et eller andet sted.

MVH

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 22-12-07 16:41

Nu skal maskinen i løbet af en vask jo tømme vandet ud nogle gange.
Har du lagt mærke til om tømningen er ok igennem vaskeforløbet.
Kig afløbsslangen efter, se om den skulle have fået et "knæk" således vandet kun dårligt kan komme igennem

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-12-07 18:04

Maskinen kan slet ikke centrifugere hvis vandet ikke er pumpet ud!

Er indstillingen for centrifuge hastighed ved en fejl blevet sat ned?

Check om det store remhjul bag i maskinen er spændt ordentlig på akselen.
Den sidst nævnte fejl her har jeg dog kun oplevet EN gang.

Asko maskiner har som regel en billig produceret C.E.Set italiensk motor, der ses tit fejl på kommutator, der bræmder enderne på kullene. Det laver så meget støj at motor elektronikken skruer ned for hastigheden i centrifugeringen. Det er en ofte set fejl på Asko.
Ellers er der en tysk produceret FHP (tidligere AEG) motor, det er af en væsentlig bedre kvalitet, men den kan have samme fejl, dog ikke så ofte som på førnævnte motor type.
Om ikke andet, i begge tilfælde er det en god ide at kontrollere motor kullene, og om kommutatoren de kører på er pæn og glat.

Held og lykke med maskinen

- Anden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-12-07 00:37

Står der vand i maskinen når den burde være færdig ?? for så er det jo sikkert at det handler om tømningsproblemer Drejer tromlen rundt når den vasker? det kan jo godt lyde sådan hvor den stadig står stille så er det jo noget med remskive eller drivrem eller motor er du sikker på at der ikke sidder noget ved pumpen ?? der er også tit en aftapningsslange i forbindelse med pumpen hvor der er en tynd plastrensedims indeni som man så hiver frem og tilbage til der kommer vand ud af slangen

Mvh sune

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-12-07 11:42

Maskinen kan ikke åbne lågen hvis vandet ikke er pumpet ud.

Kommentar
Fra : etten

Dato : 23-12-07 12:05

Tusinde tak for hjælpen
Det var snavs i afløbsslangen..
Glædelig jul til alle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-12-07 16:55

Ja ja så er det jo også lige meget med div hjælpespørgsmål husk lie og luk spørgsmålet i respekt for dem der bruger tid på dig og din maskine og det er ikke mig der skal have poient

God Jul Og Nytår

Godkendelse af svar
Fra : etten

Dato : 25-12-07 11:59

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : etten

Dato : 25-12-07 12:03

Rolig rolig Sunowich det er første gang jeg er på siden - skal liiige lære systemet
Godt Nytår