/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Trædrejning
Fra : benner
Vist : 5593 gange
500 point
Dato : 21-12-07 21:22

Hej derude.
Jeg er en trædrejer fra nordjylland. Jeg har søgt lidt rundt, og det ser ud til at der ikke rigtig er nogle trædrejere imellem "kanduerne". Kan det passe ?? Her i dette forum kunne der vel gives og tages gode ideer og tips om værktøj, træ, m.v. ??

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 21-12-07 21:34

Det er da muligt, at der findes hobbytrædrejere her på Kandu, selvom de ikke har været synlige.

Men har du nogle tip du vil dele ud, så er du uden tvivl velkommen.

Ps.
Du skal ikke tage dig af såkaldte supertipsbedømmere, som nedgør ting de ikke lige selv kan bruge.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-12-07 21:37

Benner, lad træet dreje, også juleaften.

Jeg er ikke selv trædrejer, men har flere gange set hvordan et stykke træ
bliver til en flot genstand ved behandlingen i drejebænken.

Fandt denne side til dyrkelse af din interresse.

http://www.rotaart.dk/html/rotaart__guest_book_and_links_.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 21:44

Jeg har da selv drejet det bæger mine blyanter står i, og et par andre små ting...
men ellers har du nok ret; det vrimler vist ikke med trædrejere her i kandu?

Men kender du denne hjemmeside:
http://www.rotaart.dk/html/body_traedrejning.html

Med denne overskrift:
"Udveksling af erfaringer i trædrejning"

og videre...
"
Jeg vil gerne fortælle lidt om, hvilken metodik og hvilke værktøjer jeg bruger i mit “arbejde”. Jeg føler mig bestemt ikke som nogen specialist på området, men måske kan det følgende alligevel være til nytte for nogle.
"
Øverst er endda denne henvisning:
"
Besøg også Netdrejernes Debatforum.
Stil spørgsmål og hent ideer og inspiration fra andre trædrejere.
Besvar spørgsmål og giv dine ideer videre til glæde og inspiration for andre trædrejere.
"
Hilsen og God Jule drejning, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-07 21:53

Jeg har faktisk også drejet i træ på en metaldrejebænk, men det var med ikke hulslebne drejestål.
Men med "drejejern med påloddet hårdmetalplatte" har jeg udglattet en gørtler patron i støbejern.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-12-07 23:50

Jeg drejer lidt i træ fra tid til anden, og bor i Nordjylland.
Jeg ville gerne finde noget træ der er egnet til at dreje i.

Kommentar
Fra : benner

Dato : 21-12-07 23:58

Hej Eyvind, jakjoe, Svend og BertelBrander.
Tak for venlig respons. Der er faktisk flere trædrejere end man lige går og tror. Det fandt jeg ud af, da jeg meldte mig på et lille hyggeligt trædrejerhold på Uggerby Husflidsskole. Hen over efteråret er der faktisk både eftermiddagshold og aftenhold 4 dage om ugen med 5-6 mand/quinder på hvert hold i Uggerby. En meget hyggelig måde at møde ligesindede på. Kan varmt anbefales. Husflindsforeningerne er et godt sted at "netværke" !!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : benner

Dato : 22-12-07 00:00

Tak for svaret Eyvind.
Supertipsbedømmerne kan leve deres liv, så lever vi vores.
Glædelig jul herfra.
Benner.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-12-07 00:05

hvilket træ er i intreseret i , jeg har lidt liggende jeg aldrig får brugt aligevel , har desvære ikke så meget tid til at stå ved min drejebænk mere
noget af de træstykker jeg har liggende , som jeg ikke selv har brug for er næsten synd at smide i fyret , hvis de kan bruges til noget bedre

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-12-07 00:06

Husflidskole......det var det vi kaldte "snitskole".

Blot et lille sidesping til trædrejningen.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-12-07 00:07

bredker,
Jeg er interesseret i mørkt hårdt træ med struktur/synlige årer.
Hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-12-07 00:10

nordenfjords
det vil sige at det mest er noget i stil med EG , NYATON olig du leder efter
ser lige hvad jeg har liggende en af de første dage