/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
dum kælling
Fra : louise2212
Vist : 4147 gange
20 point
Dato : 21-12-07 17:18

Jeg kunne godt tænke mig af finde ud af hvad en kælling er....
jeg sagde til min datter at nu skulle der altså ryttes op på værelset, og det jeg fik stukket i hovedet var at jeg var en dum kælling, da jeg så forklaret min datter at det var et grimt ord og det ville jeg ikke høre fra hendes mund igen, kom jeg til at tænke på hvad er en kælling enligt? det kunne være rart at forklare hende hvad det enligt var....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-12-07 17:22

Det kommer så vidt jeg ved af kælning og var egentligt et positivt ord som med tiden er vendt til det modsatte
God jul mvh sune

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-07 17:22

Ordet kælling kommer af gammeldansk: kærlingh, sammenlign med norsk: kjerring og svensk: kärring. Oprindelig kommer ordet i alle sprogene fra oldnordisk: kerling. Ordet er en afledning fra karl (= "mand"), og betyder altså "mandsling", dvs. en lille mandagtig person. Fra gammel tid har ordet været brugt nedsættende om kvinder, hvis køn, man ønskede at betvivle, f.eks. en heks eller en gammel kone.

Ordet kælling er normalt et skældsord og anvendes ikke i en venlig tone.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%A6lling"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-07 17:24

Der røg vist en julegave fra julemanden der-

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-12-07 17:27

Altså at din datter så bruger det sådan er jo ikke så godt da der jo ikke er tvivl om at hun bruger den negative version Jeg ville tage en bestemt snak med hende om hvad det ord gør ved dig og at det kan du ikke accepterer som taleform i jeres hjem eller noget lig.alt efter situationen og udfald
mvh Sune

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 17:28

hvor gammel er hun??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-07 17:29

Citat
. en grim, gammel el. ondskabsfuld kvinde el. en kvinde generelt.

Fra Nudansk Leksikon.

Håber da, at der bliver ryddet op på værelset.

God

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 21-12-07 17:29

En kælling = Kvinde der kun har født piger

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-12-07 17:29

Lyder som en rigtig pubertetsfræser du har der.

Prøv engang og sig: jeg elsker også dig, min smukke datter. (ikke ironisk, men med al den kærlighed i stemme du kan præstere). Men vi skal vist ikke lige tale sammen nu, for jeg vil ikke finde mig i at blive tiltalt sådan. Det vil du garanteret heller ikke.

Og gå så væk fra hende. Lad hende være, til hun selv er god igen.
Det er nemlig hende, der skal blive god. Det er det der med at tage ansvaret for sine handlinger, og er hun i puberteten, så er det NU hun skal lære det.

Husk: vælg dine kampe med omhu.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-07 18:11

Jeg ville fadme ikke tale med kærlighed i stemmen med den salut.

Hvis det er en teen-ager der er tale om, ved hun ganske udemærket, at ordet er nedsættende, er det derimod en lille pige, så er hun undskyldt, og jeg ville fortælle at ordet er nedsættende og ikke noget man bruger

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-12-07 18:30

Citat
For eksempel ordet kælling, som slangfolkene fører helt tilbage til vikingerne. I bunden af deres skibe lå en klods med hul i til at holde fast i masten. Den fik tilsyneladende vikingernes fantasi sat i sving, og de valgte at kalde klodsen for kællingen.

fra Google's cachelager... http://66.102.9.104/search?q=cache:Di1TQILpe7cJ:www.dm.dk/sw4972.asp+k%C3%A6lling+ordforklaring&hl=da&ct=clnk&cd=3&gl=dk

Afhængig af alderen kan en "alternativ" ordforklaring bruges....
"Ih tak skal du have....det var da sødt sagt! Ved du, at kælling oprindeligt betyder en kær lille en".... det virker når ungerne er små, for det var jo ikke lige det de mente .... med teenagere er det en helt anden snak. En gang mere af den svada = nul Arto, nul mobil, eller nul noget andet de holder af i en hel uge.... Hvis bare man gør alvor af det, så virker det - som regel!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 21-12-07 18:42

Selv min knapt 6 årige datter har længe vidst at det er sprogbgug, jeg IKKE accepterer. Og det koster 5,- kr i bandekassen, lige som alle de andre uacceptable ord.

Det har betydet at dem bruger de ikke (endnu)
Det kan selvfølgelig godt ændre sig med tiden.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-12-07 18:49

"Vidunderlige Kælling" - du skulle hellere fokusere på ordet "dum", og bede datteren uddybe det...

God weekend/Jul

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 21-12-07 18:54

For din datter betyder det bare "æv altså..............skal jeg nu rydde op igen" og hun har jo ikke læst forklaringen fra "Nordsted1 " - endnu.
Desværre har de unge lært at bruge de kraftige gloser, som vi selv lærte en gang.
Alm. konsekvensopdragelse vil minske jeres fremtidige sammenstød.

Kommentar
Fra : louise2212

Dato : 21-12-07 19:03

Tak for alle de hurtige svar...
Min datter er 5½ år, hun ved bestemt godt hvad dum betyder..... og selvfølige er ordene dum og kælling forbudt her hjemme og der bliver en eller anden form for konsekvens af den så som 10 min i skammekrogen..... men men men børn skal også have lov at udtrykke sig når der er noget de er utilfreds men, men hvordan er jeg bare ikke lige klar over..... men min grænse er trukket ved dum kælling.

Kommentar
Fra : louise2212

Dato : 21-12-07 19:04

og mon ikke julemanden havde ørevarmer på da det fløj ud af munden på hende

Kommentar
Fra : louise2212

Dato : 21-12-07 19:07

he he he he he kom lige til at læse længer oppe at en kælling er en kvinde der kun har født piger.... ja så må jeg jo være en kælling for jeg har 3 piger og ingen drenge....

Godkendelse af svar
Fra : louise2212

Dato : 21-12-07 19:08

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-07 19:09

>>3 piger og ingen drenge<<< = selvforskyldt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-07 19:14

selv tak

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 21-12-07 19:25

Medmindre din datter generelt har et problem med at forstå årsag/sammenhæng så tror jeg ikke at hverken konsekvens eller timeout virker her. Prøv i stedet at forstå hendes intention, hvorfor sagde hun som hun gjorde ? forstyrrede du hende i noget der for hende var vigtigt ? var du i et oprørt sindelag ? var hun ? Når et barn reagerer på den måde er det gerne i affekt altså i en situation hvor hun reagerer uden at kunne beregne konsekvensen.
Snak med hende lad hende forstå at du bliver ked af det når hun siger såddan og at hun en anden gang kan forvente at du bliver sur eller ked af det.
Og pas forresten på med at reagere for voldsomt på den slags børn har ofte hørt ord som de så lige skal ha testet og det går ofte ud over dem som de stoler mest på og elsker mest for disse kommer oftest med de mest forstående og forklarende reaktioner.

God Jul til dig og din datter herfra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-07 19:49

Altså.............................. med konsekvens mente jeg da ikke julegaveudeblivelse.

Konsekvensopdragelse er ikke et her og nu middel men noget der skal opbygges...........tror jeg på.

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 22-12-07 01:47

Eyvind regnede jeg heller ikke med men mine erfaringer med konsekvens pædagogik er begrænsede til de negative men det er vist en anden tråd, er i øvrigt stor tilhænger af kun at "straffe" for de handlinger børnene forstod konsekvensen af da de lavdede dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 15:43

Yes -