/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
AND
Fra : Tilde38
Vist : 1789 gange
100 point
Dato : 21-12-07 16:15

Jeg skal lave både flæskesteg og and til juleaften.. hvordan?. så ingen af delene bliver tørre..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 16:17

Langtidsstegning 160 gr. Lav anden dagen før. Lad den blive kold inden du trancherer den. Lige til at varme dagen efter så du ikke skal køre 2 hovedretter samtidig som skal have forskelligt

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 16:23

tranhvaffornoget????

Accepteret svar
Fra : guddaRap

Modtaget 110 point
Dato : 21-12-07 16:24

En god ide er også at bruge stegepose.
fMan kan også salte anden og stegen med 10 g salt pr. kg kød og lægge det i stegeposen dagen før. fHerved forhøjes smagsværdien.
Ellers er mener jeg også at langtidsstegning er afgjort bedst. Og jeg steger også dagen i forvejen, så man slipper for at stå der og blive helt fedtet ind. Når andestegene er kolde skæres de i passende stykker og lægges i et fad klar til at blive varmet/grillet næste dag.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf
Her kan du læse og det... God appetit
GuddaRap
(skal forøvrigt prøve det samme med mine egne moskusænder )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-07 16:40

Går absolut også ind for langtidsstegning....

160 grader og 50% mere tid...... (end normalstegning)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 16:42

LOOL Udskære = Tranchere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 16:46

Citat
Læg anden med brystet nedad på en bradepande med rist og sæt den i en 130 grader varm ovn. Hæld vand i bradepanden og lad den stege fire timer, inden den vendes og steges yderlig halvanden til to timer. I alt skal stegetiden være på ca. 6 timer.

Nu skulle skindet være sprødt og lækkert, anden er saftig og mør, meget velsmagende og ikke svundet særlig meget. Giv evt. Lidt hård varme eller grill de sidste minutter.

Skindet gir du et knald dagen efter, når du luner den UDSKÅRNE and

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 16:49

Lidt mere uddybet.

Citat
-Rens anden, gnid den ind og udvendig med salt og peber. Fyld anden med æblebåde og svesker. Luk hullet ved fyldningen med en kødnål. Indstil din ovn til 130°C.

-Læg en rist over bradepanden. Læg den klargjorte and med brystsiden nedad på risten i bradepanden. Hæld ca. en liter vand i bradepanden. Sæt den i ovnen.

-Lad den stege sådan i ca. 4 timer. Vend anden og lad den stege videre med brystsiden opad i 1 3/4 til 2 timer mere. I alt ca. 6 timer.

-Lav eventuelt sovs af skyen fra bradepanden.

-TIP: Hvis det er mindre ænder skal der steges 2.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 16:50

And er guf for dellerne LOOL

Citat
Energifordeling pr. person:
Protein: 11%
Kulhydrat: 4%
Fedt: 85%

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 16:58

nu sætter kuren jo osse først ind i januar.. 6 timer.. det er godt nok længe..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 17:09

Jaaaa Tilde, vel er det lang tid, men det blir godt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 17:11

Hvis du vælger den metode, skal du bare huske IKKE at skære i den før den er kold. Den falder fra hinanden og det blir noget misk mask, hvis du gør noget før den er kold. Så ud af ovnen på risten og hen i vindueskarmen (så katten ikek kan nå den hvis du bor i stuen) til den er kold

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 17:34

min kat er velopdragen.. (tror jeg nok) jeg prøver klumme.. jeg bor ikke i lejlighed og dog heller ikke helt ved jorden, så det skulle kunne lade sig gøre..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 17:39

Good luck. Er der problemer så send et ord, så kommer jeg og redder ....saucen LOOL og alt det andet.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 18:04

jeg plejede altid at ringe til moar når saucen skulle laves, så nu skriver jeg til klumme i stedet for..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 18:06

hehehehe Be my ghost

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 18:06

øhhhh guest

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 19:29

Tak for svaret guddaRap.men jeg undværer nu stegeposen.. det er noget bøvl sys jeg..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 19:32

Du kan få et rap i stegeposen???? Hvor sidder stegeposen på en quinde LOOOL

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-12-07 20:01

puuuh ha klumme.. det vil du ikke vide.. LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 20:44

Nåå okay. Så dør jeg nysgerrig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-07 20:45

Underligt, synes ellers jeg har været alle steder

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 22-12-07 09:16

du har ikke været grundig nok så.. LOL