/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Stor hjemmeside slægt
Fra : ferik
Vist : 3357 gange
500 point
Dato : 21-12-07 15:08

http://www.plowsen.dk/slaegt/index.php?command=gedcom
jeg syntes at det rigtig ærgelig, at der er mange, der ikke kender en side som denne,
det er impponerende, hvad der er her, jeg ved at der er flere, i min familie der forsøger sig med lidt slægtforskning, og også andre, de er stort set meget hemmeligsfulde, med hvad de har, det må de selvføgelig selv om, men se på denne side, hvad der er lavet på under 2 år, som Poulsen skriver, har han modtaget meget hjælp over nettet

? er der nogle steder på nettet, hvor nogen har samlet link til SLÆGT HJEMMESIDER.
hvis der er det, vil det være meget nemmere for andre at starte op, med deres egen

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 21-12-07 15:14

tror jeg ikk der er.. men min slægt har os deres egen side som har eksiteret et stykke tid men først fundet den fornyeligt..

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-12-07 15:26

min søn fandt siden for ca. 1½ år side bare ved at søge på mit navn på Google

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 21-12-07 15:32

jeg kunne ikk søge på mit navn da den ikk var oprettet for der er stadig en del huler i vores træ men det er så udfyldt vores side idag for det er jo os lige at have kontakt til de forskellige og kan jo godt gå hen og blive mange mennesker når man er en stor familie..

Kommentar
Fra : kassan

Dato : 21-12-07 15:36

http://www.havrebjerg.dk
Jamen dog jeg kender til en hjemmeside hvor der er ca. 11.000 personer der bor eller har boet eller på en eller anden måde er i slægt med folk i landsbyen Havrebjerg ca. 5 km. nord for Slagelse. Under Havrebjerg sogn findes beboere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-12-07 15:47

Her er der i tusindvis af hjemmesider med for masser af brugere: http://familytreemaker.genealogy.com/users/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 15:55

I morgen vil jeg komme med nogle slægts databaser der er meget større...
Lige nu skal vi til æbleskive før jule gilde, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 15:57
Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 17:07

Jeg synes det er meget friskt gjort, og jeg synes man skal være forsigtig med hele tiden at overtrumfe godt gjorte gerninger.

Jeg har kigget lidt, og kan ikke umiddelbart se at nogle af dine oplysninger er brugbare for mig, men det kan jeg ikke sådan lige overskue.

Imidlertid kan deet tænkes at Google på et tidspunkt finder et navn, et sted eller en sammenhæng der passer sammen med noget jeg søger. Man kan finde de mest eventyrlige oplysninger en gang i mellem. Egentligt lige som at slå et ord op i et leksikon, og pludseligt opdager man at man er kommet langt ud over det man startede med at søge fordi det er interessant.

Generelt tror jeg det er en god ide hvis man kan sætte nogle baggrundsoplysninger på. Nogle er gode til det, og jeg er ikke, men det giver slægtshistorien "liv".

Så jeg vil nøjes med at sige "Godt gået" - og søg kun trøstigt. Der er flere gode sider at finde - helt sikkert.

Mange hilsener fra
Ejvind

Kommentar
Fra : kassan

Dato : 21-12-07 17:25

Det var ikke for at overtrumfe, men blot for at gøre opmærksom på en side hvor det ikke er samme familie men rigtig mange forskellige, jeg mener blot at Havrebjerg siden måske kan ramme flere end dem der hedder Powlsen

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 19:48

Nå, sådan...så vil jeg da også foreslå et par hjemmesider:

Her er mange fra Familien Spangsbjerg, samt fra Troels Winthers efterkommere:

http://www.sm1.dk/schmidt/surnames.htm

Her er lidt af hvert, men der må være mange Troels Winther efterkommere:

I følgende er der mange med Bornholmske rødder - Koefoed osv. efterkommere:

http://www.nsdb.dk/

http://bidstrup.cc/slaegt/index.htm

http://www.kofod.dk/

http://www.bornholm-stamtavle.dk/stamtavle/jochum/surnames.html

og her en der har en del rødder tilbage til blandt andet det gamle Ribe.

http://tom.brondsted.dk/genealogi/register.php?entry=J

og bher Bjerre-slægten:

http://www.bjerre.net/

Der findes et utal af sider omfattende et endnu større antal slægter, og i den sidste ende er der rigtigt mange der faktisk har en del rødder fælles (somme tider også mange fælles).

Det er med andre blot om at komme i gang og søge sine forfædre or slægtninge.

Mange hilsener og god jagt fra

Ejvind

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-12-07 20:01

til Ejvind
på den side jeg nævner, er der også meget fra Bornholm
konen i huset er fra Bornholm
det jeg ville gerne ville, var om der fandtes eller nogen kunne lave et sted, hvor alle slægtsider var og at man kunne søge i dem på en enkelt måde

Erik

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:12

Her et link til "Gedcomp" der kan være meget nyttigt og til en stor hjælp:

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Han kan hjælpe dig med en analyse og sammenligning med andre slægtsdatabaser, og i givet fald sætte dig i forbindelse med den eller disse databaser. Du afgør helt og fuldt selv om du så vil kontakte disse andre slægtsforskere.

På dette link er der en omtale:

http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=GedComp

Hvis der er i øvrigt er spørgsmål , så blot skriv til mig - kan foreløbigt ske via denne side.

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:20

Der er simpelthen for mange sider til at lave en samlet oversigt, men det kan være en stor hjælp at søge på

http://www.dis-danmark.dk/forside.php

samt tidligere nævnte

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Endeligt har jeg også en del bornholmske slægtninge, dels nulevende fætre og kusiner, halvfætre og kusiner osv., samt ældgamle forbindelser for vel onmkring 3-400 år siden med et utal af efterkommere.

Desværre orker jeg ikke en manuel gennemgang, men da jeg bruger Legacy så kan jeg lade programmet foretage en sammenligning. Bedst hvis det er med en Legacy gedcom, men da også med andre gedcom-filer.

Det vil nok tage mit program et par timer at lave en sammenligning, men det afhænger meget af størrelsen på din fil. Min computer er nemlig ikke så ny længere som den var engang, men det har jeg søgt at kompensere en smule for med en større RAM og større harddiske.

Du skal være velkommen, så kan vi eventuelt aftale nærmere.

Med julehilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:25

Jeg har lige kikket på efternavnelisten, og i den forbindelse taget mine "bornholmerbriller" på. Der er rigtigt nok en del der leder tankerne hen på Bornholm.

Det kunne da være spændende om jeg kunne bidrage med noget.

Hej så længe

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:37

Medens jeg husker det - til dig og alle andre slægtsforskere. En enkelt ting som jeg i begyndelsen alt for ofte glemte, nemlig at registrere kilden eller kilderne hvorfra jeg havde mine oplysninger.

Ikke så meget kirkebøgerne, for dem anser jeg for indlysende, det samme gælder Folketællingerne. Disse to typer af kilder er så specifikke for den enkelte person, at jeg i stedet anfører dem under generelle notater, eller efter at vi har fået www.arkivalieronline.dk så en kopi af den relevante kirkebogsside som et billede. Folketællinger fra Dansk Demografisk Database
http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp
kopier jeg oplysningerne ind i generelle notater, men ikke alt og altid. Det fylder for meget, så jeg tager ofte et udpluk for den familie det drejer sig om. Tyende og andre familien egentligt ikke vedkommende udelader jeg således oftest. Men vær forsigtig - der kan være slægtninge som nyder aftægt mellem personerne.

Der er også FamilySearch

http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp

Men her er oplysningerne ofte dublerede, og ikke altid helt troværdige. Til gengæld kan det være et godt sted at søge og derefter asammenligne med Dansk Demografisk Database, samt til udsøgning på kirkebøgerne.

Der kan opstå tastefejl overalt, og nogle af de gamle bøger er nærmest ukristeligt svære at læse, så bær over med fejl.

De fleste er ovenikøbet glade for at få berigtiget fejl.

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:41

PS PS
At registrere hjemmesider som kilder er "dødens pølse" - alt for mange forsvinder igen, eller skifter til en anden server, og så kan oplysningen jo ikke bruges til at verificere eventuelle fejllæsninger osv.

Derimod slægtsbøger og andet skriftligt materiale der kan lånes på biblioteket er særdeles velegnet til at refereres til som kilder. Huske at angive sidenumre, eller andet der kan lette genfremfindingen.

Og ret generelt. De gamle præster brugte et utal af forkortelser. Desværre ikke altid samme forkortelser til samme mening og undertiden flere forskellige forkortelser med samme mening.
Nogle slægtsforskere gør det også. - Det er altså ikke til at finde ud af og kræver nærmest en doktorgrad for at kunne læse det. Derfor undlad forkortelser.

Hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 20:44

Og for resten - nu jeg er i gang - skriv altid stednavne så udførligt at stedet præcist kan findes igen.
Der er et utal af steder som har navnemæssige dobbeltgængere.

En hjælp kan fås på Krabsens stednavnedatabase

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

samt på www.varla.dk på følgende:

Danmark Sognefind.zip

Jeg har ikke ajourført denne database i længere tid, men den skulle kunne være en supplerende hjælp til Krabsen og/eller omvendt.

Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 21:26

I stedet forat angive mange slægtsdatabaser rundt om i landet, og også udenfor...

Hvis nu du ferik fortæller hvad din farfar hed? Hvor han er født?? Og hvornår???
(det sidste skal helst være før ca 1880, ellers din oldefar).

Så finder vi din familie til dig...

Sikkert ved hjælp af nogle af de slægts oversigter du efterspørger, men nu målrettet din slægt.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 21-12-07 21:34

Der er også mange gode links på Slægtshistorisk Forening Vestsjællands hjemmeside.
Det er www.slaegtvestsjaelland.dk

Der lægges gerne yderligere links ind, hvis de sendes til webmasteren.

VH
Bronno

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-12-07 21:35

Godt ord igen. Desværre har jeg overhovedet ingen forstand på at lave hjemmesider, så derfor lister jeg om emnet som katten om den varme grød, men personer og slægter har jeg en del af.

Dog især med tilknytning til det vestlige sønderjylland, samt efterkommere af Herredsfoged Troels Winther der levede i området mellem Skærbæk og Brøns omkring pr 14-1500.

Håber æbleskiverne smagte dig. Jeg fik æbleskiver i går. Nu er det aftenkaffetid, så jeg forlader skærmen for en liden stund.

Ejvind

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-12-07 21:53

jeg har en slægts bog på min faders side
min moder og hendes familie er med i den hjemmeside jeg har nævnt her
jeg har visse planer/tanker om at få noget mere gjort ved det hen ad vejen
vi har her i Himmerland netop fået genetableret Nordjyllands største sø "Vilsted sø"
min kone`s oldefar var opsynsmand ved søen i 1880- til ca. 1900
ham ved vi lidt om, men ikke meget
han hed Chrstian Jensen, blev kaldet Kjølby, fordi han var født i Kjølby ved Nibe (f. ca. 1835-1840)
hans søn af anden ægteskab, Anton Kjølby lavede omkring 1922 en slægtsbog. hvor det er lidt om faderen, og børn af første ægteskab, men dem kender jeg slet ikke noget til

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 22:18

Kjølby hedder i dag Kølby, men er ikke et sogn? Mon ikke det tilhører Farstrup sogn?

Farstrup sogn, Slet herred, Ålborg amt

ifølge sognetræf her:
http://www.sognetraef.dk/

Det skal du vide, hvis du begynder at søge...

Selv er jeg også fra Himmerland men sydligere, født i Skals
min farbror var mejeri bestyrer i Ranum, og jeg mener han engang viste mig Vilsted, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 22:27

mon den nederste her er din Christian Jensen?
"
Aalborg, Slet, Farstrup, Kjølbye, en Gaard, 62, FT-1845, B4966
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Jensen 38 Gift Gaardmand Sebber S. Aalb. Amt
Johanne Kirstine Christensdatter 33 Gift Hans Kone Her i Sognet
Christen Sørensen 19 Ugift Tjenestefolk Her i Sognet
Else Poulsdatter 27 Ugift Tjenestefolk Her i Sognet
Poul Thomsen 19 Ugift Tjenestefolk Sebber S. Aalb. Amt
Jens Christian Jensen 11 Ugift Pleiebarn i Søns Sted ??
"
Hed han også Jens og var han plejebarn? Så er han født 1834 eller 35?
Fra folketællingerne, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-07 22:50

Folketællingerne finder du her:
http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm

Den samme familie 5 år senere:
"
Aalborg, Slet, Farstrup, Kjølby, 1 Gaard, 60, FT-1850, C0834
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Jensen 42 Gift Huusfader Svenstrup Sogn
Johanne Kirstine Christensdatter 37 Gift hans Kone Her i Sognet
Jens Christian Jensen 15 Ugift Pleiesøn Gundersted Sogn
Peder Christian Rasmussen 20 Ugift Tjenestekarl Næsborg Sogn
Ane Marie Mikkelsdatter 19 Ugift Tjenestepige Her i Sognet
Christen Sørensen 23 Ugift Hjempermitteret fra Krigstjenesten Do [Her i Sognet]
"
Nu står der Jens Christian Jensen er født i Gundersted Sogn

måske har jeg fundet en forkert Chr. Jensen? Svend

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-12-07 00:05

Undskyld til Svend!
jeg var lidt hurtig til at skrive navn efter hukommelsen
han hed: Peder Jensen, 3 år gl i 1840
han flyttede til Vilsted senere
fader Jens Moutsen Hustand nr: 54

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 09:39

Og undskyld jeg informerede, som om du var nybegynder, du har jo helt styr på det...

altså junier her: Svend
"
Aalborg, Slet, Farstrup, Kjølbye Bye, 11, et Huus, 45, FT-1840
Moust Pedersen 79 Enkemand Tækkemand
Jens Moustsen 41 Gift Hans Børn Indsidder Dagleier Huusfaderens Søn
Ane Jensdatter 38 Gift Hans Kone
Ane Kirstine Jensdatter 10 Ugift Deres Børn
Johanne Marie Jensdatter 6 Ugift Deres Børn
Peder Jensen 3 Ugift Deres Børn
"
Så har du jo også hans far og farfar, hvor langt er du kommet tilbage?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 09:47

Og oldefar:
"
Aalborg, Slet, Farstrup, Kiølbye, , 6, FT-1787:
Peder Moustsen 50 Gift mand bonde og gårdbeboere
Maren Nielsdatter 50 Gift hans kone
Moust Pedersen 16 - deres søn
Niels Christensen 30 Ugift tjenestefolk
Else Mortensdatter 19 Ugift tjenestefolk
"
Også Peder født ca 1737, nu begynder det val at knibe, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 09:58

Der er to Peder
"
Peder Mouritzen Birth: 05 DEC 1737 Of Kjolby, , Aalborg, Denmark
Spouse: Maren Andersen
Marriage: 08 APR 1766 Of Kjolby, , Aalborg, Denmark

Peder Mouritzen Birth: 11 NOV 1731 Kjolby, , Aalborg, Denmark
Father: Mouritz Pedersen Family
Mother: Dorthe Christensen

Hvem er den rigtige?

Og her så måske tip tip oldefar:
"
Peder Mouritzen Birth: 1675 Kjolby, , Aalborg, Denmark
Father: Mouritz Mouritzen
Mother: Mrs. Skowager
"
Så kan du vist heller ikke komme længere tilbage?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 10:10

Nok tipoldefar?
"
Mouritz Pedersen
Birth: 1696 Kjolby, , Aalborg, Denmark
Death: SEP 1753
"
Men disse to passer ikke ind i generations rækkefølgen:
"
Moust Pedersen Birth: 27 NOV 1768 Of Kjolby, , Aalborg, Denmark
Spouse: Kirsten Hansen Family
Marriage: 03 JUN 1796 Of Kjolby, , Aalborg, Denmark

MOURITZ PEDERSEN
Christening: 19 APR 1729 Farstrup, Aalborg, Denmark
Father: PEDER LAURITZEN Family
"
Der er vist to Mouritzen familier?? Svend

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-12-07 10:14

til Svend!
du er bestemt meget velkommen, med alt muligt hjælp mm
jeg får nok ikke så meget gjort ved det, lige for nuværende
jeg ved at, Peder Jensen blev gift i 1861 6 juli med Johanne Marie Christensen
jeg kan finde dem i folketællinger, 1880 og 1885, hvor de boede i Vilsted
min svigermor, var datter af deres ældste søn Jens Christian Kjøldby

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 10:19

Allerede som 23 årig er han vist flyttet til Vildsted:
"
Aalborg, Slet, Vilsted, Vilsted By, , 68., FT-1860,
Lauritz Ingerslev 62 Gift Kammerraad, Møller og Huusfader Gylling Sogn Skanderborg Amt
Christine Ingerslev 61 Gift hans Kone Hyllested Sogn Randers Amt
Christian Ingerslev 28 Ugift Deres Børn Alsø Sogn Randers Amt
Elisabeth Ingerslev 29 Ugift Deres Børn Do [Alsø Sogn Randers Amt]
Peder Jensen 23 Ugift Fastrup Sogn
"
Her med familie: kaldes ikke Kjølby, officielt...
"
Aalborg, Slet, Vilsted, Wilsted Sogn, et Hus, Nr. 12, FT-1880
Peder Jensen 43 Gift Husfader, Husmand Farstrup
Johanne Marie Kristensen 41 Gift Husmoder Bjørnsholm Sogn
Krista Pedersen 12 Ugift Barn Wilsted
Peter Martinus Pedersen 9 Ugift Barn Wilsted
"
Stemmer det? Er der mere du il vide?? Svend

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-12-07 10:59

Til Svend G
der er tilsyneladende uoverensstævnelse mellem folketællingerne 1880, og så den slægtbog jeg har skrevet af Anton Pedersen Kjøldby i 1921 søn af Peder Kjøldby (anden ægtesksb)
ifølge Anton Kjøldby, var der 5 børn i første ægteskab, 2 døde som små, og 3 drenge blev store
alså ingen Krista Pedersen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-07 15:07

Jeg finder kun Krista i den folketælling fra 1880..
måske døde hun ret ung?
(du kan jo prøve at finde konfirmerede i AO)

I det næste ægteskab dukker tilnavnet Kjølby op...
"
Aalborg, Slet, Vilsted, Vilsted By, , 7. Huus, FT-1890,
Peder Jensen Kjölby 52 aar Gift Husfader Lanbruget Fastrup Sogn
Inger Marie ?? 42 aar Gift Husmoder Agersborre Sogn
Anton Pedersen 3 aar Barn Wilsted Sogn
Marie Pedersen 1 aar Barn Wilsted Sogn
"
Iøvrigt undrer det mig børnene hedder Pedersen ikke Jensen ?
Vi er jo langt inde i 1880 erne...God Jul, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-07 11:29

>Krista Pedersen 12 Ugift Barn Wilsted

Det bliver mere og mere mystisk med denne datter?

Kan ikke finde hende konfirmeret...(hun kan jo være død inden).

Men kan heller ikke finde hende født i AO,
hverken i Vilsted eller Bjørnsholm hvor moderen kommer fra,
(hun kan jo være født før Peder kom dertil?)

Og hvorfor hedder de Pedersen ikke Jensen, så langt inde i 60erne og 70erne??

God Jul Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-07 18:57

Med mindre det er hende her: aller nederst...
"
Aalborg, Slet, Vilsted, Vilsted, , 5. Holkesminde, FT-1890
Mathilde Hansen 71 aar Enke Husmoder Jordbruger Gaardejer Viborg
Holk Hansen 31 aar Ugift Forvalter Wilsted Sogn
Maria Splid 20 aar Ugift Husjomfru Løgsted Sogn
Anna Andersen 29 aar Ugift Mejerske Sverrig
Kristiane Marie Pedersen 23 aar Ugift Tjenestetyende Bjørnsholm Sogn
"
Hvad tror du Erik, moderen kom jo fra Bjørnsholm? Svend

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 29-12-07 11:19

Svend G
ifølge Anton Kjøldby`s slægtbog fra 1921, var der hun 5 børn i faderens første ægteskab,
jeg er nok mest til at tro at det er det rigtige, men jeg ved det ikke
Erik
Godt nytår til alle!

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 29-12-07 12:11

Efterhånden tror jeg også det er en fejl i denne ene folketælling?

Også Godt Nytår til dig.

I det nye år må vi Himmerlændinge udveksle flere slægts historier, Svend

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-01-08 18:55

Tak for de mange gode og hjælpsomme indlæg

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 02-01-08 18:57

Tak for svarene til alle
ERIK

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-08 19:20

Tak for de mange points,
det må vi gøre helt færdigt en anden gang, Svend