/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Niveaukontrol til AEG Vaskem.
Fra : CarstenGP
Vist : 1532 gange
500 point
Dato : 21-12-07 13:19

Jeg har lige været inde hos en nabo for at kigge på deres vaskemaskine, der slår relæet.
Jeg er kommet så langt at jeg har pillet strømmen fra til niveaukontrollen.
Herefter kører vaskemaskinen og pumper vand ud osv.

Er der nogen, der kan fortælle mig helt præcis, hvad denne niveaukontrol gør?

Kan man evt. vaske på maskinen uden den er tilsluttet
(Evt. selv køre frem i programmet eller lign.)

Jeg har fundet en reservedel her:
http://www.nettoparts.dk/shop/niveaukontrol-aeg-374p.html

Måske kan den fås billigere et sted?

Kan man evt. nå at købe en i dag i århus-området vil det være helt kanon.

Jeg går ud fra at det må være den der er defekt, da jeg jeg kan måle 0 ohm imellem 1,2 og 3 på N4. Se evt. dette billede: http://www.grineflip.dk/upload/vask.JPG
Hvis der skulle være nogen, der ved en hel masse om det, så er alle inputs velkomne

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-12-07 13:20

Glemte at fortælle at det er en AEG Økolavamat 64600

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-07 13:27

Nu kender jeg ikke lige den maskine, men det klassiske er en rund dåse med en fjedrende bælg i med en luftslangeforbindelse nede til bunden af karret. Når vandet stiger, presses luften op i slangen og får bælgen til at bule opad. bælgen trykker så på diverse kontakter ved forskellige lufttryk (=vandhøjder), svarende til ønsket vandstand ved normalvask, finvask, uldvask, skyl osv.
der kan sagtens være overgang til metalhylstret fra en eller flere af disse kontakter.
Om DEN maskine har sådan en klassiker, ved jeg ikke.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-12-07 13:30

Men man kan ikke åbne den på nogen måder, vel?

Accepteret svar
Fra : fisker5301

Modtaget 510 point
Dato : 21-12-07 13:32

prøv at montere den igen og ta ledninger af varmelegemet, har svært ved at tro det er pressostaten
der er årsagen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-07 13:37

Nu har jeg ikke lige én ved hånden, men at du måler 0 Ohm mellem nogle af tilslutningerne lyder for mig ret fornuftigt og ikke specielt faretruende. Kontakter fås i "normalt afbrudt" og i "normalt ledende" udførelser.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-07 13:39

som fiskeren foreslår, er sandsynligheden for overgang fra et varmelegeme meget større

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-07 14:13

I princippet kan en fejl i niveauregulering føre til for høj vandstan og dermed vand ud i maskinen og "slået relæ." som du skriver . Går ud fra at du mener aktivering af HFI afbryder.

Start med at blæse i slangen til niveakontrol. Ofte er hele problemet en prop af sæbe og slam i slangen eller studsen på vaskekarret.

Som andre skrev er sandsynligheden for fejl i selve niveauregulerinspressostaten meget lille.

Den kan godt skilles ad men er svær at samle igen.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-12-07 14:36

Hej igen... jeg snakkede lige med et reservedelslager og de mente også at det var varmelegemet.
Så jeg blev bedt om at pille jord-ledningen af dette, og starte maskinen.
Og man må jo sige at folk ved, hvad de snakker om... både her og der

Så hvis der ikke er nogen indvendinger fra jer andre, så får Fisker point, da det jo lader til at det VAR varmelegemet.

Og så mange tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-07 14:40

ja, men så giv ham pointene

Godkendelse af svar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-12-07 15:18

Tak for svaret fisker5301.