/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Taghætte til Lindab ståltag
Fra : anders_bak
Vist : 4612 gange
100 point
Dato : 21-12-07 09:42

Jeg har en tilbygning med et tag der er beklædt med stålprofilplader(lp20) fra lindab. taget har kun en hældning på 7 grader.

Nu er der en af taghætterne der er flækket, og jeg er derfor på jagt efter en ny der passer på de plader der allerede ligger der.

Problemet er bare at lindab kun leverer en universalhætte der dækker spændet fra 15-45 grader, og det ser ikke skide smart ud at smide sådan en fætter på da den så kommer til at ligne noget der har fået overbalance.

Jeg er derfor på jagt efter en uorginal hætte der kan bruges istedet. Jeg det kan fås, da der jo allerede sidder en deroppe, men diverse taglækkerfirmaer og byggemarkeder har ikke kunne hjælpe.

Nogen bud på hvor jeg kan få fat på sådan en fætter ??????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 09:52

Hvis den ikke findes på markedet kan en pladesmed lave en ny.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-12-07 10:17

Der står ikke tilfældigvis en producentnavn på den gamle hætte ?

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 10:18

Desværre ikke, så havde det været lidt lettere

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 10:36

Kan den du har svejses?
evt kan du få en smed til at bukke en fra lindab - måske er det sådan de oprindeligt er lavet?

ellers prøv at søge på google - det ser ud somom nogen tilpasser dem - fx her:
http://www.oeland.dk/page4.aspx?groupid=7&productid=333

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 10:37

Citat
producentnavn på den gamle hætte ?

nok fordi Lindab er producent.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 10:41

Måske virker det bedre at sætte en gavlrist på i stedet?

Ignorer Teil...

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 10:42

Nej, det er jo netop ikke lindab der har produceret de gamle, de laver (og har ikke lavet) dem til den hældning.

De gamle er ikke fremstillet hos en smed, da de er lavet af plast.

Man kan naturligvis få spcialfremstillet en, men prisen er også derefter, og da jeg på sigt skal bruge et par stykker kan det hurtigt blive dyrt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 10:45

http://www.genbyg.dk/
Noget her ?

jomfruen er helt forkert på den, hende ignorerer jeg. Sådan en amatør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 10:46
Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 10:57

Har allerede prøvet genyg, men skave var ny for mig, men der var desværre ikke held. ideen med en gavlrist er god (ville være den optimale løsning) problenet er bare at der er 4 rum i tilbygningen, der alle er ventileret vha. tilsvarende taghætter, og skal jeg lave gavlriste istedet står jeg tilbage med 4 flotte huller i både loft og tag.

Det er kun en af hætterne der er revnet nu, men det er i bunden så der siver vand ned. Jeg tror måske løsningen bare bliver at bruge lindabhætten forløbigt istedet for den ene der er revnet, og så få fremstillet 4 nye til sommer og skifte hele flokken der (de tre resterende har ikke langt igen før de også revner)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 10:59

Er det ikke muligt at reparere de revner?

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 11:04

Nej plasten er gammel og "sprød", så den slår revner omkring de skruer der holder den fast når vinden river i den.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-07 11:12

Glasfiber kan også være en løsning.
Nok for dyr, hvis man skal betale formen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 11:31

Jeg tror den bedste løsning er at finde en type i stål der klæder dit tag der i forvejen er stål, selvom plast har vist sig rigtigt holdbare.
Hvis du vælger en til 0 graders hældning og så får den bukket, med mindre der kan findes en til så lille en hældning.

Jeg vil kraftigt anbefale at du skifter dem alle på en gang af hensyn til det æstetiske udtryk!

http://www.lavprisvvs.dk/shop/abs-aftraekshaette-til-210167p.html

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 11:36

Som du skriver bliver det helt sikker det pæneste, så det bliver nok "lappeløsningen nu, og så 4 nye til sommer. Hætten du har linket til er dog ikke brugbar, da bunden skal passe til pladerne for at kunne slutte tæt. det er deri hele problemet ligger, ellers var der mange muligheder.

Så det bliver nok en smed på opgaven.........

PS. Link til pladeprofilen
http://www.lindab.dk/frameset/run_frameL3.asp?LangRef=1&Area=1&topID=3&ArticleID=466&MenuID=55&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=250&T=39&P=451

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 11:41

Jeg skal lige til at ud af døren, så jeg kan ikke nå at hjælpe dig.
Men jeg vil dog mene der må være en hætte tilpasset systemet som er beregnet til flat tag. Måske hvis vi kunne finde den, kunne vi vurdere om den kan bukkes?
Jeg underer mig over du ikke har fået denne vejledning hos producenten - helt flade tage findes ikke...

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-12-07 11:53

Uanset om den kunne bukkes eller ej ville en hætte med 0 grader være kønnere på taget end en der er lavet til 45 grader.

Når du skriver at du undrer dig over at jeg ikke fik denne vejledning hos producenten er der en god forklaring: De har den ikke.... Som sagt fremstiller de kun den ene hætte der skulle passe fra 15-45 grader.

Men frem for at få fremstillet fire nye hætter er det sgu nok billigere at købe fire nye tagplader så jeg kan få lukket hullerne, og så lige lidt gipsarbejde på lofterne, og en gavlrist i de rum hvor det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-07 14:12

Nu ved jeg ikke hvilken farve din hætte/ tag skal have, men find en god fugemasse i samme farve, og bearbejd det ind i revnen, og luk med overskydende, som du bearbejder med en finger. Men husk grundig rengøring, evt. med terpentin først.
Fugemassen vil både virke som lim, og tættemiddel. Og køb et kendt mærke.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 14:56

Citat
Men frem for at få fremstillet fire nye hætter er det sgu nok billigere at købe fire nye tagplader så jeg kan få lukket hullerne, og så lige lidt gipsarbejde på lofterne, og en gavlrist i de rum hvor det er nødvendigt.

Hvis du finder nogle flotte riste i facadefarven, stemmer jeg klart for den løsning, uanset om min stemme har værdi eller ej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-07 19:31

Det kan være en "dukadan" taghætte som sidder på dit tag.
Taghætter er som regel lavet af "ABS-plast" og kan limes med tagrendelim fra "plastmo"
ABS-plast kan også formes med en hårtørrer (husk læderhandsker)

Dukadan er jysk og forhandles nu af Silvan byggemarked.

Accepteret svar
Fra : Tranceman

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-08 00:05

Hejsa AndersBak

Hvis du vil have en ny hætte af plast så prøv at kontakte din lokale tømmerhandel og bed dem tage kontakt til RJ Plast

De specialfremstiller taghætter på mål og laver faktisk ikke andet og lur mig hvis de ikke allerede har former dertil.

Dette gælder ALLE tagtyper selv gamle kählers og frederiksholm tegl osv.

Prisen på en ny hætte fra Lindab kan jeg ikke lige huske men jeg ved at RJ plast tager et sted imellem 300 - 500 for en specialhætte.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 11-02-08 21:43

Tak for svaret Tranceman, selvom det tog lidt tid før jeg fik accepteret det.