/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3-Phase Brushles motor styring
Fra : MonieJacobsen
Vist : 686 gange
50 point
Dato : 21-12-07 07:39

Er der nogen her der kan hjælpe mig med nedstående?

Har fundet en 3-Phase Brushles motor styring typen: SCA-B4-70-10
Se Web-link her: www.sunwind.dk/projekt/SCA-B4-70-10.pdf
Men kan ikke se, ved tilslutning af forsygningsspænding og en 3-Phase Brushles dc motor,
hvordan motoren Start og Stop?
Kan du se og beskrive til mig hvordan ON/OFF af motoren, kan gøres?
Jeg har svært ved, at se dette
Jeg havde forventet en terminal hvor der enten skulle +5V eller Gnd for Start og Stop.

Flere data se Web-link: www.sunwind.dk/projekt/MA SCA-B4-70-10 TECMOTION.pdf
Håber meget du vil hjælpe mig.

God JulMed venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-12-07 08:41

Så vidt jeg kan se, så er det klemme 17 og 18.

Du påtrykker en spænding ±10V DC der så er et udtryk for ±100% af outputtet.

0V = ingen spænding = stoppet motor. Dvs. den står og oscillerer en anelse for at fastholde sin position.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-07 08:56

Citat
Jeg havde forventet en terminal hvor der enten skulle +5V eller Gnd for Start og Stop.

Så vidt jeg forstår det, er den terminal da der. Der er en der ENABLE INPUT, og den burde da kunne stoppe og starte motoren. (du skal bare kunne stoppe og starte motoren og så have et fast omdrejningstal, eller hvad???)

Så tror jeg der er noget galt med de tekninske spcificationer, netop med ENABLE INPUT !!!
Hvis man tager det på tysk, skal spændningen være 0-30 volt.
Hvis man tager det på engelsk, skal spændningen være 8-30 volt !!!!
Jeg vil tro at det skal forståes på den måde, at den er stoppet under 8 volt og kører når der er over 8 volt på ENABLE IN.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 09:23

Til viskinge
Det med, at stoppet under 8 volt og kører når der er over 8 volt på ENABLE IN.
Det lyder meget fint. OK.
Jeg vil bare være sikker inden jeg købte denne enhed.
Som du selv skriver, står det ikke klart.
Jeg havde tænkt, at anvende et kredsløb med en "ComparatorHyste"
Se midt udkast til diagram her: www.sunwind.dk/projekt/Comparator-Schematic.jpg
Og derfor har jeg brug for, at vide vilken spænding der får motoren til at Start og stop.
Bekraft lige om det vil være mulig, at benytte en Comparator med Hysterese her?
Om der er noget jeg verser?

God jul
Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-07 09:44

Jeg er ikke 100 % sikker på at den virker på den måde, men det lyder meget sansynlig. Du må da kunne ringe eller maile til leverandøren, for at få bekræftiget det.
Det diagram du henviser til, giver jo ikke 8 volt på udgangen.

Hvad skal du bruge det til?????
Det må jo være noget helt specielt, siden at det er nødvendigt at bruge børsteløs teknik.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 09:46

Til viskinge

JA, jeg skal bare kunne stoppe og starte motoren, med en fast omdrejningstal.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 09:49

Jeg skal bruge systemet til en cirkulations-pumpe, der skal havde sin spænding fra en solcelle.

Mvh
Monie

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 10:02

Tak for svaret viskinge.

God jul

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-07 10:24

Hvis du bare skal have fast omdrejningstal er den enhed da skudt langt over målet.

Der fås kvalitetsmotorer med børster, som kan arbejde i årevis uden problemer.
Al elektronikken i din styring går nok nemmere i stykker end en god kommutator.

Med et simpelt relæ og en kontaktor kan du regulere on-of.
Kun hvis du har brug for finjusering af omdrejningstal uden energispild bliver det lidt mere kompliceret.

Pas på at dit solenergiprojekt ikke løber løbsk i besynderlig elektronik.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 14:33

Til transor

Har du et godt Web-link - til noet af det du anbefaler?

God jul
Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-07 17:31

Ja her må jeg nok også sige, at det lyder som en meget dyr løsning du kommer med, hvis det blot skal være så simpelt (skyde gråspurve ned med atommisiler)

Hvad er det for cirkulationspumpe du skal drive??? (løs motor & løs pumpe, eller hvad???)

MVH