/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
skiundertøj
Fra : jes-a
Vist : 1210 gange
50 point
Dato : 20-12-07 18:53

Hej

Tænker på at købe et sæt skiundertøj i føtex. Men det ser lidt tyndt ud. Kan det holde på varmen særligt godt når det er frostgrader og hvordan er holdbarheden.

Kommentar
Fra : strits

Dato : 20-12-07 19:19

Hej

Skiundertøj er ikke udelukkende beregnet til at holde varmen.

Skiundertøj er beregnet til at transportere kropsfugt væk fra kroppen. Derfor er undertøjet lavet af et materiale, som ikke beholder sveden, men afgiver det til det stof, man har udenpå. Det er fugtigheden direkte på huden, der får en til at fryse. Hvis man bruger det til langrand, bruger man et lag udenpå, som opsuger den fugtighed kroppen afgiver.
Derfor kan du sagtens bruge det nævnte undertøj, hvis det er lavet af kunststof (ikke uld eller bomuld).

mvh
Strit

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 19:24

ok. Så der er forskel på skiundertøj og lange underhylere?

Nu er det dog ikke fordi jeg skal svede i dem.

Kommentar
Fra : strits

Dato : 20-12-07 19:39

Hej

Ja. Lange underhylere er lavet af bomuld (eller meget sjælden uld).

Skiundertøj er lavet af kunststof.

Og jo. Alle mennesker ånder igennem huden og afgiver derfor en del sved. Er man aktiv, afgiver man også mere, også selv om det er meget kold udenfor.

mvh
strit

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-12-07 21:39

Pris og kvalitet hænger for det meste sammen på det område og ja formålet med det er at bortlede fugt fra huden som så skal optages i et lag bommuld eller ligende du har på længere ude.

Jo flere tynde lang du har på jo bedre holder du varmen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 22:00

Jeg har skinbukser på, og ville så have disse skiunderbukser inden under. Kan skindet suge denne fugt?

Accepteret svar
Fra : strits

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-07 22:11

Hej

Skind kan suge, men meget dårligt. Jeg ville nok bomuld mellem skiundertøj og skindbukser.

mvh
strit

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 22:17

måske det lidt dyrere skiundertøj er lavet af et indre lag af kunststof og et udre af bomuld. For eller er der vel kun at bruge lange undehylere udenpå skiundertøjet.

Kommentar
Fra : strits

Dato : 20-12-07 22:31

Hej

Jeg har stået på ski i 25-30 år, men aldrig hørt om denne konstruktion (kunstof inde - bomuld ude)

Men ideen er måske god (hvad med at starte en produktion)

hilsen
strit

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 23:00

Tak for svaret strits.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 23:01

Ha ha. Måske er her en niche. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : strits

Dato : 21-12-07 00:13

Hej og tak

Håber jeg kan hjælpe en anden gang

hilsen
strit