/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hvorfor - uroligt skærmbillede
Fra : ara
Vist : 1529 gange
100 point
Dato : 20-12-07 14:39

Hej.

Jeg har et uroligt skærm billede på min pc.
Det er lige som om at der kører nogle striber op
af skærmen. De er ikke særlig tydelige, men man
kan godt se dem.

Det er en CRT skærm.
Der er lagt den nyeste driver ind til gratikkortet "NVIDIA".

nogle der har en ide om hvad der kan være galt.

Har prøvet med en anden skærm, men hjalp heller ikke.

mvh

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-12-07 14:42

Så er der kun grafikkortet tilbage.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 20-12-07 15:07

Har du prøvet at sætte din "Refresh Rate" op i Hertz

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-12-07 15:29

Refresh rate.

Hvor gør jeg det

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-12-07 15:48

mobil telefon og magnit kan give striber så har en højtaler i nærheden kunne det være det.
men selvfølgelig kunne et andet grafikkort i evt gammelt - ligemeget - vise om det er det.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-07 15:57

Jeg går ud fra, at der er tale om en gammeldaws skærm - altså ikke fladskærm!
Har du en strømforsyning stående tæt på skærmen?
Har du bundet skæmkabel og almindelig 230V ledninger tæt sammen?

- en af ovenstående er en hyppig kilde til det du ser.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-07 15:57

jeg klaphat....du skrev jo, at det er en CRT skærm....! Så det er en gammeldaws skærm

Accepteret svar
Fra : b-and

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-07 16:58

Du kan også prøve den simple løsning i første omgang > højreklik på skrivebordet > egenskaber > indstillinger > avanceret > skærm > skærmindstillinger.

Hvis den står på 60 Hertz så sæt den op til 75.

Hjalp det?

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 20-12-07 17:44

Havde samme problem, købte et nyt kabel så var det væk

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-12-07 18:11

Hertz'en stod til 85.

Har prøvet at stille den til 75, så må jeg lige
se om det hjælper. Syntes dog at billedet bliver mere
"anstrengende" at se på.

Troede også at den skulle stå på 85.
Er det forkert?

Jesper_Wood. Hvilket kabel snakker du om?

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 20-12-07 18:26

Nej det er som sådan ikke forkert – men kræver dog at din skærm kan tåle at køre 85 Hertz, og det ved jeg ikke om den kan.

Tjek det på producentens hjemmeside.

Jeg går ud fra at du har fulgt alle de andre gode råd med mobiltelefon, højtaler, strømforsyning etc. og at de ting er i orden.

Årsagerne kan være mange – men en af dem er også dårlig forbindelse med grafikkortet. Sluk din pc > ta’ siden af den > ta’ kortet ud > rens kontaktpunkterne med et viskelæder, ikke hård men med blød hånd > sæt det i igen > genstart maskinen…

Nu du har skidt den ad – så benyt muligheden og få den støvsuget med det samme – du kan se her hvordan > http://fromsej.dk/html/rens.html

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-07 19:46

Det er næppe dårlig kontakt hvis grafikkortet ellers har siddet på sin plads siden maskinens fødsel.

Skærmkablet skal være ordentligt "skærmet" - dvs. afskærme de svage elektriske signaler i monitorkablet mod (elektro)magnetisk stråling fra f.eks. strømførende ledninger, transformatorer, radiosendere (som f.eks. mobiler eller alm. trådløse telefoner), og alt muligt andet der kan virke forstyrrende.

Det kan sagtens være, at dit kabel overholder alle EMC standarder, men der kan være noget andet udstyr der ikke gør......

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 20-12-07 21:29

Prøv at degaus din skærm

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 21-12-07 22:19

Tak for svaret b-and.

Det ser ud til at dit svar hjalp mht. mit problemet.

mvh

Allan

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 21-12-07 22:28

Jamen velbekomme – skulle det være en anden gang… :)