/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Gennemsnit i Excell
Fra : Wrongstyler
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 19-12-07 21:53

Hej, jeg vil gerne regne gennemsnit af 5 værdier ud.

MEN,

Hvis der er tastet 2 værdier ind ud af 5 så skal den ikke dividere med 5 så skal det jo kun være af 2.
og det skal være som en formel i ét felt som skifter efterhånden som man indtaster de 5 værdier.

Det er til udregning af en uges effektivitet løbende, således at man tirsdag kan se gennemsnit af dagens og den forgangne dags effektivitet.
Onsdag af alle de 3 dage'
Torsdag af alle 4 dage og endelig fredag af alle 5 dage

Problemet er lige nu at når man taster data ind mandag deler den med alle 5 dage lige nu. og det duer jo ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 22:01

Du deler da bare (i en kolonne) med det antal dage der er...

Tal - en kolonne til formel/1
Tal - en kolonne til formel/2

osv......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 22:01

lav to søjler :
en med antal dage og en med værdierne pr dag...

brug =sum begge steder og del sum værdier med sum dage...

hvis der ikke er udfyldt værdier skal der naturligvis stå 0 under dage, ellers 1...

og du får gennemsnit kun af de udfyldte dage med værdiangivelser... Svend

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 19-12-07 22:10

Brug f.eks. celle a1:e1 til variablerne, og celle f1 til beregningen:
Hvis du bruger formlen "middel(a1:e1)" - og ikke udfylder med "0'er" i de ubrugte celler, så regner den såmænd rigtigt! Så kan du fylde på hen over ugen, og middel-tallet ændrer sig i takt med indtastningerne. Simpelt, ikk'?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-07 22:52

Anbring dine tal i kolonne A fra celle A1 til A7

I celle B1 skriver du flg. formel:
=(SUM(A1:A7)/TÆLV(A1:A7))

Den tæller nuller med, men ikke blanke/tomme celler. Logisk nok, da nul jo også er en værdi...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-12-07 22:53

=SUM(A1:A5)/TÆL.HVIS(A1:A5;">0")

A1 til A5 er defineret som dataområdet. Tilpas efter behov.

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 21-12-07 21:52

Tak for svaret berpox.