/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opgradere til ny harddisk
Fra : kablarsen
Vist : 1354 gange
200 point
Dato : 19-12-07 15:04

Hej!!

Jeg har en 80gb SATA harddisk i min Lenovo laptop. Og ønsker at opgradere den til en 250gb harddisk. Jeg har den nye harddisk og et ultrabay indstiksmodul til en ekstra harddisk. Dermed kan jeg altså have begge harddiske i den bærbare samtidig.

Nu vil jeg så lave en komplet kopi af min 80gb til 250gb harddisken, så jeg kan køre med 250gb'eren alene. Kan det lade sig gøre? Uden at skulle installere det hele igen? Hvilket program skal jeg bruge? Og er der nogen fod-fejl jeg kan komme til at lave?

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-12-07 15:13

Norton Ghost kan klare det.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 19-12-07 15:14
Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 19-12-07 19:34

Tak for linket... små 600 kr er jo nærmest mere end hvad harddisken koster!!

Er det ikke muligt at gøre det med et billigere/gratis program? Nogen der kender noget - som virker!!!

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 19:56

Du har så ikke fortjent det - men skidt.....

GRATIS og virker 100%

http://selfimage.excelcia.org/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-07 19:56

Her hentes nyeste boot-CD som kan håndtere harddiske.
Den er gratis.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Her er en forklaring på brugen.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Der findes også andre gratis progammer.

Det du skal gøre er at kopiere partitionerne over på den nye harddisk.
Faldgruppen kan være at der ligger en skjult partition på den gamle harddisk og den kan være nødvendig ved evt. recovery.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:06

Selfimage kloner DET HELE....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:07

Har brugt det på flere diske - med 100% succes....

Eneste handikap er selvfølgelig hvis du lægger imaget ind på EN ANDEN pc..... - så passer drivere osv. jo ikke mere....

Men så er det jo ligegyldigt hvad du gør....

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 19-12-07 20:37

SelfImage lyder jo ligesom det jeg står og mangler...!! super (ufortjente gaver er de bedste...)

Har kigget på programmet og skal lige høre hvordan det virker (har aldrig prøvet det her før...):
- jeg sætter min sekundære (nye) harddisk i computeren (skal den formateres på forhånd?)
- åbner programmet SelfImage
- Vælger input: drive (det gamle), processing: none og output: drive (det nye)
- Så trykker jeg start og venter...

- når den er færdig - kan jeg så bare skifte den gamle harddisk ud med den nye eller skal der gøres et eller andet ved den nye inden jeg kan starte den op?

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:42

Ja - den skal være klar til brug....

og ja - efter den er færdig er det bare at udskifte....

PS - DU MÅ IKKE KOMPRIMERE - så kan den jo ikke bruges direkte....

Men en 250 Gb harddisk ville jeg så lige dele lidt op..... (men det er ikke nødvændigt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:44

Men læs nu vejledningen GRUNDIGT - den er meget udførlig med billeder og det hele....

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 19-12-07 20:58

Ok tak... det lyder jo som om jeg kan finde ud af det!!

Prøver det i weekenden og vender derefter tilbage med point og status (forhåbentlig stadig væk fra den her computer...!)

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 21:15

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-07 20:01

Refi - den der selfimage - kopierer den over som aktiv partition eller lukker den af (hide) ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-07 20:16

Den kan lave det som det parsser dig......

Den kan sågar pakke det hele i EEN fil (hvis det kun er backup, man har brug for).....

Et Extra fif er nemlig at den er super til backup 1:1

Dermed behøver man "kun" at reinstallere efter behov....

Den lægger også image på f. eks. 40 Gb til en partition der er 250 Gb (dette her)

Så den er også super til 2 styresystemer.....

Jeg kan i det hele taget IKKE finde noget negativt (har brugt den nu i 3 mdr.) - den har klaret både reinstall og backup etableringer uden problemer....

Kun EEN gang bad den om ny driver da jeg havde skiftet brænder siden imaget var lavet....

Prøv den.....

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 13:32

Okay... har nu prøvet og de gode nyheder er, at mit gamle system virker fint. De dårlige nyheder er, at det nye ikke virker... øv øv.

Så jeg har meget brug for hjælp med, hvilke fejl jeg har lavet undervejs...

1) når jeg formaterer den nye harddisk, skal den så formateres på en eller anden særlig måde, så der kan bootes fra den (ligesom man skal disketter?). Jeg formaterer den inde i Kontrol Panel > Computer manager. Her kan jeg ikke se nogen valgmuligheder omkring at gøre det muligt at boote fra den

2) Som input kan jeg vælge entire disk eller partition 1 (C:\). Som output skal jeg vælge mellem entire disk eller partition 1 (D:\). Hvilken kombination skal jeg vælge?

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 14:57

Citat
) Som input kan jeg vælge entire disk eller partition 1 (C:\). Som output skal jeg vælge mellem entire disk eller partition 1 (D:\). Hvilken kombination skal jeg vælge?

Du har 3 muligheder.....

File - Drive - NBD

Vælg drive....

INGEN kompression

Output....

Igen Drive

Har du haft programmer kørende under arbejdet - KAN der gå kludder i det.... - Så den skal helst have lov at arbejde i fred - evt. om natten.....

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 15:28

Citat
Vælg drive....

Tak for det hurtige svar - jg mente, at når jeg skal vælge drive, så er der flere forskellige muligheder i rullemenuen:
- enten kan jeg vælge en partition (fx harddrive0/partition1 (c:\))
- eller jeg kan vælge "entire disc (c:\)

Det samme gør sig gældende for output drevet...

Hvad blandt dem er rigtig at vælge? For her er jeg altså i tvivl...

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 15:54

Du skal selvfølgelig vælge "entire disk" i input

I output vælger du også entire disk (medmindre du HAR opdelt den nye disk)

HAR du opdelt den i flere partitioner vælger du selvfølgelig en af dem (bare den er stor nok)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 15:56

HAR du opdelt den i flere partitioner vælger du selvfølgelig en af dem (bare den er stor nok)

Det bør være den eller de partitioner der ligger først.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 16:06

Ja OK- det "burde" jeg selvfølgelig have skrevet.....

Takker e.c

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 16:08

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 20:37

Hmm... det virkede desværre ikke

Formaterede hele harddisken (ikke-partitioneret) - NTFS fil system
Valgte entire drive til både input og output.

Når jeg sætter den nye harddisk i, så får jeg bare kommandoen NTLDR missing - hit ctrl + alt + del to restart computer

Den gamle virker stadig fint - når jeg booter fra denne og så kigger på den nye i computer management > disk management, så er der tre partitioner - de to der var på mit gamle system (en på 69 GB som der ikke står noget filsystem ud for og EISA configuration (som er identisk med det på den gamle). Desuden er der så 158 GB unallocated. Hvis jeg forsøger at åbne det nye drev i filhåndtering, så får jeg at vide at dreve er corrupt.

Har jeg gjort noget forkert?

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 20:47

tror fejlen ligger i bios, men kig lige lidt her....

http://www.helgec.dk/ntldr.html

Det BURDE køre upåklageligt.....

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 21:01

Hmm - helgec skriver at hvis filen ikke mangler, så kan fejlmeddelelsen nærmere skyldes en korrupt partitionstabel... mon ikke det er tilfældet her?

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 21:01

Kan det skyldes at EISA partitionen er FAT32?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 21:47

JA - absolut.....

Dvs. du har 2 filsystemer på harddisken

Prøv lige at kopiere din ntldr-fil fra dit gamle drev til det nye.....

Den ligger i RODEN på c:\

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 21:49

Hvorfor har du egentlig FAT32

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 22-12-07 22:14

Citat
Prøv lige at kopiere din ntldr-fil fra dit gamle drev til det nye.....

Kan ikke kopiere til det nye... Hverken XP eller DOS kan læse/skrive til harddisken (korrupt siger de).

Citat
Hvorfor har du egentlig FAT32

EISA configuration partitioner er altid FAT32. Det er bestemt ikke mit eget valg - vel nærmere IBMs?!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 22:47

Har du diskettedrev på den comp.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 23-12-07 14:40

Hej Eyvind

Nej intet diskettedrev (og cd/dvd drev kan ikke være i samtidig med harddisk nr. 2). Er lige nu igang med at forsøge at koble begge harddiske til den stationære pc og så ordne det derfra... håber det virker...

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-07 15:10

Har den stationære et diskettedrev.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 26-12-07 11:42

Den stationære har et diskettedrev.

Citat
Her hentes nyeste boot-CD som kan håndtere harddiske.
Den er gratis.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Her er en forklaring på brugen.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Der findes også andre gratis progammer.

Det du skal gøre er at kopiere partitionerne over på den nye harddisk.

Jeg prøvede at tilslutte begge harddiske til den stationære og boote den op som e.c. foreslog. Jeg har kopieret partitionen over på den nye harddisk, men jeg forsøger at boote fra den, så får jeg en fejlmeddelelse om, at der ikke er noget styresystem på disken...

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-07 11:50

Du nå IKKE køre med 2 forskellige filsystemer på disken - det er der det hele er gået galt.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-07 12:28

Altså du kopierer fra den ene harddisk til den anden med gparted.

Og så kigger du lige på den kopierede harddisk for at se om den er sat til at være bootable
Altså partitionen C: skal være aktiv.

Jeg har ikke nogen comp ledeig lige nu så jeg kan se hvad der skal stå for at den er bootable.

Accepteret svar
Fra : helgec

Modtaget 200 point
Dato : 27-12-07 07:51

Hele den operation du er i gang med klares let og elegant med INSERT www.helgec.dk/insert.iso kig på www.helgec.dk/livecd.html og find afsnittet "Sådan bruges funktionen dd . " programmet kloner hele molevitten incl. dit filsystem og MBR over på din nye disk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 10:36

Citat
programmet kloner hele molevitten incl. dit filsystem og MBR over på din nye disk

Ja - det gør det han allerede bruger også

Det er tilsyneladende kombinationen af forskellige harddiske (størrelse) og forskellige filsystemer på SAMME disk der laver kludder i det....

Hvis du absolut vil have FAT32 - så formater HELE den nye disk i FAT32.....

Det du gør nu er at formatere i NTFS og derefter lægger du et FAT32 image over på den - det skal gå galt.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 10:43

Helge C
Jeg har leget en del med Linux og især ubuntu udgaverne.
Jeg tror at jeg har fået en god idé.
Alle snakker om hackere/virus/phishing i forbindelse med at comp bruges til at snakke med bankerne.
Min ide er at der kunne laves en LiveCD med begrænsninger så der kun kan snakkes med internettet og evt. styre en printer i den comp som denne banksikre CD kører i.
Det skal altså ikke kunne lade sig gøre at monte HD/USB pendrive eller HD
På denne måde kan der ikke sive/hentes bankoplysninge når denne CD kører.
Hvad mener du om idéen.
Det er ikke tanken at denne CD skal sælges men være til fri afbenyttelse.

Sorry "kablarsen " men jeg så lige, at Helgec var på banen.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 27-12-07 10:59

Filsystemet er fulkommen underordnet, destinationen kræver end ikke et filsystem, du smækker den bare kommandoen
dd if=/dev/kilde_disken of=/dev/destinations_disken conv=notrunc,noerror ->enter
og så kører det

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 27-12-07 11:38

Tak for de mange svar [også et enkelt *lidt* off-topic... ]

Citat
Og så kigger du lige på den kopierede harddisk for at se om den er sat til at være bootable
Altså partitionen C: skal være aktiv.

Jeg skal ikke bruge den der EISA partition (FAT32) til noget som helst. Faktisk gjorde jeg det med gparted, at jeg kun kopierede NTFS-delen over. Den stöd som bootable og det gjorde kopien også - kan jeg gøre den aktiv på en anden måde/anden kommando? Jeg troede bootable var nok? Mangler jeg noget her?

Citat
Hele den operation du er i gang med klares let og elegant med INSERT

Jeg er klar til at kaste mig ud i, at prøve med dd i INSERT. Når man har to SATA-diske, hvordan kender man så forskel på dem? (hedder de det samme i gparted sda, sdb, etc...?)

Skal jeg nulstille harddisken på en eller anden måde inden jeg kaster mig ud i et forsøg til? Og hvad er bedst/nemmest i så fald?

(beklager de mange spørgsmål...)

Hilsner fra kabl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 12:07

Bootable / aktiv så skal den kunne boote.
Så er det lige om harddisken i bios er sat til at boote.
Med gparted kan du navngive dem.
Ellers er der størrelsen du kan kende dem på

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 27-12-07 12:27

Gparted har ikke en snus med kloning at gøre - og ja der bruges sammeme betegnelse i alle Linux systemer, altså
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror ->enter

sda = kilden
sdb = destinationen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-12-07 14:04

Ok - hopper fra så kablarsen ikke bliver forvirret.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 30-12-07 16:44

Jeg kan stolt meddele, at det er lykkedes mig at opgradere min harddisk!! Nedenfor følger en beskrivelse af hvordan jeg har opgraderet fra en 80 GB harddisk (med en NTFS partition og en 5 GB FAT32 EISA Configuration partition) til en 250 GB harddisk på min Lenovo laptop.

Citat
Hele den operation du er i gang med klares let og elegant med INSERT www.helgec.dk/insert.iso kig på www.helgec.dk/livecd.html og find afsnittet "Sådan bruges funktionen dd . " programmet kloner hele molevitten incl. dit filsystem og MBR over på din nye disk

Først downloadede jeg INSERT LiveCD fra helgec og brændte en CD. Dernæst slukkede jeg min stationære computer og sluttede de to harddiske (både den gamle og den nye) til denne og startede den op med LiveCD i CD-drevet, så der blevet bootet herfra.

Citat
Her er en forklaring på brugen.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Jeg startede først programmet gparted op som beskrevet af e.c. og lokaliserede de to harddiske. Den nye hed /dev/sda og den gamle hed /dev/sdb. gparted skriver størrelsen af harddisken, så det var nemt at kende forskel. Herefter lukkede jeg gparted igen.

Citat
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror ->enter

sda = kilden
sdb = destinationen

Så åbnede jeg aterm og skrev som beskrevet af helgec:
dd if=/dev/sdb of=/dev/sda conv=notrunc,noerror (enter)
(byttet om på sda og sdb pga navnene fundet med gparted)
Og ventede... det tog et stykke tid - men så var harddisken også klonet!!

Åbnede gparted igen og slettede EISA FAT32 partitionen på den nye harddisk og resizede den oprindelige partition, så den fyldte alle 250 GB.
Installerede harddisken i den bærbare og startede op. Første gang ville Windows XP gerne lige have lov at tjekke sit NTFS filsystem, hvilket det fik lov til, men så kørte det ellers derefter...!!

Tak til alle der har hjulpet med at få til at fungere. Det endte med at være tippet fra helgec, der fik kloningen til at virke, men det var ikke gået uden jeres andres hjælp - især tak til Refi og e.c.

Programmet SelfImage kan sandsynligvis også løse problemet indenfor Windows brugerfladen - det lykkedes aldrig for mig, men skyldes nok snarere mine (manglende) evner og muligvis at jeg både havde en partition med NTFS og en med FAT32 filsystem. OBS: Mange IBM/Lenovo og Dell computere bliver leveret med en sådan opsætning.
Man skal dog ikke være bange for at kaste sig ud i Linux programmerne til opgaven. Det var første gang jeg brugte Linux på mine egne computere og det var på ingen måde angstfremkaldende - tværtimod forløb det ganske gnidningsfrit.

Godt nytår til alle!!

Hilsner fra kabl

Godkendelse af svar
Fra : kablarsen

Dato : 30-12-07 16:46

Tak for tippet, helgec - det var lige hvad der skulle til for at klare opgaven...

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 30-12-07 17:14

Jamen også godt nytår her fra det sønderjydske