/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
ErLinkSvarPåSpørgsmål
Fra : svendgiversen
Vist : 742 gange
50 point
Dato : 19-12-07 11:30

De fleste kandu brugere prøver jo med egne ord at forklare og begrunde,
hvorfor deres oplysninger eller holdninger er de bedste svar på stillede spørgsmål…
Nogle er måske endda gangbesværede eller på anden måde har svært ved at komme ud,
og forsøger at give tilværelsen mere indhold ved at deltage i debatter i kandu,
(eksempelvis under dyr finder vi mange af den slags indlæg) og så også hjælpe andre…

Andre kommer blot med links, typisk til Google, ofte helt uden egne vurderinger.

Nu er der jo lette spørgsmål (oversættelser, Ja/Nej spørgsmål og lignende),
hvor et hurtigt link giver svaret. (Så kunne den pågældende jo lige så godt
have slået op selv, i stedet for at stille spørgsmålet i kandu).

Men som hovedregel, hvis man henviser til et link, bør man så ikke som minimum
gengive essensen fra linket i direkte læsbar tekst; helst også med egne forklaringer
og begrundelser, hvorfor man mener at dette link besvarer spørgsmålet?

Det er jo ikke kun spørgeren der skal åbne de pågældende links, andre der også overvejer at svare, skal så åbne, lede, måske bladre ned på side 5, eller bruge Ctrl. F…
For så enten at vurdere, nå er det bare det, så må jeg vist hellere også forsøge at svare,
eller, nå så er dette spørgsmål vist besvaret, og jeg behøver ikke også at hjælpe…

Naturligvis skal linket med, så man selv kan se efter supplerende oplysninger, evt. åbne andre link etc. Og også som kildeangivelse; noget man låner og ikke selv har skabt.

Kandu: Vejen til hurtig løsning…Endnu hurtigere hvis uddrag fra link gengives.
Og dette spørgsmål kan ikke besvares med Link, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 11:52

Citat
Så kunne den pågældende jo lige så godt
have slået op selv, i stedet for at stille spørgsmålet i kandu).

Der kan jeg da KUN give dig ret....

men men men

IKKE alle forstår at slå "rigtigt" op og får dermed ikke de samme oplysninger som andre...
Andre stiller kun spørgsmålene for at skabe en debat ( måske oven i købet et bedre "slagsmål"....

Prøv at se hvor mange spørgsmål der stilles der er DIREKTE tåbelige... (almen viden)

Men da nogle af os er yngre/ældre end andre giver det forskelligt udfald..

Erfaring kan IKKE fjernes og er nok i sidste ende bedre en en viden man "tror" man har.....

Og da det er et internet baseret forum er link jo en naturlig ting....

At visse så kræver en forklaring er en anden historie - men som regel følger der også en forklaring med....

Der er jo ingen logik i at skrive en større smøre som blot kan læses på et link....

Og jo

Dit spørgsmål kunne godt besvares med et link...

http://www.google.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 11:54

Svaret på alt.....

Det manglede til sidst i forrige indlæg...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 11:58

Jeg gør det bare for at komme i snak med jer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:05

Prøv f.eks. at se hvor mange der "spørger" om at få en mobil "låst op"......

En SIMPEL søgning ville give svaret.....

Hvorfor gå til bageren efter fars....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:08

Eller mors???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:15

Ja - det danske sprog er lunefuldt....

Derfor er det ofte også svært at forklare noget på dansk som vitterligt burde forklares på engelsk....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:17

Fars er bedst når mor har rørt den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 12:21

Fy....

Den misforstod jeg godt...

EEN sætning
TO betydninger

Begge er rigtige...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:22

hi hi....elsker at blive misforstået LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:23

Men du har ret... Farthers is best, when mother has touched it....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:24

Hov Farther LOOL Father mente jeg....to fart er vist noget helt andet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 14:09
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-07 14:24

Nogle spørgsmål er bare så "dumme" - at man får lyst til at råbe: http://www.fuckinggoogleit.com/

Ikke at jeg gør det, altså - men ja, lysten er der sq...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 14:25

Citat
Ikke at jeg gør det, altså

GØR DET !!! alle psykologers råd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 14:32

Næste problem....

De brugere der stiller spørgsmål, men ikke selv deltager - eller hvad svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 14:35

Er på arbejde, 1 time endnu, så juleferie, bare vent, Svend

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-07 14:36

Jaja Refi, nu er det jo en kendt sag, at du som arne praktiserede det, kæfter op så snart der er gået 20 minutter, og spørgsmålsstilleren ikke har lukket sit spørgsmål..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 14:41

Det er da rart "man" er kendt......

Men giver det kroner i kassen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 14:43

Arne hvem.....? Ham arnefuckingpunktum Du godeste

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 14:47

Nå I kan brokke jer videre. Jeg skal lave falscher Hase mit ganzen schweinerei, så jeg har nok at se til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 14:59

Husk nu og "pels" den først

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 15:27

Jaaa og hagl uha uha

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 16:29

Jeg var bange for 50 points var for lidt, det varede over 20 min. før altid hurtige refi reagerede,
med sædvanlige kloge saglige argumenter, medhold i meget, men ikke i hovedargumentet:
Er der slet ikke andre end jeg der synes man bør gengive uddrag (naturligvis ikke hele sider)
fra de link man refererer til, så andre ikke behøver at åbne og spilde tid med at lede?

Og ja Krumme jeg var da vist inde på at nogen spurgte for at få en ”snak”.
Og så når spørgeren ikke er til stede løber det af sporet...Var det nu min skyld? Med fars fars??

Og meget sjov med det anti link Teil, men pas på! Havde du skrevet dot com var der risiko for spam. Og tak creamygirl fordi du sætter de andre på plads.
Hvem er arne? du må da ikke afsløre...

Og husk jeg giver kun points til de der er enige med mig; gælder ikke helt, men intet lefleri:
Intet kompromi med forkogte kartofler eller tysk oversættelse til tysk...

Det der tæller er en fornuftig argumentation og personlig indsats, ikke dumme links. Svend

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-07 16:58

Jeg har da ikke skrevet noget om at man ikke skal levere uddrag af linkene...

Tværtimod "plejer" jeg da at fremhæve det vigtige i et evt. link.....

Men link undgår du sgu ikke....

så slider vi da tastaturer op hurtigere end vi kan købe dem....

Rent bortset fra det er der masser af spørgsmål der KUN kan besvares med link.....

Citat
Var det nu min skyld? Med fars fars??

Ja det var din skyld

Det var netop derfor jeg mener det er VIGTIGT at spørgsmålsstilleren deltager FRA START - ellers går der enten smalltalk (det er der selvfølgelig også) eller diskussion i spørgsmålet...

Endnu værre hvis det ikke er uddybet - så går det hele i gætterier.....

Men desværre er der en del der blot stiller et spørgsmål og ALDRIG vender tilbage.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 16:59

PS...

Creamys kommentar kan jeg kun grine af.....

Hun deltager kun for at kommentere alle andre end spørgeren....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 18:16

>Jeg har da ikke skrevet noget om at man ikke skal levere uddrag af linkene...
nej men du sagde heller ikke at man burde...

>Tværtimod "plejer" jeg da at fremhæve det vigtige i et evt. link.....
Ja arne, du gør og du gør det godt, men der er mange andre der ikke gider.

Og jeg har også på fornemmelsen at nogen undertiden svarer på ledende spørgsmål
mod deres overbevisning? Men det kan jo ikke være rigtigt, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 18:21

Hvor har du "arne" fra

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 18:28

Ja den lurede jeg osse på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 18:33

Citat
Og jeg har også på fornemmelsen at nogen undertiden svarer på ledende spørgsmål
mod deres overbevisning? Men det kan jo ikke være rigtigt, Svend

Jo - det kan sagtens være rigtigt.....

Visse er tilsyneladende "bange" for blacklist-funktionen og "tør" ikke sige deres mening......

Der er jo større chance for at "få" lidt hvis man snakker folk efter munden....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 19:44

Nu skal jeg jo ikke afsløre mine erfarings trick:
"vil du have noget at vide, så påstå noget måske forkert"...

Og nogen ved jo at jeg var på arbejde i dag;
hvordan skulle I ellers få jeres pension, eller det der er værre?

Min farmor nægtede at tage imod sin aldersrente/folke pension, det var fattig hjælp...
Hvis flere havde samme holdning i dag, ville det være lettere at styre økonomien.

>Jaja Refi, nu er det jo en kendt sag, at du som arne praktiserede det...

Og i skyndingen, da jeg kom træt hjem fra (jule,kantine) arbejde, fik jeg sammenblandet dette.
arne er så ikke refi, teil kaldte sig jo Lars, rent gas, men Krumme hedder han ikke Herluf?

Så nu tror jeg Teil hedder arne, hvordan vil du præcentere dig til klasse festen Lars arne??

Og hvorfor ikke sige sin mening, kandu er jo ikke en diktatur stat...
Vel ikke for ussel mammons skyld?? Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 19:48

Herman

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 19:49

Søde Herman...blandt venner

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:00

Citat
Jaja Refi, nu er det jo en kendt sag, at du som arne praktiserede det...

Du er da vist blevet fejlinformeret.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:02

Citat
el ikke for ussel mammons skyld?? Svend

Jo netop

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:04

Er det rigtigt "klumme" - hedder du Herman ?????

Sådan en kendte jeg engang - han er død - så nu kender jeg en anden - eller gør jeg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-07 20:08

ErLinkSvarPåSpørgsmål

Ja til tider.
Nej til andre tider.

Eks.:
"jeg mangler en driver til mit Asus p4800 deluxe motherboard"
Linksvar: www.asus.motherboard/driver/p4800 deluxe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:08

Gu gør jeg ej LOOL Er bare fascineret af navnet. Jeg hedder Kim den grusomme men det er der ikke så meget spræl i

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 20:09

Citat
Så nu tror jeg Teil hedder arne, hvordan vil du præcentere dig til klasse festen Lars arne??

Enkelt min kære Watson, jeg er ikke inviteret.
Allerede som barn var jeg et dumt svin, et sandt
naturtalent. Uden anstrengelse kan jeg dumme mig
i det uendelige.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:10

Jeg synes du gør det godt Teil

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 20:11

Noget stemmer ikke...

Creamy hvad mente du med :
>aja Refi, nu er det jo en kendt sag, at du som arne praktiserede det...

Og det er slet ikke for at afsløre nogens identitet,
bare fortsæt med at skjule jer bag kandu-mors skørter...

Svend, der fortsat kæmper med åben pande.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:13

Hov Hov Svendeman.

Anonymitet er en ret man har på Kandu. At nogen synes det er vildt spændende at afsløre andre, som de måske i et anfald af tillid eller bare naivitet har fået kendskab, er bare sørgeligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:19

At enkelte kendes på navn er jo fordi de selv fortæller det.....

Hvad angår arne var han så uforsigtig at lægge DET HELE på nettet....

Man skal passe på med HVAD man oplyser.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 20:22

Ja især når sundhed dk lægger min persons sygdomsbibllede ud
på nettet. Der står alt undtagen det med - dumt svin -

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:23

He He... når jeg bare smider mit navn nu, er fordi et par stykker eller 3 som havde kendskab til mit navn, (og gustne fortid som Ram2 Gyyyyys) var ved at tisse i bukserne af tilbagestængt iver efter at smide mit navn på Kandu. Så for at tage den glæde fra dem og spare dem for en tissetur i bukserne, smed jeg det selv ind....igen. Ledt ikke LOOL

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 20:24

Vi stopper her,
jeg ønsker ikke, på ingen måde, at afsløre nogens identitet...

Det var kun fordi navnet arne blev nævnt,
da vist kun refi, Teil og Klumme havde været på banen...

Glem det med arne, sikkert en hel anden...Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:25

Oki doki....good word igen Svenne Så slemt er det ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 20:25

Jeg tror julemanden hedder Arne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:28

No way...han hedder Arnefuckingpunktumjørgensen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:29

Altså julemanden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 20:33

Javel ja lulemanden arne spiser juleanden også kaldet arne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 20:33

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 20:39

Tror du på et liv efter jul spurgte grisen sin bror.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 20:43

Ingen roser uden torne.... ingen søer uden orne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 21:11

Og hvad kan vi så lære af det:
selv om spørgeren er med, kan spørgsmål godt køre af sporet...

Dette vedrører, om man som hovedregel bør angive uddrag af sine links i ren tekst,
og om nødvendigt begrunde hvorfor det pågældende link besvarer det stillede spørgsmål,
så ikke alle behøver at åbne og spilde tid på at finde den samme information...

I nogle spørgsmål, som det e.c. lige er kommet med, er det ikke nødvendigt,
da det drejer sig om konkret, netbaseret information. Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-07 21:16

Citat
svendgiversen

Dato : 19-12-07 20:24

--------------------------------------------------------------------------------
Vi stopper her,
jeg ønsker ikke, på ingen måde, at afsløre nogens identitet...

Men jeg tror du er meget nysgerrig efter at kende identiteten på brugerne.

Citat
Nu er der jo lette spørgsmål (oversættelser, Ja/Nej spørgsmål og lignende),
hvor et hurtigt link giver svaret. (Så kunne den pågældende jo lige så godt
have slået op selv, i stedet for at stille spørgsmålet i kandu).

Det kan du have ret i, men der er også de brugere, der ikke kan få tiden til at gå/keder sig. Så en enkelt mail eller måske maaaange fra kandu har reddet kedsomheden den dag.

Citat
Det er jo ikke kun spørgeren der skal åbne de pågældende links, andre der også overvejer at svare, skal så åbne, lede, måske bladre ned på side 5, eller bruge Ctrl. F…
For så enten at vurdere, nå er det bare det, så må jeg vist hellere også forsøge at svare,
eller, nå så er dette spørgsmål vist besvaret, og jeg behøver ikke også at hjælpe…

svendgiversen sådan er det bare. Du kan ikke ændre på kandu medmindre du bliver en del af teamet bag kandu.

På nuværende tidspunkt er det ikke forbudt at henvise til et link. Det bruger jeg da selv

Hvis spørgeren eller andre, der deltager i tråden, kan bruge det så er det da ok.

Det er vist umuligt at tilfredsstille alle brugere på samme tid.

God

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-07 21:25

Citat
Og hvad kan vi så lære af det:
selv om spørgeren er med, kan spørgsmål godt køre af sporet...

Det gør det altid i "smalltalk"

Citat
Dette vedrører, om man som hovedregel bør angive uddrag af sine links i ren tekst,
og om nødvendigt begrunde hvorfor det pågældende link besvarer det stillede spørgsmål,
så ikke alle behøver at åbne og spilde tid på at finde den samme information...

svendgiversen

På kandu er du ikke på arbejdet. Du må lære at leve med at brugerne er meget forskellige, det kan du ikke ændre på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 21:43

Tak altid fornuftige ans,
du har hjulpet mig mange gange...

>jeg tror du er meget nysgerrig efter at kende identiteten på brugerne.

Jeg kan da være ligeglad om en af de tre hedder arne...

Men vidste jeg én af dem var eksempelvis økonom,
ville jeg måske lægge mere vægt på hans? ´s råd om investeringer...
(det eneste personlige, der somme tider støder mig er, hvornår jeg skal skrive han eller hun).

>en enkelt mail eller måske maaaange fra kandu har reddet kedsomheden den dag.

Det skrev jeg jo også, eksempelvis under dyr, og her er der masser af ren tekst, ikke links.

>sådan er det bare. Du kan ikke ændre på kandu medmindre du bliver en del af teamet bag kandu.

Hvad nu hvis jeg forklarer det uhensigtsmæssige i bare at angive links uden forklaringer,
Mon så ikke nogen næste gang vil overveje en bedre fremgangsmåde?

Har stadig tiltro til medmenneskers sunde fornuft, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-07 22:07

NEJ

Du kan IKKE ændre på den måde "folk" kommenterer på Kandu.....

Kandu indeholder ALLE

Fra socialbumsen til direktøren....

Fra 7. klasse til cand.fil.dyt.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-07 08:57

Tak for svaret refi.

vist det nærmeste jeg kommer på en akcept, Svend