/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gearstang rasler Mazda 626
Fra : stig54
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 19-12-07 01:04

Jeg ha en Mazda 626 sedan 1994 1,8.
I den senere tid er gearstangen begyndt at rasle (larme) især ved acceleration og de acceleration, men faktisk ikke ved neutral kørsel.
Det forsvinder ved let berøring af gearstangen lige meget i hvilken retning.
Gode ideer?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 01:13

13 år gammel! Antagelig slitage. Min gamle bil rasler og småstøjer også lidt her og der. Netop Mazda kender jeg ikke så meget til, men ved flere biler sidder der en nylon-dims hvor gearstangen går gennem karossen. Måske den. Ved andre er der arme frem til gearkassen, med kugleled på. De kan også blive trætte. En mekaniker med lidt snilde burde finde fejlen på få sekunder.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 01:14

Eller motorophæng osv osv

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-07 09:21

Det er sandsynligvis slid på skiftebevægelserne. Samtidigt er det blevet koldt, og fedtet bliver stift og trægt. Under gummibælgen sidder gearstangen lejret i en slags leje. Sikkert et nylonbøsning, eller lignende. Nylon kan smøres med et par dråber bremsevæske, men pas på ikke, at spilde på lakken.
Øvrige mekaniske dele kan smøres med lidt lejefedt.
Tror det vil hjælpe på rasleriet.
Held med det.....

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 22:52

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-12-07 08:59

Selv tak min ven