/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Kan en mink klare en moskusand
Fra : guddaRap
Vist : 1522 gange
100 point
Dato : 18-12-07 18:30

Jeg holder kaniner og moskusænder.
Jeg fik temmelig mange ællinger, men da de var ved at blive store begyndte de af forsvinde en efter en..... Jeg gik udfra at det var ræven der var på spil.
I dag da jeg kom ud til mine kaniner, lå der en død i buret og en anden fandt jeg død underburet.
Pludselig kom der en mink, flot brun/sort op på kanintaget og vi havde øjenkontakt i lang tid inden den forsvandt.
Det står helt klart at det var den der havde taget mine kaniner, da der var gnavet et hul i tråden den var kommet ind af, men kan det også være den der har taget de store 2-3 kg tunge ænder?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-12-07 18:38

- sagtens, også to...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 18-12-07 19:09

Nej.....en mink kan bide en 2-3 kg's and ihjel, men den kan ikke slæbe af med den.....så det må nok tilskrives ræven

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-12-07 19:54

Mink er blodsugere, mink slår ikke direkte ihjel, men går ind et sted på offeret,hvor det er muligt at suge blod ud, og så dør offeret selvfølgelig efter en tid.

Ved høns og ande dyr, er det meget typisk, at minkene går ind under vingerne, hvor huden er tynd, og det er nemt for minken at suge blod.

Hvorvidt en mink også går ind under benene / i lysken, eller måske halsen, har jeg ikke nogen erfaring med.

Men typysk er der næsten ingen spor på dyret, da minken jo suger blodet i sig.

Med hensyn til dine ællinger, er der ud over ræven, rovfugle, og ikke mindst, hvis der går en gedde, eller lignende i den sø, hvor dine ællinger bor.

Har aldrig oplevet, at minken slæber byttet med sig.

Venlig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 18-12-07 21:08

Jeg læste på www.dansk dyr at minken spiser kaniner, atlingand og fisk når den lever vildt og at den har et stort behov for proteiner. Den er forøvrigt ikke et almindeligt dansk dyr men er stukket af fra minkfarme. GuddaRap

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-12-07 23:01

Den er sgu ikke stukket af men er blevet lukket ud af "miljøaktivister".

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-12-07 00:33

Hej LuffeA

Ja - det har du ret i, det er ikke vildt længe siden, der igen blev lukket en 4000 stykker ud, til alvorlig skade for den omkring liggende natur, og så af "miljøaktivister", mit bud er, at de enten er blevet hjernevasket, eller ALDRIG har haft noget der kunne vaskes, eller måske har de bare

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-12-07 01:10

Ja, jeg så en "minkbefrier" i TV for nogle år siden, han var mere hjernevasket end en der var blevet afhørt af KGB i 25 år.

Det de laver vil svare til at de også lukkede benzin og olie ud af store tanke for at skåne os for CO2

Jeg tænkte lige på på om andegården var blevet besøgt af en ilder (naturligt dansk dyr), men den er blodtøstig og bider alle ihjel og nøjes ikke bare ikke at trække afsted med frokosten.

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 19-12-07 08:11

jeg havde som sagt øjenkontakt med dyret, og var så inde og følge op på mit indtryk bagefter.
Det er jo lidt svært med alle de dyr der ligner hinanden.
Mår, ilder,fritte ...og så mink.
Den jeg så var helt sort/brun. Den var virkelig flot i pelsen. spids snudet.
Det er en skam at man aldrig har sit kamera på sig når der viser sig et godt billede.

GuddaRap

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-07 08:27
Godkendelse af svar
Fra : guddaRap

Dato : 09-01-08 23:05

Tak for svaret dova.
Når man tænker ordentlig efter er det jo sådan det er.