/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning af gotisk
Fra : kaj-e-s
Vist : 915 gange
200 point
Dato : 18-12-07 00:58

Min oldemor hed Ane Marie Pedersdatter, f. 26. december 1836.
Hendes mor skulle være Else Marie Pedersdatter, født i Bindslev sogn, Horns herred, Hjørring amt, omkring 1800-1803. Der kan jeg finde 2 Else Marie'r men jeg kan ikke læse andet end navnet.
Hvem kan hjælpe mig at finde min tipoldemor.
M.v.h.
kaj-e-s

Accepteret svar
Fra : agerlund

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-07 06:39

Prøv at opgiv sogn, herred og amt, samt årstal og opslagsnummer, på de to personer du har fundet
Så vil det være nemmere for dem som vil prøve at hjælpe dig med at tyde det.
m.v.h
Agerlund

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-07 07:50

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Min oldemor hed Ane Marie Pedersdatter, f. 26. december 1836.

Hvor er hun født? jeg finder ikke hende i bindslev

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 18-12-07 08:23

Du har en fødselsdag og årstal på din oldemor, har du fundet hende født i såfald
hvor ???
Hvis du ikke har fundet hende født, hvor ved du så fra hvad hendes moder hed ???

i hvilket årstal har du fundet din oldemor, her mener jeg ikke født.
hvornår får hun børn og i hvilket sogn, hvem er hun gift med.
Så kan det være at du kan finde hende i en folketælling,

m.v.h Agerlund

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-07 11:49

Er det kun det du har?
"
Else Marie Pedersen
Birth: About 1800 Of, Bindslev, Hjorring, Denmark
"
Fra Family Search, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-07 16:39

Du fortæller ikke hvor datteren Ane Marie er født, vist ikke Bindslev?

Og er du sikker 26 December, ikke 26 Marts??
Hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : kaj-e-s

Dato : 18-12-07 18:21

Tak for svaret agerlund.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-07 19:23

Vi er jo slet ikke færdige, Kai...

Er du blevet klogere? Har du fundet din Else?? Og hvor er Ane født???

Du behøver ikke akceptere så hurtigt, og på et så spinkelt grundlag.

Hilsen Svend, ikke Nordenfjords, men lige derunder...

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 18-12-07 19:29

Tak for din accept.
Men jeg undre mig også. vi er nok en del i dette forum der gerne vil hjælpe dig.

m.v.h. Agerlund

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 18-12-07 22:33

Gotisk!
Jeg har vist givet for lidt oplysninger, så her er noget mere udførligt:
Min oldemor var:
Ane Marie Pedersdatter, født 26. december 1836 i Sindal sogn, Vennebjerg herred, Hjørring amt.
Internet: Kirkebogen 1814-1841 for Sindal sogn, Vennebjerg herred, Hjørring Amt - Opslag 84.

Min tipoldemor:
Else Marie Pedersdatter, født omkring 1800-1803 i Bindslev sogn, Horns herred, Hjørring amt.
Internet: Skal findes i Kirkebogen 1688-1809 for Bindslev sogn, Horns herred, Hjørring amt. Her har jeg fundet en Else Marie på opslag 375 og en Else Marie på opslag 377, men jeg kan kun læse navnet Else Marie. Kan det være en af dem, eller en helt tredie? Hun kan vel have efternavnet efter både sin moder og sin fader.
Da jeg kun kan læse fornavnene, beder jeg om hjælp til at læse alt hvad der ellers står.
Venlig hilsen
Kaj E. S.

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 19-12-07 07:27

Hejsa
Jeg vil give dig helt ret i at det er svært at læse.
men Else Marie på opslag 375 hedder faderen så vidt jeg kan se Peder Andersen
og ane Katrine _____datter. med lidt god vilje kan hun Carlsdatter ifølge fkt. 1801
Deres datter døbt 24-10-1802

opslag 377 hedder faderen så vidt jeg kan se Christen Nielsen Så det kan ikke være ham.
For en sikkerhed skyld kiggede jeg på konfirmerede.

bindslev 1814-1836 opslag 102
Else Marie Nielsdatter * 1801/ 20-7.fader Fader Anders Nielsen

opslag 103
konfirmeret 1817 Else Marie Pedersdatter * 1802/ 24-10 fader Peder Andersen

Fkt. 1801 Bindslev Nørre Bindslev findes
Peder Andersen 41 år gift jordløs husmand skrædder
Ane Catrine Carlsdatter 29 år hans kone
Christen Pedersen 4 år deres barn
Maren Pedersdatter 11 år do
Inger Pedersdatter 8 år do
Ane Marie Pedersdatter 2 år do

Dette kan være ham
Folketælling Bindslev 1787 Nørre Bindslev by
Anders thomsen 66 år enke husmand og skrædder
Peder Andersen 29 år ugift søn skræddersvend

Bindslev 1688 - 1809 opslag 49
trolovet 27-9-1789 Bindslev ungkarl Peder Andersen og pige Anna Katrine Carlsdatter
viet 21-10-1789 Bindslev.
Forlover Søren Carlsen og Anders ____

Det kan være at der er andre der har et bu, på fadderene.
m.v.h. Agerlund