/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
problemer med cisternen
Fra : elsecharm
Vist : 2421 gange
200 point
Dato : 17-12-07 21:41

gennem længere tid er vandtilførslen til cisternen blevet mindre og mindre.. som om der er noget der blokerer. Det er jo et problem når man er 4 mennesker om 1 toilet og man altså slet slet ikke kan skylle ordentligt igennem efter brug.
Jeg prøvede at lade noget afkalker blive i cisternen inat (fyldte den med vand via en spand og hældte så afkalker i) - håbet er jo lysegrønt.. men det gjorde ingen forskel.
Cisternen tager timer om at blive halvt fyldt .. ja , det lyder overdrevet men sådan er det.
Toilettet er et alm lavtskyl.
Jeg glæder mig til at se om der igen er nogen der kan hjælpe med virkelig gode råd. Har haft heldet med mig tidligere... fantastiske kandutter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 21:46

En forkalket ventil som første bud.
Derefter forkalkede rør til cisternen.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-12-07 21:54

Prøv at lukke for balofixen, skru så vandforsyningen (det bløde kobberrør) fra. Luk FORSIGTIGT op for balufixen. Bagefter ved du om problemet ligger i cisternen eller i rørene.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-12-07 22:34

hVIS DET SKAL HJÆLPE NOGET ER DU NØDT TIL AT PILLE VENTILEN FRA HINANDEN DA DET GARANTERET SOM SAGT ER DER PROBLEMET ER Undskyld caps når du så har skruet det fra hinanden Efter at vandforsyningen er afbrudt kan du lægge delene i fortyndet eddikesyre eller eddike til i morgen Ellers må du hen og købe en ny. Når du skriver cisterne ser jeg en gammel sag for mig og tænker at det er en udlejningsejendom som jo så har en vicevært som klarer problemet ellers koster et nyt toilet under en tusse i dag og så skulle du måske sparer på julegaverne og derved få et toilet der er up to date Ved du forresten hvem der opfandt stepdansen ?? det var en fra istanbul med et lokum og ti børn *SS*
Mange julehilsner Sunowich

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-12-07 22:37

Jeg har flere gange adskilt, renset, og justeret automatikken i cisternen, men det er nemmere at købe en ny indsats.
Der sidder sig med tiden okker/forsteninger, og til tider går ting itu. I de nye lavtskyllende og økonomiskyllende toiletter, er ofte automatikken udført af sårbar plastic.
Har man ikke flair for disse dele, så forhør venner om de vil hjælpe, eller må man jo ty til VVS-manden, og så bliver der isat nyt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 22:39

Vi havde tilsvarende problemer...

Reservedele til vor gamle cisterne var vanvittigt dyre, over 400 kr.
Så vi købte et helt nyt på udsalg til godt 1000 kr.

Ingen fornuftig relation mellem resrvedele og nye tilbud. Derfor overvej at udskifte cisternen...
Naturligvis forudsat der ikke er problemer med vand tilslutningen, Svend

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-07 22:54

Kunne også være der sad en si der hvor røret går ind i cisternen, den skal renses eller fjernes.
Ofte er det løs rust fra rør der sætter sig fast et eller andet sted.

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 18-12-07 09:58

kære alle .. tak for de gode bud .. vil se hvad jeg kan gøre. Tror nok jeg er nødt til at vente til min mand har tid til at hjælpe .. (arbejder til over midnat tirsdag til lørdag så det blir vist ikke før weekenden) med at lukke for vand og skille tingene ad. Vi bor i Belgien og har selv ansvaret for diverse installationer (ja , sådan er det altså her .. lejebolig eller ej - skal måske lige kigge lejekontrakten igennem endnu engang). Ved endnu ikke om løsningen er et nyt toilet .. hvis nu det er selve vandtilførslen der er problemer med og ikke noget der har med toilettet som sådan at gøre.
Jow .. den med stepdansen kendte jeg godt

Godkendelse af svar
Fra : elsecharm

Dato : 23-12-07 15:35

Tak for svaret stig54. Problemet er løst og familien kan nu trygt sætte sig tilrette, velvidende at der ikke er krokodiller i kummen til den følgende "gæst" Glædelig jul.