/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
wista ubuntu
Fra : ultra2
Vist : 611 gange
50 point
Dato : 17-12-07 19:55

jeg har en hd med wista den vil jeg have slettet hvordan
og så skal ubuntu instaleres på den
så wista skal væk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 19:57

Format C:

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-12-07 19:59

det kan du da ikke med nt

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 20:07

Hvis du allerede har en CD eller DVD med ubuntu, burde forløbet være ret enkelt.

Sæt CD i, start PC, vælg at boote fra CD, installér ubuntu - du får mulighed for at slette den eksisterende partition på harddisken under installationen.

/ MJ

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-12-07 20:11

ok prøver

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-12-07 22:31

Jamen der er ikke så meget til det.
Når du booter på din skive - vil den starte op med en LIVECD - derinde kan du vælge at få installeret Ubuntu. Dette er måske en OK ide i din situation - netop fordi det er en VISTA maskine, Da meget hardware er speciel omkring vista/drivers osv - kan du den vej igennem tjekke om din maskine er understøttet på alle funktioner - som f.eks trådløst netværk osv.

Det var nok sådanne jeg ville gøre med en VISTA maskine eller lign.
Men under installationen kan du vælge omkring din formatering af hardisk. Om den vil "resize" den eller formatere den om - Det bliver valgt i en grafisk installation på en LIVECD.

Men det er normal standard når man downloader den alm. Ubuntu. Dog skal du sikre dig mht 32/64 bits, Derefter er det ikke den alternative CD du skal hente da den installerer på en almindelig konsol installation, hvor folk plejer at være lidt mere nervøse for at installere denne.

Derefter har du så en fed maskine - Go fornøjelse

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 18-12-07 16:17

jeg har instaleret den men jeg har 2 brænder den finder kun den ene

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 18-12-07 18:29

når jeg går op på kandu står skærmen kun halvt i venstre side hvordan retter man det
altså i ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-12-07 21:53

Hvis du bruger standard browseren - skal du ændre/installere firefox.

$ sudo apt-get install mozilla-firefox (mener jeg det er )
Og så bare bruge den fremover! Den er ikke så overfølsom overfor om hjemmesiderne overholder HTML standarden!

Mht brændere:
Hvad siger en lspci som root!
$ lspci

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 18-12-07 22:08

Mht brændere:
Hvad siger en lspci som root!
$ lspci
hvordan siger man det på dansk

mozilla-firefox jeg går udfra at den bliver instaleret af sig selv

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 18-12-07 22:10

hvad med driver lyd/skærm osv skal de også instaleres
skærm har jeg prøvet uden held den vil ikke have skiven

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-12-07 22:38

OK.
Her lyder det som om du er total nybegynder indenfor linux.
Mozilla er ikke efter min opfattelse med som standard installationen på Ubuntu!
Derfor skal du selv installere denne.

Under Programmer/System værktøjer har du et program der hedder konsole.
Der for du en konsol/bash alt efter hvem du snakker med. Det er ligesom DOS i Winblows.
Herinde skriver du: sudo update-pciids (du bliver her spurgt om din brugers kodeord - for at validere at du har de rigtige rettigheder til administratorkontoen = root )
(opdaterer hardware info til nyeste )
derefter skriver du
lspci
og kopierer det output der kommer.

For at installere firefox som browser !! Hvis ikke den findes under Programmer/Internet ?? Derefter skriver du i samme konsol:
sudo apt-get update
sudo apt-get install firefox

Igen bliver du spurgt om password! Da du skriver sudo foran, betyder det at du beder den om administrative ting med root access.
Der mener jeg så det kunne være dig til fantastisk hjælp at læse denne:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy (dog engelsk)
http://ubuntuguide.webbyen.dk/
http://www.linuxin.dk http://www.linuxforalle.dk/ http://www.sslug.dk (Danske linuxforums)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-12-07 22:40

Hov og glemte den originale - dog stadig engelsk
http://www.ubuntu.com/

Men det er nu ikke for at genere dig at sende de links, men mere så du bedre forstår de grundlæggende elementer.
Håber du kan bruge disse - og velkommen i linuxverdenen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 14:09

Hej jeg blander mig lige lidt, med hensyn til Firefox browseren har du lidt ret, den er med i Ubuntu installatonen, men ikke helt automatisk, klik på Programmer og på Tilføj/fjern, under Internet finder du Firefox web browser, sæt markering ud for den for at installere, samme sted finder du også Opera browser, og Thunderbird postprogram (den ligner Outlook Express en hel del) du kan også i samme kategori finde Pidgin internet Messenger, den ligner og virker som msn messenger, alle ovennævnte programmer er i Synaptic pakkehåndtering sammen med en masse andet du bare kan installere, det er den nemme del,
Det er korrekt at Firefox kan installeres som Peque skriver, og førhen skulle den installeres på den måde, men i betjening kommer Linux Ubuntu og Windows til at ligne hinanden mere og mere, men du kan ikke undgå at støde på et eller andet hvor du skal skrive en kode, så hvis du går i sort når du læser indlægget fre Peque så er Ubuntu nok ikke noget for dig endnu, jeg er selv nybegynder i Linux verdenen, men har allerede fundet ud af, at med de HowTo guider der linkes til, kan man få sin Ubuntu maskine til næsten hvad som helst, og der er god og venlig hjælp at finde i Ubuntu forum, både på dansk og engelsk, bare klø på og løs opgaverne en efter en, du kan altid finde hjælp hvis du kører fast

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 14:13

Dansk Ubuntu forum her: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/ den havde Peque vist glemt, eller jeg har overset den

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-12-07 14:18

Om du bruger den ene eller anden måde = samme resultat.....
Det er nøjagtig den samme operation du beskriver - den ene måde er bare grafisk.
Som jeg ser det generelle problem er at folk ikke er vant til at bruge konsol/Xterm som er det værktøj man normalt ville bruge - og de fleste gange panikker folk der. Men i linuxverdenen kommer man nok ikke udenom at skulle lære det. Dog skal jeg da sige - jeg kører ikke Ubuntu men ArchLinux som er mere kringlet. Så et eller andet sted er Firefox ikke installeret som standard i Ubuntu og skal installeres /tilføjes!

Men den beskrivelse du laver - der beder du jo bare maskinen om den kommando jeg skrev. Der er flere måder at gøre tingene på i linux - og tja det er jo nok der de fleste tager fejl. Derfor er det nok det bedste at folk læser de guides / howtos som der er lavet tonsvis af efterhånden! Dog kan det til tider være højt teknisk engelsksproget guider man må knokle sig igennem!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 21:15

Fuldstændig korrekt peque, jeg skriver også ovenover at Ubuntu Linux langt hen ad vejen begynder at ligne Windows, med hensyn til grafisk brugerflade, de HowTo du omtaler kan godt forståes, selv af en nybegynder som mig, og ellers er der flinke brugere i supporten, jeg tænker på den danske, jeg er nemlig bedre til at læse og forstå engelsk end til selv at udtrykke mig, selv havde jeg rimelig store begynder problemer, da jeg ville mounte min ekstra harddisk med 3 partioner, men brugerne i den danske forum kendte og viste mig, hvordan jeg skulle bruge HowTo guiderne og hvor jeg fandt dem, men panikker man fordi der skal skives kode, så bør man nok til holde Windows, men netop Ubuntu som jeg startede med, har netop grafisk brugerflade langt hen ad vejen, og i HowTo er det i mange tilfælde blot at copy/paste, det er beskrevet ret grundig hvordan man gør

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-12-07 15:08

nu har jeg prøvet og prøvet intet lykkes

men jeg har hentet den til xp der går det fint

så måske jeg har hentet den forkerte til ubuntu
er der forskel på dem

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-07 17:48

Hvad er det du har prøvet ? Er det Firefox ? Ja der er forskel, har du slet ikke læst indlæggene fra peque og undertegnede, om hvordan du gør, du kan ikke installere exe programmer i en Linux

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 01-01-08 18:17

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 23:33

Selv tak, håber du fik Firefox, jeg har lige geninstalleret Ubuntu, Firefox var med og ventede bare på at jeg ville på nettet