/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny brændeovn
Fra : hjulmand81
Vist : 1555 gange
200 point
Dato : 17-12-07 14:13

Jeg har besluttet af udskifte vores Thurø 1 brændeovn fra Varde (5 kW) da den er lidt underdimensioneret i forhold til arealet den skal opvarme (150 m2) - især når det er et langt hus og den stor i den ene ende.
Havde tænkt mig en ovn omkring 7 kW og ville gerne høre om der var nogle gode anbefalinger eller klare råd imod bestemte modeller. Har selv kig på fx en Svendsen 1 eller en Contura. En ting jeg ville være særdeles glad for var lang brændetid med træ mellem påfyldninger uden at knibe luften.

Jeg havde også kigget på HWAM Element der fyres med piller, men uden snegl (lang brændetid). Vi har en stålskorsten på 4 meter, men blev frarådet denne ovn hos pejsemanden pga. han ikke mente vi havde nok træk i skorstenen. Så vidt jeg kan se kræver denne ovn dog kun 12 Pa - så ved ikke lige hvorfor det skulle være bedre med en stor brændeovn...
deler evt. point efter debat hvis der er flere gode tilbagemeldinger *S*

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 14:25

Pilleovn larmer for meget.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 17-12-07 14:27

HWAM Elements larmer jo netop ikke - da den ikke har blæser og snegl. Men skorstenen skal kunne trække forbrændingen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 14:28

http://www.kandu.dk/spg114016.aspx

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 20
- Annullerede 10
- Slettede 0
Ialt 32

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-12-07 15:20
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-12-07 16:13

Du skal jo ind og finde dig en sælger, hvor det så end bliver. Og den bedste råd/vejledning vil du kunne få der, - og i særdeleshed hvis de forhandler udelukkende varmekilder.
Køber du i byggemarked, kan du risikere at sælgeren er der kun for at sælge, og så er det din dømmekraft du kan stole på.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-07 17:25

Arbejder selv i et byggemarked og vi er der ikke kun for at sælge, vi er i et lille samfund og vil gerne have kunderne kommer igen. Jeg har været udsat for en pejseforhandler der solgte mig en for lille ovn selv om han havde været på besøg. Vi sælger også på nettet:
kaysens.dk

Det er da værre med en forhandler der lyver ang skorstenstræk til et pille fyr fordi han handler brændeovne.
Vi er løbende på kurser hos f.eks Morsø og andre fabrikanter,
Det er jo ikke brugte biler vi sælger.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 17-12-07 17:25

Jeg kan se at jeg hele 2 gange bliver mindet om min historik mht. spørgsmål. Jeg antager, at de to brugere mener andelen af annulerede spørgsmål er overrepræsenteret, men håber de så vil kigge på de annulerede og se om de stadig er af samme mening.
Ellers mener jeg da nok at jeg giver kvalificerede svar de point de har fortjent.

Ser frem til flere indlæg - og Teil det er jo ikke for at spille smart at jeg refererer til at Elements ikke larmer - sådan er det bare - alle andre larmer det er vi helt enige om!

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 18-12-07 08:02

Tak for svaret stig54.