/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
top skat
Fra : Mille35
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 17-12-07 10:30

Sidder her og skal køre den sidste løn.
På min sidste lønseddel
Am grundlag
Og a-indkomst hvilken af disse saldoer skal jeg regne med ?jeg vil gerne hæve helt op til top skat

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-07 10:39

Du har vel også nogle ligningsmæssige fradrag, som der skal korrigeres for? men ellers er det skattepligtig indkomst.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 17-12-07 10:48

Hvad er må der hæves inden man skal betale topskat

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-12-07 10:53

Prøv dette link, der har du svar på det hele

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1614602

hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 17-12-07 11:06

Tak
men man trækker vel osse sit Personfradrag fra a-indkomst ikk

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-07 11:23

A-indkomsten udgør en DEL af grundlaget for topskat. Sammen med fx b-indkomst, kapitalindkomst men minus fx personfradrag og bundfradrag for topskat.

AM-grundlaget er de mere 'arbejds-betingede' dele af ovennævnte skattepligtige dele. Altså fx a- og b-indkomst, men ikke kapitalindkomst.

Se http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/skattenidanmarki2007/?nav=crumbs der giver en oversigt over hele skattesystemet. Specielt interessant ift dit spørgsmål er afsnit 2

Hvor vil du gerne hæve indtil topskattegrænsen?
To hyppige 'topskattegrænse-optimeringer er:
1. Indbetal på ratepension nok til at komme ned under grænsen (der er begrænsninger i mulighederne). Er du selvstændig, så husk 30% grænsen for indbetaling til ratepension.
2. Hæv fra firma der beskattes under virksomhedsordningen nok til at komme op på topskattegrænsen. Skat har et eksempel herpå i http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133908 - specielt afsnittet Resultatdisponering (virksomhedsordningen) er interessant ifht dit spørgsmål

Nu har Tordenkalven et link der har svar på det hele. Så det må jeg jo også komme op med: http://www.justfuckinggoogleit.com/

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 19-12-07 21:12

Dit regnestykke er således: 327.200 (topskattegrænsen 2007) + 8% så passer pengene.

Glem det de andre skriver vedr. ligningsmæssige fradrag med mindre du indbetaler til en ratepension eller ejer noget i virksomhedsordningen hvor du får fradrag. Eksempelvis i et K/S projekt med en afskrivningsberettiget ejendom

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 30-12-07 13:31

Tak for svaret henrikkrebs.