/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køle/frys skab
Fra : snusi
Vist : 3397 gange
250 point
Dato : 16-12-07 20:59

I april købte vi et køle/fryseskab som hedder Indesit. Det virkede fint de første 3 måneder, derefter kunne fryseren pludselig have 5+ grader og efter et par timer frøs den 25 grader.

Køleskabet havde de 5+ grader som den jo skal have. Fryseren kørte sådan op og ned i temperatur.

Jeg ringede til forhandleren som talte med firmaet og efter en del snak blev de enige om at det var for dyrt at reparere da de mente at det var kompressoren der var defekt.

Vi fik derefter sendt et nyt skab. Det har virket i 3 uger og nu begynder det også med at køre op og ned i temperatur i fryseren. Det har dog ikke være på + endnu. Det svinger mellem -5 og-25 grader.

Er der nogen der har prøvet noget lignende.

Skal lige sige at vi har prøvet at flytte skabet fra et koldt rum og til et noget varmere da det evt kunne være årsagen, troede vi men desværre er det ikke blevet bedre af det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-12-07 21:07

det lyder mere som en defekt thermostat. den koster ikke mange kroner.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-12-07 21:26

er der 1 eller 2 kompressere i skabet
hvis der kun er en , kan det godt skyldes at den ene låge åbnes tit , og evt ikke bliver lukket ordentlig igen
er der 2 kompressere i er det enten den ene termostat eller der mangler kølemidel på kompresseren

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 260 point
Dato : 16-12-07 21:43

Hvis køleskabet har stået i et uopvarmet rum på denne årstid, kan kompressoren være ødelagt på kort tid.
Der er flere grunde, bla. a. at smøremidlet i kompressoren bliver for stift.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-07 21:45

Men hvis der ikke står en krævet rumtemperatur i en brugsanvisning på dansk, hænger leverandøren stadig på fadæsen. temperaturkravet skal også fremgå af en bogstavkode på mærkeskiltet, men det kan man ikke forlange at almindelige forbrugere skal kende til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-07 22:02

Temperaturen skal af læses med et termometer som sidder/ligger midt i fryseren, og som lynhurtig rykkes ud aftørres og aflæses, men bedst med et fjerntermometer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-12-07 22:38

Skabet er så nyt, at du ikke skal pille ved noget som helst af det elektriske - kontakt forhandleren, og lad ham om at finde fejlen.
Så bevarer du din garanti - som, hvis jeg ikke husker meget galt starter forfra, når du får leveret en ny vare som erstatning for en defekt.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-12-07 00:28

Problemet med mange af de billige mærker er at kompressoren er alt for lille / forringe, og når der er brug for kølekapiset kan den ikke følge med, og hvis du vil have -25 grader i fryseren skal der en god kompressor til og det er der ikke i de billige. -18 grader er en reel temparatur for en fryser.

Aflever skabet og få pengene tilbage, og brug lidt flere penge på et bedre køle/fryse skab med en danfoss kompressor, det betaler sig best i længden

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-12-07 07:14

Hej snusi.
Indesit kører normalt kun med én komp. Er der kun én komp. er det den elektroniske termostet. Skulle der være to komp. så vil komp. køre hele tiden - 24 timer i døgnet, hvis den mangler væske. De fleste skabe fungerer bedst mellem 10 til 23 grader. Der blliver ikke monteret for små komp. på skabe/frysere. Der er ikke den store prisforskel på 1/8 del komp. og en 1/4 hk komp. i produktionsledet. Olien bliver ikke for tyk ved, at skabet står for koldt.

Som udgangspunkt, kan man næsten altid regne med, at når der er en elektornisk termostet til at styre temp i dag, og temp. står og svinger op og ned, så er det termostaten. Jeg vil tro, at 90% af skabe med den type termostat, vil kunne bekræfte, at temp. i deres køleskab, står og svinger op og ned.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-12-07 11:46

Citat
Vi fik derefter sendt et nyt skab. Det har virket i 3 uger og nu begynder det også med at køre op og ned i temperatur i fryseren. Det har dog ikke være på + endnu. Det svinger mellem -5 og-25 grader.

Der er kun et råd - henvend dig igen til forhandleren og lad dem finde ud af det - du skal ikke prøve at gøre noget selv.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 17-12-07 15:15

Tak for svaret transor.

Desværre er jeg bange for at du har ret i at det er kompressoren der er ødelagt. Rummet hvor den står i, er ikke opvarmet men der er ikke minusgrader. Jeg må igen snakke med firmaet.
Tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-12-07 15:40

Det er noget vrøvl.

Læs Alka's svar, det er noget mere korrekt!.

Det der er køleskabenes fjende er i noget højere grad væskeslag, hvis skabet står koldt. Kølevæske vil helst samle sig hvor det er koldt. Og står skabet koldt kan den skabe sig noget under opstart. Men sådan noget OG for kold olie giver ikke en vigende ydelse. Det giver 0 i ydelse. Så fejlen skal ikke søges der. Jeg må medgive at for kold placering er uhensigtsmæssigt, men det skaber ingen snigende fejl.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 17-12-07 18:01

Såfremt det er et køle/fryseskab med en kompressor skal omgivelsestemperatur være fra 16-32 grader det svare til klimaklasse N som jeg vil tro skabet er mærket med på typeskilt