/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vaskemask. hyler ved centrifug
Fra : ara
Vist : 2548 gange
100 point
Dato : 16-12-07 20:44

Hej.

Mine forældre har en Bauknecht vaskemaskine.
Den er 3 år gammel.

Den er begyndt at hyle når den centrifugerer.

Hvad kan det skyldes?

mvh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-12-07 20:47

gummipakningen ved lågen kan trænge til en gang siliconespray.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 16-12-07 20:53

Slap rem måske

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-07 21:02

De gange jeg har haft en vaskemaskine der gjorde sådan, var det fordi lejet på tromleakslen var gået i stykker....det hyler først, når der så er gået en tid begynder det at skurre/"metallyde"

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-12-07 23:14

Leje i motor eller hovedlejer.
Motorlejerne giver den højeste tone, sansynligvis dem.
Hovedlejer rumler normalt når de er i stykker.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-12-07 00:50

Det er lejet ved tromleakslen der er slidt/defekt, det er fordemeste det der går i stykker først, fordi pakdåsen bliver utæt og der kommer vand ind i lejet og fjerner fedtet, så begynder det at hyle og til sidst rumler og larmer det, når der centrifugeres.
På nogle vaskemaskiner kan lejet og pakdåse skiftes bag fra, og har man lidt gør det selv mand i sig og værktøj til det kan det måske betale sig at skifte det, ellers ikke, det skal være en meget god og dyr maskine for at det kan betale sig med en fagmand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-07 09:14

På en Bauknecht burde hovedlejet være et rulleleje, som rumler ved udtørring. Jeg er derfor enig med taunusanden i, at det må være et motorleje. Hvis du skal ha reservedel, blir det nok hele motoren! Ressourcespild? JA!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-07 19:28

Et hovedleje har i min tid som hvidevare reparatør ALDIRG lavet hyle lyde. Det begynder som en svag rumlen som bliver værre og værre, indtil der bliver så meget slør i lejet at remmen hopper af.

Bauknecht benytter C.E.Set motorer, som ikke er skruet sammen, der er benyttet lange nitter. De kan bores ud og erstattes med gevind stænger. Men feltet skal centreres når motoren samles igen. Og det forreste leje på ankeret kan ikke skiftes uden at benytte en presse. Det KAN lade sig gøre, men det er svært for almindelige mennesker uden aftrækker, presse og lejerør.

Du kan evt sende en PM og jeg vil hjælpe dig med rep.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 16:15

Tak for svaret taunusanden.

Jeg tror ikke jeg har mod på at lave mine forældres maskine.

De må ud og se sig om efter en ny.