/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tordenskjold
Fra : Miksi76
Vist : 799 gange
100 point
Dato : 15-12-07 19:34

Hey. Er der en der helt præcist ved hvad Tordenskjold, hed rigtigt?
Peder J. Wessel eller Peter J. Wessel

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-12-07 19:35

Peder

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-12-07 19:37
Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 15-12-07 19:54

Hvis man går ind på gravsten.dk står der Peter, og det gør der mange steder

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-12-07 19:54

Der er vist en del uklarhed:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peder_Tordenskjold

Her står der både det ene og det andet...

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 110 point
Dato : 15-12-07 19:54

Få personer har ætset sig ind i danske historiebøger -og den danske bevidsthed som den unge sømand, Peter Wessel, der i 1716 blev adlet under det pompøse navn Tordenskiold.

08-09-2005 kl. 17:15

Af SPAO LT Helle Kolding, SVN
Foto: MAJ Lars P. Juhl, FLV

Måske er det fordi, at han engang var "ansigtet" på tændstikæskerne, eller også -og nok mere sandsynligt, er det fordi han er den person, de fleste kommer på, når begrebet "helt" skal personificeres.

Både samtid og eftertid har beskrevet ham som en fandenivoldsk person, dameglad og eventyrlysten, men først og fremmest som en fantastisk sømand.
Hans sømands-kundskaber var kombineret med en dristighed og idérigdom, der gav hans samtidige foresatte grå hår i hovedet og gav god grobund for misundelse, men også umiddelbar beundring og aftvang respekt.

Ganske vist var han Nordmand. Født i Trondheim, men der stak han af fra som stor knægt og Norge hørte dengang under Danmark, så vi har set stort på fødselsstedet og ser ham den dag i dag som VORES, danskernes søhelt.

Så det var oplagt, at et dansk orlogsfartøj skulle opkaldes efter ham.
Ham, der engang da han løb tør for ammunition under et søslag mod
englænderne, sendte bud over til fjenden om de ikke "kunne låne ham lidt krudt", så han kunne fortsætte kampen! Og ham, der under belejringen af fæstningen i Marstrand, lod sine få folk ustandselig dukke op i nye placeringer, så den arme svenske kommandant skulle tro, at Tordenskiolds styrker var i overtal. Deraf udtrykket "Tordenskiolds soldater"!

Flåden fik sit fartøj opkaldt efter søhelten. Det blev bygget i 1980 og er af type en korvet med plads til knap 100 ombord.

Norge har også et flådefartøj af næsten samme navn, men her staves
Tordenskjold med j. Det gør han ikke i Danmark, og det gjorde han heller ikke selv. På de talrige breve han har efterladt sig, underskriver han sig selv Tordenskiold med i. Iøvrigt skrev han Peter som Petter eller Pitter i starten, men fik det da siden rettet til Peter, så det hedder fartøjet selvfølgelig også i dag.

En figur forestillende søhelten står i officersmessen ombord. Den bringes med når korvetten er på adoptionsbesøg i Kolding, hvor traditionen byder, at søhelten også fejres med en særlig skål. I messen er der også et billede af Peter Tordenskiold ligesom hans portræt kan ses på en fane, skibet opbevarer med stor omhu.

PETER TORDENSKIOLD, i daglig tale kaldet PETO, er et af de danske
flådefartøjer, der kan opleves under havneopholdet i København i weekenden den 9.-12.september. PETO er også rammen om pressemødet den 9.september klokken 15.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-12-07 19:56

PETER JANSEN WESSEL

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-12-07 19:57

Iøvrigt skrev han Peter som Petter eller Pitter i starten, men fik det da siden rettet til Peter, så det hedder fartøjet selvfølgelig også i dag

Står der i ovennævnte

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-12-07 19:57

- jeg forstår godt forvirringen, her er lidt mere:

http://runeberg.org/dbl/17/0444.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-12-07 19:58
Godkendelse af svar
Fra : Miksi76

Dato : 15-12-07 20:01

Tak for svaret Olesen-50.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-12-07 20:06
Kommentar
Fra : pilja

Dato : 15-12-07 20:12

Jeg er sikker på han hed Peder

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-12-07 22:28

Selv tak..... jeg syntes nu også han heder Peder