/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf2 1.6TD tager ikke gas
Fra : Josph
Vist : 4691 gange
100 point
Dato : 15-12-07 14:50

Hej

Skiftet gløderør i sidste uge og siden har der været problemer, når jeg køre kan jeg kun få den op på ca. 100 km/timen, den ryger meget når jeg giver den gas.

Har kørt på noget dielseolie som jeg ikke er helt sikker på at det var i orden, købt af en privat, men det er ikke på tanken mere fordi jeg har købt rigtigt diesel ved tanken.

Da jeg havde skiftet gløderør kunne den køre så noglellunde den ene dag men den anden dag hakket den noget i det og det gør den konstant nu.

Har efterspændt alle rør til dieselpumpen så der bør ikke være noget der er utæt.

Har en mistanke til at det kan være disel oliefilter som måske er ved at stoppe så mortoren ikke får ikke den mængde disel som den har brug for når jeg giver gas !

Hvad kan jeg prøve ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-07 14:53

Du er nok kommet til at skubbe en slange af, eller noget andet, da du monterede gløderør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-07 14:59

Citat
Har kørt på noget dielseolie som jeg ikke er helt sikker på at det var i orden, købt af en privat,

RENS hele systemet - det renser IKKE sig selv blot ved at kommer andet på....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-12-07 15:01

Som du selv er inde på med stoppet dieselfilter, eller udluftning af dit brændstofsystem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-07 15:03

Først og fremmest......hvis ikke du har klodset i det og ødelagt noget da du skiftede gløderørene, så har det intet som helst med at gøre, at bilen hakker i det.

Hastigheden har heller ikke noget med filteret at gøre, enten er fiteret stoppet så bilen hakker lidt i det og sætter ud, og så vil den simpelthen bare gå i stå når du forsøger at presse den......eller også stopper det bare sådan lige, så bilen går i stå uden en masse hakkeri først.....og bilen vil ikke ryge mere fordi filteret er ved at stoppe til.

Nu ved jeg ikke hvor meget tjek du har på selv at rode med bilen, men du har forhåbentlig sikret dig, at gløderørene sidder rigtigt, så der ikke er nogen utætheder?

Og endnu vigtigere...har du haft flyttet på brændstofpumpen??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 15-12-07 15:29

Et par ting mere

For at få den til at køre sådan rimeligt skal jeg trække koldstart ud, så er det som den køre lidt bedre og vil tage lidt mere gas.

Har ikke haft brændstofpumpen afmonteret, kun de 4 rør der forsyner dyserne

Har skiftet de slanger fra dyser (overløb) da de var mørnet en del

Hvis gløderør har taget skade, så er det vel kun koldstart der kan være et problem og det er ikke mit problem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-07 16:05

Det med gløderørene, mente jeg, at hvis nu et af dem ikke var skruet rigtigt i, så der var utæt nede i gevindet

Det koldstarteren gør, er at den flytter indsprøjtningstidspunktet fra brændsofpumpen, så den åbner ca 2,5 grader tidligere end normalt....

Så hvis du mener, at bilen kører bedre og kan tage mere gas ved at trække koldstarten ud, så tyder det altså på, at der alligevel er sket et eller andet med pumpen, at den har flyttet sig i justeringen i drevhjulet.....så får den ikke olien på rette tidspunkt, motoren kan derfor ikke yde som den skal , forbrænder ikke olien rigtigt og ryger derfor mere

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-12-07 16:40

Så har du luft i dit system, og det kan du få ud ved:
Når den er startet, så løsner du omløberskruen, som sidder på røret, ved hver brændstofdyse, en lille smule, så brændstoffet lige kan lække, og ret snart spænde den igen, og når du har været alle fire igennem, så tror jeg dit luft er ude. -- For du skriver jo at du kun har haft de fire rør afmonteret. En diesel kan ikke køre med luft i systemet, da luft kan sammenpresses, og den da får for lille og sen indsprøjtning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-07 17:33

Citat
Så har du luft i dit system,

jeg har selv en Golf magen til, og er 99% sikker på, at den er selvudluftende i brændstofpumpen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-12-07 17:36

Hvis luften ligger efter brændstofpumpen, så hjælper det jo ikke, og han siger han har haft rørene af ved dyserne, - hvis du altså følger med.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 15-12-07 17:41

Citat
Når den er startet, så løsner du omløberskruen, som sidder på røret, ved hver brændstofdyse, en lille smule, så brændstoffet lige kan lække, og ret snart spænde den igen, og når du har været alle fire igennem, så tror jeg dit luft er ude.

Prøver det i morgen formiddag, så må vi se om det løser problemet

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-07 17:48

Citat
Hvis luften ligger efter brændstofpumpen, så hjælper det jo ikke, og han siger han har haft rørene af ved dyserne, - hvis du altså følger med.

Selvfølgelig er jeg med

Hvis bilen er kørt tør, eller man har haft dyserørene af, så kører man bare i starteren til motoren slår i gang......typisk i ca 20 sekunder......og så er luften kommet gennem systemet .....også dyserørene, det er jo den vej det kommer igennem

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-12-07 22:45

Josph> Er du HELT sikker på at du har sat dyserørene korrekt på? Ikke byttet om på på dem på punpen?? Det er set før, den kan godt gå men går elendigt... Kunne godt forstille mig at det kunne være problemet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-07 23:02

Ekspress105

Citat
Er du HELT sikker på at du har sat dyserørene korrekt på? Ikke byttet om på på dem på punpen??

DET tror jeg bestemt ikke kan lade sig gøre.....de er alle forskellige , plejer at være skruet sammen med et beslag og passer kun på de respektive pladser, medmindre de bøjes og vrides...og det kan man ikke for så knækker de

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-12-07 23:09

Dova

CITAT]DET tror jeg bestemt ikke kan lade sig gøre.....de er alle forskellige , plejer at være skruet sammen med et beslag og passer kun på de respektive pladser, medmindre de bøjes og vrides...og det kan man ikke for så knækker de
[/CITAT]

Jo det kan Faktisk lade sig gøre, har set det og så går den dælme underligt... Viste du ville påstå det men har set det gjort.... Men det KA lade sig gøre...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-12-07 00:07

Læs refis råd igen. En vognmand fortalte mig om noget han kaldte "dieselpest". Han beskrev det som en bakterie, der "lavede spindelvæv" i dieselolien. Han havde haft det i sin jordtank og var sat ud af spillet i ca en uge, mens såvel tank som busser blev renset.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 17-12-07 22:25

HAR LÆST MED UNDREN DIV KOMMENTAR PÅ DENNE BLOK????
En Golf 2 er selvudluftende og derfor er den ikke humpende med luft i systemet.

Jeg har selv prøvet det med koldstartsmetoden.
Det viste sig at selv om jeg lige havde fået nyt filter i bilen , ja så var der noget galt med filteret (billig model fra T-Hansen)
Prøv at købe et ordentlig filter og skift det.
Grunden til at du har problemet er at nu hvor det er blevet koldere ja, så er olien blevet tykkere og hvis du har problemer med stoppet filter så kommer det tydeligere frem i vinterhalvåret.
Det var ihvert tilfælde det der var med min gode gamle Golf.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-07 01:55

Citat
. En vognmand fortalte mig om noget han kaldte "dieselpest". Han beskrev det som en bakterie, der "lavede spindelvæv" i dieselolien

Dieselpest.....Ja, føj for pokker...........selv om det er længe siden man har hørt om det, mener man fandt et middel at tilsætte, som slog det ihjel (bioethanol)

Dieselpest var en fæl mikroorganisme, der lever af nogen stoffer i olien, og formerer sig i dieselolien på bilen........og det laver ikke bare spindelvæv, men en tyktflydende hvid/gul trådsvampeagtig, slimet substans som flyder rundt i bunden af tanken og erstatter mere og mere af olien efterhånden som det breder sig....og værre endnu: Kommer med anlægget ind i pumpen.

Brændstofpumpen i en Volvo F12, ser ikke særlig godt ud indeni efter dieselpestangreb....de fintfølende dele er nærmest ætsede og brunlige som efter et syreangreb og pumpen lugter som gammel gylle indeni........system renses grundigt og ny pumpe på bilen............under en måned varede det inden den også var færdig.....mange døjede med problemet i det år, kilden blev efterhånden indkredset......og pludselig var der en, af lastbiler meget besøgt, servicestation der fik skiftet hele jordtankanlægget ud....og et olieselskab der kom til at betale en stak reparationer

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-12-07 12:59

Tak skal du have dova, det er rart, at få bekræftet en historie, der nok lyder lidt sansynlig, og dog lidt fancy. Men synes du ikke, beskrivelsen af den gamle dieselolie kunne lede tanken lidt den vej?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-07 13:27

En lille tillægskommentar, som jeg husker at have læst:
For at der kan dannes dieselpest, skal der være vand i tanken, da dieselpesten opstår i laget mellem vand og olie.
Det var engang udbredt i lystbådtanke, hvor tankene ofte ikke kunne drænes for vand, uden at rengøre tanken gennem mandedækselet.
Det var et problem, som fangede mig, da jeg på dette tidspunkt havde lystbåd, og har ikke hørt eller oplevet det siden. ( i 1980èrne)
Jeg kan ikke tro det er problemet i Golfen, da vandet nemt drænes fra tanken. Og om det opstår på tankanlæg i dag, -det har jeg ikke hørt om.
Kun en lille urelevant sidebemærkning.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-07 13:30

Men det var da rart, Josph, om vi fik en kommentar fra dig, - for det kan vel ikke passe at du ikke er kørende endnu??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 19-12-07 18:00

Hej

Jo, bilen står stille og jeg kommer nok først i gang her mellem jul og nytår.

Men sidste weekend kørte jeg i bilen over til T Hansen og købte et nyt diesel filter, fik det skiftet og nu vil den ikke køre.
Jeg kan godt starte den, men det vil slet ingen gas tage !!!!

Mit næste forsøg vil være at prøve at starte bilen fra en dunk diesel for at se om den så vil tage gas ?

Det ser mærkelig ud at jeg skifter dieselfilter filter, og så vil den ikke køre nu !!!!

Køre 120 km hver dag så er forbandet afhængig af den kasse

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-07 19:35

Det er jo lidt svært for os at vide hvor handy du er.
Har du viden om hvordan du udlufter brændstofsystemet ??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 19-12-07 20:15

Mit bud er at den er selv udlufter som kol skriver, jeg har altid kørt VW
har før skiftet dieselfilter eller kørt tør, der har aldrig været problemer !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-07 21:34

Citat
Jeg kan godt starte den, men det vil slet ingen gas tage !!!!

Hvordan gør bilen når du forsøger at give den gas.....går den i stå eller hvordan??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 20-12-07 18:17

Hej dova

Den tager ikke gas, men holder så nogle lunde den samme omdringer eller går i stå

Kommentar
Fra : kol

Dato : 21-12-07 08:51

Hvordan er flowet fra tanken.
Jeg tænker på om du har tjekket om den er stoppet ved sugerøret nede i tanken.
Det er helt klart at den ikke får brændstof.
Så hvis du har sat et ordentlig filter (ikke T Hansen) på så MÅ det være før filteret.

Hvordan ser det brændstof ud der kommer retur.
Er det ligesom skum eller er det klar dieselfarve.
Hvis pumpen ikke får det brændstof den kræver begynder den at genererer luft i pumpen og når det kommer retur fra dyserne vil det skumme men prøv at sætte gennemsigtig slange på , hvis ikke der er det nu.

eller du kan tage retur slangen til tanken af og putte i en 1 1/2 l flaske så du kan se om der kommer noget retur og hvordan det ser ud.

Ser frem til at høre mere.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 22-12-07 13:24

Hej, ja så hvad gør man ?

Det første jeg prøvet

Afmonter dieselfilter, tage en dunk med diesel føde mortoren direkte fra den, ingen forskel, den kan lige køre 3 sec. i tomgang og den ryger meget og det er med koldstart eller vil den slet ikke køre.

Afmonteret returslange for dieselolie for at se hvordan det ser ud, resultat der kommer ingen dielse olie retur ?

Opsumere fra starten
Bilen køre fint, men kan ikke starte om morgen
Skifter gløderør, med det resultat at den kun kan køre ca. 100 km/time, køre i en uge.
Skifter diselfilter og nu vil den kun køre 3-4 sec. og går ud

Spørgsmål
Hvorfår før jeg ikke dielseolie retur til tanken ?

De overløbsslanger ved hver dyse, kan de monteres forkert ?
Jeg har ikke rørt ved diselpumpen
jeg har afmonteret de 4 rør til hver gløderør og mener ikke de kan side forkert, og jeg har jo også kørt i en uge efter gløderør er skiftet.

Er sgu lidt på den, men tror stadigt at det er en bagatel som driller mig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-07 13:47

Sugerøret fra tanken er stoppet, tag tanklåget af, og giv den trykluft fra filteret hen i tanken.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 22-12-07 14:10

Kode
Afmonter dieselfilter, tage en dunk med diesel føde motoren direkte fra den,

Hej pallehansen
Det kan det vel ikke være når jeg føder motoren direkte fra en dunk !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-07 14:44

Du skriver stadig ikke om du er sikker på at der ikke er luft i dit brændstofsystem.
Og om det er udluftet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-07 15:11

Det kan det vel ikke være når jeg føder motoren direkte fra en dunk ! Nææ, det kan det vel ikke.

Men en anden ting, jeg mindes, det var at flexslangen kan klappe sammen, når den udsættes for sug, det var jeg udsat for en gang, så skiftede jeg slangen, og vupti at fungerede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kol

Dato : 22-12-07 19:46

Ja , som først antaget er der ikke brændstof nok til pumpen.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du har noget gennemsigtig slange.

Jeg kunne derefter foreslå at du monterer slangen direkte på pumpen og derefter ned i den dunk du før brugte.
Du vil nu kunne se om pumpen trækker dieselen op til sig og den går passende hurtig.dvs. at du får en til at starte bilen mens du ser på slangen og følger dieselens vandring op til pumpen.
umiddelbart vil jeg sige at olien rykker 1 cm i slangen for hver omgang motoren går.
Du vil altså her kunne se om pumpen har sugekraft og hvis ikke kunne jeg foreslå at du afmontere den studs hvor du har sat den gennemsigtig slange på.
Den sidder med en møtrikligende bolt 17" trot jeg.
Se efter om der er noget skidt i den .
Allerbedst kunne det være at du kendte en der har en bil magen til din og der kunne prøve det samme (bare for at kunne se hvordan det virker) og lige tjekke om dine olierør sidder rigtig.
Hvis du nu sikre dig at der ikke er kommet en flænge i den slange til pumpen (under udskiftning at gløderør.
Hvis den er utæt KAN pumpen ikke suge meget andet end luft og lidt olie.
Det skal bare køre når pumpen fødes så tæt på.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 22-12-07 19:55

Bare af nysgerrighed hvor i landet bor du.
Nord / Midt / Syd jylland eller???

Kommentar
Fra : Fahno

Dato : 23-12-07 01:20

Prøv at tjekke din olie stand og farven på dit køler vand. kunne godt lyde som et problem med toppakningen

Kommentar
Fra : Fahno

Dato : 23-12-07 01:22

det er ikke normalt en bil begynder at ryge af nyt filter og gløderør
gør den der imod hvis der kommer vand i olien.

Kommentar
Fra : Fahno

Dato : 23-12-07 01:31

du kan også se det på farven af udstødnings røgen er det sort får den meget diesel
er det blå røg så skal du skynde dig at sælge bilen

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 23-12-07 08:02

Hej kol

Jeg vil prøve det som du har foreslået, den skal sgu køre.

Ps kommer fra Aars

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-12-07 19:16

Hej Josph

Kender en mekaniker ikke så langt fra dig som har MEGET forstand på diesel, hvis ikke du får den til at køre...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-07 20:10

Citat
Opsumere fra starten
Bilen køre fint, men kan ikke starte om morgen
Skifter gløderør, med det resultat at den kun kan køre ca. 100 km/time, køre i en uge.
Skifter diselfilter og nu vil den kun køre 3-4 sec. og går ud

Spørgsmål
Hvorfår før jeg ikke dielseolie retur til tanken ?

De overløbsslanger ved hver dyse, kan de monteres forkert ?
Jeg har ikke rørt ved diselpumpen

Blev det bedre med at starte om morgenen efter skift af gløderør??.......Hvis ikke, er motoren slidt (manglende kompression)

"Skifter gløderør, med det resultat at den kun kan køre ca. 100 km/time, køre i en uge"

Skift af gløderør har ikke noget med bilens ydeevne/hastighed at gøre....medmindre du har lavet noget forkert.......og jeg tror stadig på, at du , selv om du ikke mener det, er kommet til at gøre et eller andet

Den lave hastighed kan skyldes hvis pumpen står forkert så motoren ikke får dieselen på rette tidspunkt

"Skifter diselfilter og nu vil den kun køre 3-4 sec. og går ud "

Har ikke noget med filteret at gøre, når motoren heller ikke vil køre med en slange i en dunk.

Da du skiftede filter, er du så sikker på, at du ikke har byttet rundt på fremløbs og returslangen på filteret??????

Citat
Hvorfår før jeg ikke dielseolie retur til tanken ?

Fordi det kræver for det første, at motoren kører og næst, at der kommer olie gennem pumpen og ind gennem dyserne.

"De overløbsslanger ved hver dyse, kan de monteres forkert "

Hvis du har kunnet få dem monteret forkert....så burde du slet ikke have rørt ved den motor......jeg synes de er så enkle at montere, at jeg vil afvise, at det er muligt at gøre det forkert
Og du ved vel hvordan de sad inden du begyndte at eksperimentere.

For øvrigt ville det heller ikke bevirke, at motoren går ud efter 3-4 sekunder........det gør den derimod hvis den ikke får dieselolie.........hvis pumpen står forkert........hvis pumpen ikke virker.......kan gøre det såfremt frem/returslangerne er byttet, men det forklarer ikke hvorfor bilen kun kørte 100 km/timen efter skift af gløderør

"Jeg har ikke rørt ved diselpumpen "

Hmmmmmmm

Jeg er MEGET spæmdt på at høre løsningen på problemet.....da jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke om årsagen, udover som nævnt, at du er kommet til at pille ved noget i forb. med brændstoftilførslen.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 24-12-07 12:10

Hej

Har nu prøvet at monter en slange fra dieselpumpe og til en dunk, men det hjalp ikke, så mit
problem er at den ikke suger dieselolie ?

Har lagt nogle billeder på
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15548dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15568dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15588dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15608dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15628dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15648dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15668dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15688dc14.JPG[/img]
[img]http://www.myupload.dk/showfile/r15708dc14.JPG[/img]

Retur fra dieselpumpe samt det ene overløb fra højre dysser har jeg sat slanger på til en dunk, men der kommer ikke en dråbe, når jeg prøver at starte vil den kun lige køre 5-10 omgange så går den i stå.

Hvis jeg forsætter med at køre med starter i ca. 10 sec. skulle der så ikke komme diesel i retur dunk ?

En ting som måske kunne drille mig.
Inden jeg gik i gang med at skifte gløderør var at give motoren engang motorrens, kan der være noget med nogle fjedre eller hvad ved jeg som ikke kan arbejde, altså hvor motoren selv regulere måske luft eller diesel ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-12-07 12:49

Det kan vel ikke være rigtigt at der ikke er en fødepumpe på en Golf.
Jeg syntes ikke jeg kan se fødepumpen på billederne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-07 13:11

Prøv at løsne alle 4 dyserør.......i toppen af dyserne altså.

Og så kører du ellers i starteren........så skulle der gerne strømme ud af dem med dieselolie.......hvis ikke der gør det, så suger pumpen ikke....(lad den tage olien fra en slange så det ikke skal gennem filteret først.)

Hvis der kommer olie nok....så prøv at lade den suge gennem filteret.......og hvis der så også kommer olie nok der, fejler det ingenting...

Så er det der skal overvejes andre muligheder

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 24-12-07 13:23

Hej dova

Vil prøve det i morgen, nu skal jeg til at have den and i ovnen !

Glædelig Jul til alle

Kommentar
Fra : kol

Dato : 25-12-07 12:10

Hej Josph.

Jeg kunne godt tænke mig at du brugte noget gennemsigtig slange men.
på billed http://www.myupload.dk/showfile/r15568dc14.JPG[/img] er der en skruge, afmontere den og se om der er noget i den (skidt).
Jeg er lidt blank når du skriver at der ikke er noget olie overhovedet til motoren men jeg ved at der kan sidde noget gammel slam i den overgang mellem slangen og pumpen (den på billedet)
Der er ikke nogen problem i at afmontere den móg du ska huske at der skal være en messingskive memmen overgangen og pumpehuset da der ellers kun vil komme luft til pupen.
DET ER MEGET VIGTIG AT DEN ER TÆT PÅ DET STED
og du vil kunne se det hvis du hælder ganske lidt olie ud ved overgangen og derefter får en til at starte motoren ,,,,,for så vil olien langsomt forsvinde hvis den ikke er tæt mellem overgangen og pumpen.
Den motor kan køre og din pumpe virker helt sikker så det er altså forsyningen og hvis den ikke er stoppet så er der kun falsk luft tilbage.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 25-12-07 12:12

ovenstående

móg = men

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 28-12-07 12:35

Hej

Den motor tager sgu livet af mig

Har undersøgt om den er utæt ved skrue ind til pumpe, det er der ikke tegn på.
Har monteret kobber for oven af skruen og for neden af skruen.

Tog slangen af oppe ved dieseloliefilter og fyldte diesel til det kom ud af retur slangen, monteret slangen igen (filter har jeg også fyldt op med dieselolie, startet motoren og den tog omdrejninger, men ikke ret lang tid, 3-4 sek. Derefter kan jeg til nød holde den i gang på tomgang men ikke så lang tid måske 10-15 sek..
Har prøvet at løsne de 4 omløber ved hver dyse til der kom dieselolie ud.

Prøvet igen og hvor jeg tog returslangen til dieselolie af, der kommer ingen dieselolie ud. Jeg vil mene der skal komme meget ud men det gør der ikke !

Det må være min pumpe der er årsaget, men jeg har ikke rørt den eller skruet den af ?

Hvordan virker sådan en pumpe ?
Hvordan virker automat udlufter, jeg tror den sidder bag ved denne gummi prop
http://www.myupload.dk/showfile/19315c2a2.jpg

Det er tæt på at jeg køre den ned til mekanikeren, men vil ikke i nu ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-12-07 19:40

Nu syntes jeg snart, at du skal få en til at kigge på den, der har lidt forstand på diesel.
Og lad os så få en melding om hvad som er galt, - jeg har selvfølgelig mine tanker, og faktisk er de afgiftsfri.

Kommentar
Fra : Fahno

Dato : 28-12-07 20:33

er dyserne mon stoppet??
hælder nu mest til en fejl monteret tandrem på pumpen
eller måske en lille utæthed ved topstykketheld og lykke med den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-07 02:36

Citat
Hvordan virker sådan en pumpe

Pumpen virker sådan groft sagt ved, at når motoren drejer rundt, så drives pumpen med rundt, og i den ene ende suger den så dieselolien ind, og olien ledes så gennem pumpen og presses under tryk ud gennem dyserørene, og indeni er pumpen så konstrueret sådan, at den lukker op til det enkelte dyserør når det passer med tændingstidspunktet for den tilhørende cylinder.....derfor er det så vigtigt, at pumpen er justeret rigtigt, så der åbnes på de korrekte tidspunkter.

Er der forresten nogen steder på pumpen hvor den er utæt så der kommer olie ud??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 03-01-08 16:38

Hej

Så har je fået den til at køre igen men det tog også lang tid.

Som det første prøvede jeg med en 5L dunk med dieselolie hængt op i motorhjelmen, så ville dyret køre, alså det er min pumpe som er gået til, hvis der er en svaghes i pumpem kan den ikke køre igen pga den har været kørt tør.

Har brugt 400 kr. på en pumpe og et relæ fra Biltema. Monteret pumpen efter diselfilter og pumpe på motoren.

Jeg tøt ikke at skifte pumpen på mortoren, da jeg ikke ved hvordan den indstilles ?
og det bedste er at få den skiftet, da det andet jeg har lavet er lidt fusk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-08 20:32

Citat
Som det første prøvede jeg med en 5L dunk med dieselolie hængt op i motorhjelmen, så ville dyret køre, alså det er min pumpe som er gået til

Nej, det er det ikke....pumpen er fuldstændig ligeglad med, om den skal hente olien omme i tanken eller om den skal suge det fra en 5 liters dunk der er hængt op

Det er jo ikke en gennemløbspumpe, hvor dieselolien løber lettere igennem, ved at olien løber ned til pumpen.....hvis pumpen ikke tager olien, kan det ikke hældes igennem den.

MEN jeg synes lige du skal få en til at tjekke dine slanger på filteret.........jeg vil vædde på, at de to slanger til henholdsvis frem- og returløb alligevel er byttet om........Efter at have tænkt meget på din bil, er jeg kommet i tanke om en der lavede nøjagtigt samme nummer med en VW LT, det gik nogenlunde med at køre når tanken var fuld......selv om bilen ikke ydede optimalt, men når tanken kom ned på ca ½ fuld, ville bilen ikke køre,, lige som du har beskrevet, at den nok kunne starte, men gik i stå igen.......han kørte i lang tid rundt med en 25 liter dunk inde i bilen, som den tog olien fra......han troede også det havde noget med pumpen at gøre

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 04-01-08 20:40

Hej

Hvem der skal have point er svært, så tilgiv mig hvis i synes jeg har vagt forkert !

Har skiftet pumpen i dag, det tog 5 timer for mig og lidt hjælp.

Efter pumpen var monteret så blev der kørt med starteren i ca. 30 sec. og bilen startet, ikke noget med at lufte ud eller løsne ved hver gløderør, svinet lufter selv komplet ud !

Vil lige sige at pumpen er ikke justeret, men den køre og turboen arbejder igen, med hensyn til justeringen, ja så må jeg nok på værksted for at få det gjort.

Mange tak for alle forslag

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 04-01-08 20:42

Tak for svaret dova.

Selv om du ikke sagde det var pumpen !