/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Kraftig boremaskine.
Fra : vedikkealt
Vist : 2933 gange
100 point
Dato : 14-12-07 22:38

Hej

På mit job, har vi nogle kraftige lager reoler, som vi nu af sikkerhedsmæssige grunde, skal have boltet fast i gulvet.

Gulvet er et meget hårdt betongulv, så der skal en kraftig, muligvis pneumatik boremaskine til.

Problemet er, at de metal fødder som reolen står på. ikke er vildt store, men har forberedte huller på omkring 10 mm.

Så det vi præcis skal bruge, er en boremaskine, som kan bore i det hårde betongulv. og meget tæt på stangen, der står på den eksisterende fod, uden at bore skævt ned.

Bruges en almindelig kendt boremaskine, kan boremaskinen ikke komme tæt nok på, p.g.a., den nedafgående stang.

Håber problematikken er godtnok beskrevet.

Er det muligt at leje en sådan boremaskine ?, og hvor ?,

Venlig hilsen

vedikkealt ( fra Aalborg området).

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 14-12-07 22:42

Mon ikk BB kan hjælpe dig.
De er så fliiiiinke dernede.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-07 22:44

I må evt til at flytte lidt på reolen med en donkraft eller flytbar kran /lift eller palletruck når i har afmærket huller :mig bekendt findes der ikke en så slank maskine men måske et flex som ka påsættes men tror det ikke
Mvh Sune

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-12-07 22:49

Kan i pille de nederste hylderne ned, kan i med et langt bor på borehammeren, få en meget lille vinkel på hullet!
Eks. en 10mm bor, der er 200mm langt!
Både borehammer og bor kan lejes ved alle større byggemarkeder som Silvan og Bauhaus!!

Gert

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-12-07 23:50

Man kan købe en vinkel til boremaskinen, så boremaskinen kommer vinkelret på boret, derved burde boret kunne komme tæt nok på reolbenet, men det bliver næppe let at bore på den måde.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-12-07 23:53

Harald Nyborg har også en vinkelboremaskine til trykluft, det var måske også en idé?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-07 00:44

En almindelig borehammer (ikke slagboremaskine) kan sagtens klare det nummer, hullerne behøver jo ikke nødvendigvis at gå vinkelret ned i gulvet, med et langt bor som kan lejes sammen med maskinen er der ingen problemer.
Pallereoler har ca. 4 cm fra stolpe og ud til hullet i foden.

Eller køb borehammeren, men ikke en "SuperPower Craft Tjuh-Bang" til 248 kr, de holder kun en måned.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-12-07 01:58

Er det ikke "bare" at få fat i et bor der er langt nok, så vinklen (opstået på grund af borehoved) bliver mindre?
Harald nyborg har ofte en maskine til omkring 300.- som faktisk slår helt godt. Den anvender også standard bor.
Lange bor kan kan købe i byggemarkeder.
mvh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-12-07 05:22

boremakinen skal være til SDS hammerbor så bør det ikke være noget problem et bor på 40 60 eller 100 cm er at vælge sidstnævnte er så langt at det kan bøje nok til at bore lige ned.
du skal vælge at købe LIM_ANKER til dette projekt

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-12-07 09:28

BertelB

Så kan man ikke bruge en borhammer, hvis man bruger en vinkelforsats

citat:
Man kan købe en vinkel til boremaskinen, så boremaskinen kommer vinkelret på boret, derved burde boret kunne komme tæt nok på reolbenet, men det bliver næppe let at bore på den måde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-07 09:42

Jeg har boret flere af de ben fast med en ca 5 graders hældning i hullet, hvis arbejdstilsynet vil tjekke det har de for lidt at lave.

Og jeg har set en pallereol hælde 15 grader da den blev påkørt af en klaphat, den var nu boltet fast.

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-07 10:54

Nu skal du ikke følge de råd, med at gå ud og købe en tilfældig borehammer/pneumatisk slagboremaskine!
Til sådan et enkeltstående projekt, kan det ikke betale sig andet, end at leje en professionel borehammer, der hurtigt kan klare opgaven!
Jeg har boret 186 meter hyldereoler fast med samme metode, jeg beskriver længere oppe!
(4 bolte pr. 2 meter)
Arbejdstilsynet har endda godkendt arbejdet og så længe der ikke er tydelig "skævhed" (og der skal noget til), er det intet problem!
Når boret er ca. 200mm langt, bliver vinklen meget lille!
Der er heller ikke behov, for at bruge limankre, som foreslået længere oppe.
Alm. ekspansionsbolte på 10 mm er længe nok og meget lettere at arbejde med!!

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 15-12-07 10:59

Lige en ekstra oplysning:
Husk at exp. bolten skal kunne gå igennem hullet i foden, uden at ødelægges!
De små ankre/modhagere må ikke bøjes eller beskadiges, da bolten så mister vedhæfteevne!!

Gert

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 15-12-07 11:01

En kapabel Hilti eller bosch borehammer med et passende godt SDS bor klarer snildt opgaven. Hvis du har et Ø10 FRIHUL, altså lidt større, borer du et 10mm hul. Brug et godt langt gennemstiksanker eller islagsbolt om du vil. Klippestyrken på sådan en er temmelig stor, og jeg vil tro at to ankre pr ben kræver en fuldtræffer med tilløb fra trucken for at lade sig rokke. Ulempen. Du kan kun fjerne islagsboltene ved at skære dem af, hvis reolerne engang skal flyttes.

En hilti er ikke højere i huset, end at du ved brug af f. eks et 300mm langt bor kan komme tæt nok på. Ellers hedder tricket: Opmærk, flyt lidt til side, bor, støvsug hullerne, flyt tilbage igen, slå ankrene i, stram møtrikkerne.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-12-07 06:52

Tak for svaret g_h. Vi har så ikke p.g.a., travlhed, fået udført opgaven endnu, men det er så absolut løsningen du beskriver, der bliver rammen om vores arbejde, med at fastgøre reolerne.

Og dertil har du skrevet det, selv for mig på en let fattelig måde

Godt Nytår til dig

venlig hilsen

vedikkealt alias Gert