/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Misbrug - netbank - hacker?
Fra : Søssan
Vist : 1657 gange
500 point
Dato : 13-12-07 20:55

Hejsa

Jeg har nu oplevet misbrug af mit dankort 3 gange. Efter de 2 første misbrug spærrede jeg omgående mit dankort, da der stod at det var en dankort nota. Derefter bestilte jeg nyt kort = nyt kortnummer.

Efter de 2 misbrug begyndte jeg at spekulere mere på sikkerheden og læste derfor en del omkring det. Havde aldrig spekuleret på om min sikkerhedsnøgle var i sikkerhed for misbrug når den lå på min computer, ikke før nu. Den fjernede jeg så og lagde på en USB-nøgle.

Jeg har efter de 2 første misbrug og før det 3 formateret min computer.

Da jeg så alligevel i dag så en registrering af endnu et misbrug som de 2 foregående tror jeg at forklaringen kun kan være, at både min sikkerhedsnøgle og min adgangskode er blevet afluret. Min adgangskode er ikke skrevet ned nogen steder og kendes kun af mig selv.

Nogen der har en ide om hvordan det kan være sket?

Skal lige nævne, at misbruget selvfølgelig er gået videre til banken, som undersøger sagen, og har skrevet under på at politiet må undersøge hvad der nu kræves.

Mhv
Laila

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:00

højest sansynligt en trojansk hest. Men du er da ufattelig uheldig, eller meget sløset, at opleve det 3 gange.

Hvilke beskyttelses programmer bruger du?

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:03

Mcafee, og der er slået firewall til

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:06

Forudsæt at jeg stoler på en person, og at den person sender mig et link. Kan der være snask koblet op på det link, som giver denne person adgang til min PC? Har set noget lignende i TV for ikke så lang tid siden, men har alligevel svært ved at tro, at det skulle ske for mig. Men hvilken anden forklaring kan der være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:11

Det er MEGET usandsynligt at din komputer skulle være årsag til det....

3 gange med forskellige kort (og en formatering) - jeg fatter ikke banken.....

Så mon ikke du skal kigge i din omgangskreds.....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:14

Åben ALDRIG noget du ikke kender, heller ikke fra venner. De kan uforvarent sende det videre, det er jo ikke sikkert at det er i ond tro.

https://www.cert.dk/vejled/10raad.shtml

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:15

Min omgangskreds er helt udelukket. Er meget forsigtigt når jeg bruger netbank. Det kan ikke være misbrug af mit dankort, da jeg jo har skiftet kortnummer. Jeg har ikke brugt det nye kort på nettet.

Eneste forklaring jeg selv kan komme på er, at nogen kender min sikkerhedsnøgle, som jo lå på min pc på tidspunktet for første misbrug, og min adgangskode, som kun er i mit eget hoved. Og det er HELT sikkert at ingen har set mig taste min adgangskode ind. Medmindre nogen har haft adgang til min pc og har kunnet se hvad jeg har tastet. Og det er så lige det jeg har svært ved at tro på.

Derfor mit spørgsmål her. Nogen ide om hvordan det kan være sket?

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:17

troldenesdbh. Hmm, skal jeg følge dit råd eller åbne dit link?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:20

Citat
Jeg har ikke brugt det nye kort på nettet.

Så er det klart, din omgangskreds som refi siger.
Få lige din hjerne startet op moster.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:22

Citat
Medmindre nogen har haft adgang til min pc og har kunnet se hvad jeg har tastet

Netop - nogen har kigget over skulderen....

Men jeg fatter stadig ikke banken - de burde spærre din netadgang - for du har vel fået ny nøgle hver gang også....

Så kig du lige en extra gang på din omgangskreds - der er nok en mere naturlig forklaring end du tror.....

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:23

Det er IKKE min omgangskreds. Helt ærligt, jeg burde jo vide det. Og jeg har altså ikke tænkt mig at udmale mit privatliv her.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:25

Er du ikke lidt for naiv?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:25

og som jeg først skrev. En trojansk hest.

Den ligger sig på din pcer, den der har lagt den der, kan så gå ind og se alt du laver, også selv om det kun vises som ****** på din pcer, så kan det aflæses.

Få dig et godt spyware program, og helst 2 til 3 stykker. Læs evt her http://spywarefri.dk/

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:25

refi. nej, jeg har ikke fået ny sikkerhedsnøgle efter første misbrug. Alle troede jo at det var dankort misbrug og derfor skiftede vi kun dankortet ud, så det gamle kortnummer ikke eksisterede længere. Og det er jo det nye misbrug der afslører, at det ikke er dankortet men netbank der misbruges, da jeg ikke har opgivet mit nye kortnummer nogen steder. Kortet er helt nyt.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:26

Teil. Forstår ikke din negative tone.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:28

Hvad du mener med det må du jo selv om - men har kortet ikke været brugt på nettet er komputeren jo udelukket.....

Og at den samme svindler skulle følge dig i din hverdag er ligeså usandsynligt - med mindre det er en du kender....

Men er politiet på sagen finder de vel ud af det - der er næppe nogen her der kan gøre noget....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:28

Citat
Nogen der har en ide om hvordan det kan være sket?

Ja - men du vil jo ikke tro på det.....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:28

og som jeg først skrev. En trojansk hest.

Den ligger sig på din pcer, den der har lagt den der, kan så gå ind og se alt du laver, også selv om det kun vises som ****** på din pcer, så kan det aflæses.

Få dig et godt spyware program, og helst 2 til 3 stykker. Læs evt her http://spywarefri.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:28

Du er for naiv, du lader dig snyde, du er passiv gør intet.
Tror du på julemanden?

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:29

Kortet har ikke været brugt på nettet. Men jeg har jo overført penge via netbank, med indtastning af adgangskode.

Hmm, jeg tror ikke at nogen her forstår mit spørgsmål. Måske skal jeg bare droppe det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:30

Og så spørger du ukendte personer om hvad du foretager dig.
Den er for dum.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:32

Sig mig en gang, Teil. Hvad er lige Kandu til for? Eller er det mig der har misforstået noget. Jeg har ikke opgivet nogen oplysninger der kan bruges på nogen måde. Kun søgt svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:34

Ja og jeg mener du er dummere end politiet tillader.
Flueben fjernet.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:34
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:37

Hvad siger banken - hvad siger politiet....?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:37

Og hvor mange penge taler vi om....

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:38

Refi: Det bliver undersøgt. Afventer respons.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:39

Det er kun små beløb vi taler om, men hvad bliver det næste gang?

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:41

Det er egentlig uhyggeligt når man tænker nærmere over det. Hvor mange checker sit kontoudtog grundigt? Mange små beløb....løber op, men bliver måske ikke opdaget i mange tilfælde.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:41
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:42

Og da det kun er småbeløb er der KUN 1 mulighed......

Den der nævnt......

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:44

Øh, Refi. Forklar lige igen. Er jo tilsyneladende lidt dum.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:48

Jeg "kender" ikke din omgangskreds....

Men der er da ingen der præcis forfølger dig for at "aflure" koder på 3 kort og så bare "snupper" småbeløb.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:49

Banken må da kunne se HVOR pengene er gået hen....

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 21:50

3 kort?? Hvem taler om 3 kort. Jeg har skrevet om 3 misbrug. Samme konto, samme netbank adgangskode, samme sikkerhedsnøgle, 2 kort. Hvor af det ene IKKE har været brugt endnu.

Har I selv netbank?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:50

Det står vel også på dit kontoudtog....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:54

Citat
Efter de 2 første misbrug spærrede jeg omgående mit dankort, da der stod at det var en dankort nota. Derefter bestilte jeg nyt kort = nyt kortnummer.Jeg har efter de 2 første misbrug og før det 3 formateret min computer.

Så siger vi 2, men det ændrer ikke noget...

Accepteret svar
Fra : mjbest

Modtaget 500 point
Dato : 13-12-07 21:55

Trolden har skrevet svaret et par gange, tilsyneladende uden at blive hørt.
Du er blevet udsat for en ganske almindelig trojansk hest. Det behøver ikke at være nogen du kender, der har sendt den - og det er ikke engang sikkert du har lagt mærke til at den er kommet ind på computeren.

De fleste trojanske heste indeholder som minimum en 'keylogger', som kan registrere samtlige tastetryk du foretager, når du sidder ved computeren.. altså også adgangskoder m.m.
Der er desuden mulighed for at hente filer fra din computer - heriblandt selvfølgelig nøglefilerne til netbank, private fotos m.m. ;)

Derudover kan de koble sig op til hackeren, og aflevere koder og filer.. hvorefter hackeren kan logge på din netbank som 'dig'.

Det er sket før, og det vil ske igen. Så vidt jeg husker var der en ung mand i Korsør der fik en ret hård dom for netop dette.

/ MJ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:56

Citat
Har I selv netbank?

Det har nok 80-90% af DK´s husstande....

Jeg har sågar flere både her og i udlandet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:59

mjbest....

Hvor kommer så dankortnotaerne fra ??????

Og småbeløb......

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:05

Refi. Jeg skrev, at der stod at det var dankort nota. Når man overfører penge via sin netbank kan man skrive den tekst man vil, som så figurerer på eget kontoudskrift. Og det er nok det der er sket her. Der er ingen anden mulighed da mit nye kort ikke har været i brug.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 13-12-07 22:06

refi: Dankort notaer får man ved at betale med dankort.. men som Søssan selv skriver, man kan jo skrive hvad man vil i tekstfeltet.

Hvis den pågældende netbank har en funktion til at vise kortnumre, dato og sikkerhedskode, kan hackeren have afluret det ad den vej, ellers har han sandsynligvis bare keylogget et køb med dankort over nettet.. der skriver man jo det hele.

- og småbeløb? så bliver det ikke opdaget så let.

/ MJ

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:10

mjbest

Jeg har nu slettet min sikkerhedsnøgle og skal i banken i morgen for at få bestilt en ny. Jeg har lige ændret mit brugernavn og min adgangskode.

Som skrevet ovenfor har jeg allerede fået nyt kortnummer og formateret min PC.

Det burde forhåbentligt ikke være nødvendigt at ændre kontonummer også. Men det taler jeg med banken om i morgen.

Er der noget andet jeg skal gøre for at være sikker på, at det ikke sker igen. (bortset fra at trykke på links fra folk jeg ikke stoler 100% på)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 22:11
Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:15

troldenesdbh. Jeg har ikke åbnet dine links. Er ikke lige det jeg har mest lyst til lige nu, da vi taler om at det netop er åbning af ukendte links der er årsag til mit problem

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 13-12-07 22:16

Søssan: Det skulle være tilstrækkeligt, men vent med at køre med netbanken til du er sikker på at computeren er spywarefri.

Jeg vil anbefale at du scanner din PC med lidt forskellige online antivirus/spyware programmer. Det kan du gøre gratis på http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
Jeg plejer selv at køre EWIDO, Panda og HouseCall.

Husk at installere de seneste Windows opdateringer fra http://windowsupdate.microsoft.com

- Og så vil en antispyware løsning være en god ide. prøv Microsofts gratis Defender.
http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

/ MJ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 22:17

Hvad der stå på et kontoudtog og hvor pengene vitterligt går hen er 2 forskellige ting - og det sidste kan banken se og du få oplyst - sååååå

Men skaden er jo sket og vil sikkert ske igen....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-07 22:22

Husk også at gøre din adgangskode svær. Jeg var en gang så dum at bruge mit telefonnummer og en jeg kender så mig taste noget af koden og kunne så regne resten ud.
Svær er lang, både store og små bogstaver og tal og ikke noget typisk som en fødselsdato dit gadenavn eller lignende.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:24

mjbest. Har kun hørt godt om spywarefri.dk. Det prøver jeg.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:25

mulberry. Er ansat i forsvaret på 25 år. Tro mig, jeg kender sammensætningen af adgangskoder og har dem kun i mit hoved. Det er ikke tilladt at skrive dem ned.

Godkendelse af svar
Fra : Søssan

Dato : 13-12-07 22:37

Tak for et uddybende og venligt svar mjbest.

God Jul til jer alle

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 13-12-07 22:38

Tak for points, og god jul til dig også.
- Håber du får bugt med problemerne :)

/ MJ

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 23:46

Netbank viser kun aftalenummeret og de kontonumre man har, ikke kortnummeret eller den 3-cifrede sikkerhedskode man har på kortet.
Skift eget password mindst en gang om måneden.

Bruger man kortet til at betale for en vare på nettet bør man sikre sig at betalingssiden starter med https:/ istedetfor http:/ , og at der kommer en gul hængelås frem nede i proceslinen.

Brug af gratis antivirus/antispyware-løsninger kan IKKE hindre en keylogger i at fiske oplysninger som man taster.

Få tjekket computeren hos eksperterne.
http://www.spywarefri.dk/forum/