/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Fylder ikke bildet helt ud!
Fra : Bragesvej
Vist : 745 gange
5 point
Dato : 12-02-03 20:25

Er det helt normalt at min Dvd afspilere ikke fylder bildet helt ud (en lille sort bjælke i top og bund) bla ved mange disney film? eller er det noget jeg kan fjerne?
det er en kennex afspiler!

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 15 point
Dato : 12-02-03 21:03

Det er normalt, fordi de er lavet i 4:3 formatet og din afspiller sikkert viser det i 16:9 format kan du ikke undgå disse streger.

Jov hvis du køber 16:9 video og afspiller + at filem er i 16:9

PS : på nogle afspillere/tv kan man justere billedstørrelsen, så bjælkerne ikke kommer med. Du ser dem ikke på skærmen, men de optræder på filmen alligevel.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 12-02-03 22:00

Det er da vist omvendt.
Hvis filmen er lavet i 16:9 og TV'et er et alm. 4:3 så kommer der sorte bjælker.
Hvis filmen er lavet i 4:3 og bliver vist i 16:9 så bliver billedet forvrænget.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 13-02-03 08:50

Jeg vil tro at du har indstillet din afspiller forkert, så den tror du har et widescreen tv.

Når der ikke sidder en disk i afspilleren trykker du display på din remote og vælger display i menuen. Derefter vælger du TV Aspect. Hvis du har et widescreen tv, vælger du 16:9 Widescreen. Har du almindeligt tv vælger du 4:3 Letterbox, så vises widescreen film i deres originale(optimale) format men med sorte bjælker øverst og nederst.

Hvis du ikke vil have dem, kan du vælge 4:3 Pan & Scan, men så mister du noget af billedet i hhv højre og venstre side. (Ikke optimalt...)

Er filmen derimod originalt lavet i 4:3 format vises den helt normalt....

Er filmen "closed captioned" har producenten afpasset billedet til almindelige tv ved at afskære billedet, så de vises uden bjælker. Måske du husker skrækeksemplerne fra sidst i 80'erne hvor TV2(Vist nok) viste "The good, the bad and the ugly" i 4:3 format, hvor nogle af de virkelig store øjeblikke var beskåret.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-02-03 13:56

Jeh har være inde og kigge i min menu (display) min står i Normal/PS (Pan scan) så det burde være ok, jeg tror bare at sådan er filmene..men så har jeg opdaget noget andet i min menu, der står captions og så kan jeg vælge on off, hvad betyder det(lige nu er den i off!

2 Der er også noget der heder Pic mode der står min på auto (der kan vælges Hi-res og N-flicker, det står vel som det skal ikke?) er det ikke bildet kvalitet?

Mvh Peder

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 13-02-03 14:03

Ok, min er en k4, og jeg har ikke de muligheder, så jeg ved ikke helt hvad det går ud på..... Du må kunne finde det i Brugsvildledningen :D