/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Julematematik - grafer
Fra : ME.alexander
Vist : 2262 gange
100 point
Dato : 12-12-07 15:12

Hejsa, jeg tænkte på om der er nogen herinde som er så gode til at lave grafer (dem i koordinatsystem bare for at være helt sikker på ingen misforståelser her ) at i kan lave nogle funktioner til mig, og så når jeg tegner dem ind i koordinatsystemet så bliver det til en figur der har noget med julen at gøre..

mit eneste krav er at der minimum skal være 3 keglesnit med i figuren.
god fornøjelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 15:35

Citat
Hejsa, jeg tænkte på

Pas på med det - det er farligt - du opdager måske noget du ikke vidste....

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 15:36

til gengæld så ved jeg netop dét til næste gang jeg siger det så er det på det tidspunkt ikke længere ny viden, og der findes vel ikke uendelige mængder af viden ? så på et tidspunkt, måske man ligefrem ved alt o.O? har dog min tvivl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 15:44

Citat
og der findes vel ikke uendelige mængder af viden

Jo - det gør der faktisk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 17:35

Kunne sagtens lave nogle keglesnit til dig...
Du ved så, at det enten er cirkler, elipser eller hyperbler?

Men hvordan skal vise dig dem her i kandu, der jo ikke kan håndtere grafik??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 17:49

jeg har en udemærket lommeregner som hurtigt kan få indtegnet funktionerne ind

eksempel:
F(x)=1,5x;dmf=[0;5]
F(x)=-1,5x;dmf= [-5;0]
kvadratrod(2,5²-(x-2,5)²)+7,5
kvadratrod(2,5²-(x+2,5)²)+7,5

dette giver et julehjerte hvis man indtegner det i et koordinatsystem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 19:18

Og hvilket sprog er så det?
Hvad er x og hvad er y?? Og hvor er dokumentationen???

Pas på med at bruge lommeregnere til fremtidige udviklingsprojekter...

Kender du MathLab kan du få et par kegleafsnit derfra...
Selv Excel er bedre end din TI.

Svend, der var med til at indføre lommeregneren til Danmark

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 20:18

F(x) er et andet udtryk for Y og foran "kvadradrot...." skal der selvfølgelig også stå Y=
og x er de tal som der er fra 0-5 i de første 2 ligninger og er fra -uendelig til +uendelig i de 2 andre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 20:42

Kan man så hænge det på træet eller slukker den selv

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 21:28

vil gerne bede om svar og gerne seriøse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 21:31

Denne elipse slukker ikke sig selv:
"
%elipse elip.m
a=5;
b=3;
for i =1:91
o=4*(i-1)*pi/180;
x(i)=a*sin(o);
y(i)=b*cos(o);
end
plot(x,y)
"
Lavet i MathLab; bør også kunne genereres i andre (mere primitive) sprog, Svend

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 21:40

Citat
at i kan lave nogle funktioner til mig

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 21:51

altså, jeg bad om noget jeg ku putte ind i et koordinatsystem, det vil sige at jeg ikke på nogen måde skal have fat i et program til at finde ud af hvad hulan i overhovedet snakker om -.-

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 22:05

Nu må du præcisere...hvad forstår du ved funktioner?

Du beder om kegle snit...

Skærer du på tværs får du cirkler, kan til nød udtrykkes som enkelt funktion i polære koordinater...
Skærer du på langs, får du det andet special tilfælde hyperbelen;
(kke så god til at hænge på Juletræet, uendelig lang i alle 4 hjørner...).

Det mest almindelige er den sammensatte funktion elipsen, som jeg lige har givet dig.

Så sig tak i stedet for at postulere; ellers gider jeg ikke hjælkpe dig mere...
En elipse er udtrykt i et x y koordinat system en sammensat funktion, Svend

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 22:14

jeg gav dig et eksempel på hvad der kunne bruges, dette er en LIGNING som man kan indsætte X ind i og derved få Y. Og nej jeg beder ikke om definitioner på keglesnit osv, jeg har sq selv lige haft om det i skolen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 23:12

Så lav du dine funtioner selv, og du behøver ikke bande fordi jeg prøvede at hjælpe dig.

Hvis du kan udtrykke et keglesnit entydigt som y = fkt (x) ?? så bare fortsæt...
Så er du nemlig langt dygtigere end alle dem du spørger om det her kandu.

Godnat Svend

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-12-07 23:35

så kan jeg da give dig en lektion:
f(x)=1/x er en hyperbel.
f(x)=(x-a)²+(y-b)²=r² er ligningen for en cirkel. Deri sætter du x og y til at være koordinaterne for cirklens centrum og sætter a og b til at være et skæringspunkt på periferien.
f(x)=x² er en parabel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 08:38

Ingen høflig undskyldning, stadig bedrevidende...

Du taler om keglesnit:

først din hyperbel: f(x)=1/x er en hyperbel.
med dit: >F(x) er et andet udtryk for Y har du ganske rigtigt en funktion y = fkt (x)...

men et meget specielt snit gennem (0,0) keglens toppunkt, hvad med y=-1/x
snitter du i en kegle får du jo altid 2 kurver hvis de ikke hænger sammen...

som jeg sagde hvis du skærer parallelt med aksen men ikke gennem toppunktet
får du rigtige hyperbler som her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperbola

og for hver x værdi to y værdier gående mod uendelig i 4 grene, som jeg også fortalte dig.

og din cirkel: f(x)=(x-a)²+(y-b)²=r² dette er jo en sammensat funktion med to variable
her kan du jo ikke erstatte : >F(x) er et andet udtryk for Y.

og du kan jo ikke vælge x og y frit, du må jo løse ligningen med en kvadratrod og to løsninger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle

også din parabel er meget speciel og forenklet: f(x)=x² eller y=x^2
se her hvordan en rigtig parabel snittes
http://en.wikipedia.org/wiki/Parabola

og tilbage til det mest almindelige keglesnit bedst egnet til julepynt; elipsen, se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ellipse

Skal der genereres en graf må enten x eller y jo gennemløbe intervallet
fra - stor eller lille akse til plus de samme og den anden må beregnes
med kvadratrødder og to løsninger.

derfor lettere at steppe med vinklen teta, o som jeg har kaldt den i mit lille program..

du ved vel man kan lave en elipse ved at slå to søm i et bræt , binde en snor
med passende længde rundt om, stramme snoren med en blyant og tegne hele vejen rundt.

en anden måde, hæng et lod op i en snor og lad det svinge,
monter et tegneredskab under det og på et underliggende papir får du smukke elipser...

iøvrigt kander jeg 4-5 andre matematiske funktioner der bedre end keglesnit egner sig til julepynt
men dem ønsker du jo nok ikke at høre om med dine uhøflige atityder, Svend

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-12-07 08:50

nej svend du har fuldstændig ret i at jeg faktisk ikke høre på dit vrøvl og tuderi mere, for jeg bad udelukkende om ligninger som jeg kan sætte ind i et koordinatsystem og derved få en julefigur ud af det, at du så ikke forstår dette og begynder at vrøvle løs om et skide program som ikke har en skid med at tegne manuelt med det er så dit problem..

Jeg har lige fundet frem til en løsning til hvordan jeg egentlig slipper af med et af mine mange problemer i verdenen, det er simpelt og det er en blacklist af dig for du er sq da godt nok en pestilens.

Annuller spørgsmålet
Fra : ME.alexander

Dato : 13-12-07 08:50

desværre, ingen gyldige svar som kan bruges til at besvare det jeg bad om.