/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
inspiration
Fra : Tilde38
Vist : 2110 gange
100 point
Dato : 12-12-07 14:06

jeg savner inspiration til madlavning der ikke lige indeholder sovs og kartofler.. gerne nemt hurtigt og billigt

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 12-12-07 14:13

Pasta med skaldyr og friskrevet parmesanost.
Køb en skaldyrsblanding (frossen), tø op og svits på pande med olie, hvidløg, en håndfuld friske tomater, basilikum, salt + godt med friskkværnet peber.
Den kogte pasta vendes ned i. Drys med friskhakket persille.
Server med friskrevet parmesanost. Nemt, lækkert, hurtigt og ikke dyrt

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 14:19

lige en indskydelse.. vi er 4 personer

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-12-07 14:24

Lækkert, nemt, sundt og billigt:

Laks med grøntsager:

Frosne lakseportioner 1stk. pr person
porrer i skiver (frosne hvis det skal være meget nemt)
gulerødder i skiver
creme fine til madlavning
salt & peber

Svits grøntsagerne i lidt margarine, i en gryde ca 4 min.Smag til med salt & peber.Tilsæt creme fine.
Lakses krydres med salt & peber. Ind i mikrovnen medium varme 4-5 min for 2 stk.
Serveres evt med grovbrød.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 14:40
Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 14:47

det ser altsammen lækkert ud.. CLAN.. jeg vil hellere høre fra folks egen ideer end at sidde og kigge opskrifter igennem.. evt noget man selv har opfundet..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 14:49

Citat
gerne nemt hurtigt og billigt

- Spaghetti med kødsovs
- Boller i Karry m. ris
- Hot Dogs
- Burger
- Pariser Toast
- Fisk i fad med ris
- Suppe (med masser af fyld eller f.eks gule ærter)
- Lasagne
- Pizza
- Paella
- Stegte grøntsager med en eller anden slags kød - f. eks kylling eller Tigerrejer (de koster).
ihhh guder, man ku' blive ved, hvis det skal være uden kartofler
Opskrifterne finder du på en af de mange links

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 14:50

CLAN.. ta dig nu sammen.. det er altsammen noget man spiser jævnligt..

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-07 14:52

OK! Stegte grøntsager med Tigerrejer.
Snit grøntsager (hvad du nu har) Peberfrugt, Løg, Porre, Gulerod osv.
Godt med hvidløg
Svits grøntsagerne i varm (meget varm) olivenolie
Tilsæt 4-6 pillede tigerrejer pr person
Kom lidt sød chillisauce ved (1-2 spsk.)
Salt peber
Serveres med flütes og en kop tør hvidvin

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 14:54

se det var bedre.. ser lækkert ud

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 14:57

En mere:
Lav en alm. frikadelle fars (lidt ekstra tyk rørt)
Tilsæt reven gulerod, presset hvidlæg, basilikum el. oregano, en lille dåse tomatpasta.
Steg "dellerne" som normalt.
Sauce:
En eller to dåser flåede hakkede tomater puttes i en gryde.
Tilsæt hvidløg, oregano, snittede løg.
Kog det sammen og smag til med honning, slt & peber

Serveres med kogt spaghetti

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 15:01

dejligt.. men der kommer ikke honning i min mad.. jeg tåler det ikke..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 15:05

Den her lyder gak-gak, men smager skønt
Svits en pose mandelsplitter på en tør pande til de er gyldenbrune.
Gem splitterne.
Del vindruer i ½ (bedst med dem uden sten) - en lille klase.
Svits druerne i varm olie (ikke for meget olie).
Gem de svitsede druer.
Brun (ikke gennemsteges) 1 kyllinge filet (eller brust) pr. mand/quinde på panden.
Gem de brunede
Tilsæt ½l Cremfraise
Tilsæt nu mandler og druer og smag til med salt og peber.
Kyllingestykker op i et ildfast fad, saucen over og ind i ovnen ved 220 grader til retten er gyldenbrun på overfladen.
Serveres med ris (evt. ris pilaw) eller båndpasta

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 15:05

Honning erstattes med sukker eller "sød"
Det er for at tage den "sure" smag i tomaterne, oversød ikke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 15:21

NB: Til de tidligere nævnte "deller" (Her i huset Italienske deller), så kan du/I alternativt servere disse med:
Kog et blomkål sønder og sammen, og lav "kartoffelmos" af det. Hertil en masse kogte grøntsager efter smag (rosenkål, porre, gulerødder osv.) og selvfølgelig "dellerne".
Hvis du laver en ordentlig "stak", så er de også gode som pållæg, eller til fryseren

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 12-12-07 15:32

Ovnstegt kylling:

Del en kylling i 4 dele og læg dem i en bradepande.
Skræl en masse rodfrugter og skær dem i mindre stykker:
Kartofler, gulerødder, rødbeder, pastinak + evt. lidt scalotteløg
Grønsagerne fordeles omkring kyllingen
Læg evt. også et par fed hvidløg i skræl ved

Hæld ca. 1 dl olivenolie over alle dele og bland med hænderne strø salt, masser af peber og evt. andre krydderier over. Tilsæt evt. også et skvæt rød- eller hvidvin eller lidt bouillon.

Steges ca. 2 timer i ovnen v. 170 grader

Det smager MUMS!

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 12-12-07 16:55

Andelår med nødderis

4 stk.Andelår: udbenes ( meget nemt ) og steges som andebryster,hvile i sølvpapir 15 min

Rema 1000 har ferske Andelår 9,95 stk. i denne uge

Nødderis:2 kop. ris (parboiel ) 3 kop vand ( forhold 1-1,5 ) 1-2 sp.olie kommes i gryden og risen kommes ned i, og omrøres,når de popper hældes vand og 1 tsk. salt ved,røres, låg på, koges ca.15 min sluk og lad det stå til det skal bruges, minst 10 min. De er nu løse og lige til at spise.

Sovs afkog af panden crenfine 7%

Eller sur/sød sovs med annanas & æbler

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 17:05

herligt.. jeg får helt lyst til at kokkerere igen

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 12-12-07 17:49

Selvom du ikke gider "faste" opskrifter, så kig lige her alligevel:
www.madplaner.dk

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 19:31

der er mange muligheder på den side..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-07 20:03

Jeps! Men pas nu på ikke at blive for radikal, så dør du nemlig af sult imm. to tagselv-borde

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 20:10

Kylling a la Mulle.

Et kylling bryst pr. person
Fettucine
Tomatsauce
Parmesan

En let og lækker ret jeg engang konstruerede. Jeg ved ikke om nogen har lavet den før mig, men jeg havde ikke set den nogen steder

Sauce
Tage et glas f.eks Dolomio. Du kan bruge den som den er, men jeg plejer at dreje den lidt til den bliver til noget der minder om Puttanesca sauce (Frit oversat fra italiensk, ludersauce) så jeg tilfører mere hvidløg, capers, sardeller (eller benfri sild,4 - 5 stk.) og hakket oliven, og en smule chili, så den lige rykker lidt.

Steg kyllingebrystet på en pande i god olie (Du kan krydre brystet som du nu kan li det)

Hæld tomatsaucen eller Puttanescaen over kyllingebrystet på panden og lad det småsnurre under låg på, til du er færdig med at koge pasta.

I mens koger du pasta, så den er lige som du vil ha' den. Når den har fået nok, kan du tage den og klaske en håndfuld op på væggen. Hvis den blir hængende er den ødelagt LOOL

Når du er klar, så hælder du pasta på en tallerken, draperer med et kyllingebryst og sauce henover. Drys frisk parmesan på og tage f.eks. et stykke Ciabata brød til.

Tidsforbrug: ca. 20 min.
Pris: 40 - 50 kr. : 4 = 10 - 12,50 kr pr snude
Sundhed: Aner det ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 20:12

Puttanesca-sovsen (puttana = prostitueret på italiensk) siges i Napoli af være et afrodisiakum, et naturligt elskovsmiddel...

http://www.italy.dk/mad/tomat/puttanesca.htm

Det rykker i fyldepennen LOOL

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 20:53

jeg har ingen fyldepen.. .. men det lyder ganske lækkert.. og det er der jeg vil hen.. det skal være nemt hurtigt og billigt..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 20:55

Har du ingen fyldepen LOOL Det kan du da få

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 20:55

Ups ...... Var bare fristende

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 21:17

Dan danske pendent til Pasta m. kødsauce er Millionbøf m. kartoffelmos.

500 g. hakket oksekød
1 løg hakkes
2 spsk. tomatpure
1 dl. vand
1 bouillon terning. Knorrs høns
margarine
kulør
salt
peber
1 kg. kartofler
1 dl. vand
3 spsk. mel

Det var en meget brugt ret da jeg var knægt, og den smagte faktisk godt, og den er billig og hurtig

Jeg har kopieret fra en opskrift, da jeg ikke gider at skrive alt det der står i forvejen LOOL

Start med at skrælle kartoflerne, og sæt dem til at koge, i vand tilsat lidt salt.(Spring det over hvis du ikke gider og køb en pulvermos)

Løget pilles og hakkes, derefter steges de klare i en gryde med den smeltede margarine. Når løget er klaret tilsættes kødet, og brunes under omrøring. Når kødet er helt brunet tilsættes tomatpure, vand, salt og peber, lad det nu koge 10 min.

Lav en meljævning af mel og vand, og jævn millionbøffen af, til sidst tilsættes kulør, til den ønskede farve, og der smages til med salt og peber.

Serveres med rødbeder.

Pris: 40 - 50 kr
Tidsforbtug: 20 min.
Sundhed: Helt vildt

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 21:57

sorry klumme.. jeg kan ikke døje millionbøf.. jeg har bare fået nok af det som barn.. og fyldepennen.. ja.. jeg køber en i boghandleren

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 21:58

Okay okay... man kan ikke vinde hver gang

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-12-07 22:07

nej nu....................... pulvermos.... klumme altså.. LOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-12-07 22:38

JAJAJA Søster.... Det var dig der ville ha det nemt. Jeg rører sgu aldrig det kemikalium

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-12-07 07:00

nå.. så ka do lær det..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-07 07:33

Kartoffelpulver Jamen så er vi jo i boldgaden en frituregryde... bare ned i ønskebrønden med skidtet, og glem så alt om det kulinarisk... hvilket minder nig om:
http://kulinarisk.dk/
Denne streng kan snart linkes af div. kogebøger (hjemmesider)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-07 07:35

NB: Lav Chili Con Carne i stedet for millionbøf

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-12-07 12:36

CLAN.. det er konsistensen som millionbøf jeg ikke så godt kan ha i munden... så con carne er for tæt på.. nu går jeg på handel og køber ind til nogen af opskrifterne.. melder tilbage senere.. bare kom med flere ideer i mellemtiden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-07 12:44

Hvad med digital skønhed
http://peecee.dk/?id=84586

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-12-07 15:02

CLAN..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-07 15:07

Ja det er synd for den stakkels Orangutang

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 14-12-07 16:42

Tak for svaret CLAN. det smagte skønt..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-12-07 20:51

Jeps! Og hvis du holder øje med det, så fås frosne Tigerrejer tit og ofte billigt i Netto og Fakta. Har oftest set dem i Fakta på "bud"
Takker for points... og ja, min opsætning af opskrifterne er måske ikke det kønneste, men man ka' da lave mad efter dem
Fortsat go' weekend... og glædelig
Mvh
CLAN/Søren