/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HDI taber omdrejninger !
Fra : import1995
Vist : 3012 gange
50 point
Dato : 12-12-07 10:26

Hej ! Jeg har en Peugeot 806 2,0 HDi fra 2000, den kører rigtig godt, men efter vi var så uheldige at køre tør på motorvej for ca. 1 år siden, har den gule motorlampe nogengange lyst og det medfører at bilen ikke vil tage mere en ca. 2800 omd, træder du speeder i bumd vil den ikke tage ved, så du kan ikke overhale, det var tit når tanken ikke var fyldt, hvis vi fyldte den helt op forsvandt det igen, men nu kan den godt gøre det ved halvtank også, hvad kan det være, bilen kører elleres som en drøm, kan det vare et filter eller pumpe ????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-12-07 10:33

Diesel motore tager kke omdrejninger og midste trækkræft når filter er ved at stoppe til....
mvh ben

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-12-07 10:39

Kunne være dit filter.
Man plejer at skifte dieselfilter hver 30.000kr på en dieselbil (ifølge bogen) plejer selv at skifte hver 60.000km.

Har du kørt bilen tør, betyder det også at du har fået alt det "slam" med op i filtret som ligger i bunden af tanken.
Det kan ikke undgåes at der kommer lidt bundfald af forskellig slags i bunden af tanken, alt det vil du få op i filtret når du kører den helt tør.

Det kan sagtens være mange andre ting, men prøv at hiv dit dieselfilter op og se hvilken tilstand det er i, det tager ikke 2 min. at checke det.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 10:43

okay, jeg må se hvor det filter sidder, da det jo er en HDI, og jeg kender ikke så meget til det ! Håber det er det ! tak for hurtige svar !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-12-07 12:01

Ja forstoppelse af en art lyder det som ??Og alligevel lyder det også mærkeligt for så burde der ikke være ændringer efter hvor meget disel der er på siger min logig mig men vent til der kommer en mekaniker af nyere dato end mig håber du finder en løsning uden at du skal hen på et altfor tit dyrt værksted
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 12:27

Jeg ville nok ligge vejen forbi peugot og lige få dem til at aflæse fejlkoderne... Det er hvis den bedste løsning da det ikke er et logidk opstående problem... Er det er stoppet filter vil det ikke komme og forsvinde på den måde normalt og Luft burde heller ik opføre sig helt sådan, men er der en føler fejl eller noget andet elektrisk så er det svært at fine uden fejlkoden...

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 12:31

Ja god ide, de må kunne se på fejlkoden hvad det kan være måske !

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 12:33

JA budre kunne give et hint... Ellers kan man prøver meget når det kun er en gang imellem...

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 12:36

Håber bare det ikke er alvorligt, fordi kontoen med penge til dette er væk !!! Nå det går nok !

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 12:37

hehe arh ikke så negativt.. -gg- Kan være det bare er et stik der er iret et sted...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-07 12:37

En HDI har en højtrykspumpe der alene smøres via dieselolien og derfor kan tørkørsel beskadige pumpen, hvilket kan være en del af årsagen ttil dine problemer.

Der ud over har Peugeot/Citroên (og mange andre) dieselmotorerne tendens til tilsodning og motorbanken, som kan afhjælpes med et rense additiv, som dels kan hældes i et nyt brændstoffilterved service og dels kan tilsættes dieselolien.

I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig, at du bør besøge et værksted der har udstyr til at håndtere problemet.

Altså søg kvalificeret værkstedshjælp.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 12:44

Det lyder dyrt med en sådan højtrykspumpe, hvad koster det evt. !! kan ikke finde noget på nettet om det !

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 12:45

Er det bøvlet at skifte diesel filter, og er der noget man skal være opmærksom på evt. jeg er ikke den store mekaniker desværre !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-07 12:47

Det er ikke noget du selv kan lave alligevel og forhåbentlig er pumpen ikke ødelagt, men muligheden foreligger da biler med højtryksdiesel (Common Rail) som HDI'erne ikke må køre tør.
Mange nyere modeller har elektronisk stop så pumpen ikke får lov at løbe tør, men jeg tvivler på, at det findes på din.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-12-07 13:54

En ny dieslepumpe er MEGET dyr. (5-10000 kr). Men start nu lige med at skifte filter. Det koster under 100,- kr og du kan sagtens selv skifte det.

Når du skifter det skal du være opmærksom på at du tømmer filtret helt, igennem vand aftapningshanen, i bunden af filterbeholderen.

Inden du sætter låget på igen, skal du sikre dig at du fylder diesel i kammeret, ellers skal dieselpumpen til at pumpe diesel op i kammeret først, hvilket er en voldsom belastning for en dieselpumpe. So nævnt tidligere så smører dieselen pumpen.

Et værksted kan skifte filtret på under 10 min. (nogle værksteder afregner pr. 15min.)

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-12-07 13:59

super, tak for gode svar, kommer tilbage !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-12-07 15:04

Jeg er lutter øre.

Annuller spørgsmålet
Fra : import1995

Dato : 21-01-08 10:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål