|
| HDI taber omdrejninger ! Fra : import1995 | Vist : 3012 gange 50 point Dato : 12-12-07 10:26 |
|
Hej ! Jeg har en Peugeot 806 2,0 HDi fra 2000, den kører rigtig godt, men efter vi var så uheldige at køre tør på motorvej for ca. 1 år siden, har den gule motorlampe nogengange lyst og det medfører at bilen ikke vil tage mere en ca. 2800 omd, træder du speeder i bumd vil den ikke tage ved, så du kan ikke overhale, det var tit når tanken ikke var fyldt, hvis vi fyldte den helt op forsvandt det igen, men nu kan den godt gøre det ved halvtank også, hvad kan det være, bilen kører elleres som en drøm, kan det vare et filter eller pumpe ????
| |
|
Diesel motore tager kke omdrejninger og midste trækkræft når filter er ved at stoppe til....
mvh ben
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 12-12-07 10:39 |
|
Kunne være dit filter.
Man plejer at skifte dieselfilter hver 30.000kr på en dieselbil (ifølge bogen) plejer selv at skifte hver 60.000km.
Har du kørt bilen tør, betyder det også at du har fået alt det "slam" med op i filtret som ligger i bunden af tanken.
Det kan ikke undgåes at der kommer lidt bundfald af forskellig slags i bunden af tanken, alt det vil du få op i filtret når du kører den helt tør.
Det kan sagtens være mange andre ting, men prøv at hiv dit dieselfilter op og se hvilken tilstand det er i, det tager ikke 2 min. at checke det.
| |
|
okay, jeg må se hvor det filter sidder, da det jo er en HDI, og jeg kender ikke så meget til det ! Håber det er det ! tak for hurtige svar !
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 12-12-07 12:01 |
|
Ja forstoppelse af en art lyder det som ??Og alligevel lyder det også mærkeligt for så burde der ikke være ændringer efter hvor meget disel der er på siger min logig mig men vent til der kommer en mekaniker af nyere dato end mig håber du finder en løsning uden at du skal hen på et altfor tit dyrt værksted
Mvh Sune
| |
|
Jeg ville nok ligge vejen forbi peugot og lige få dem til at aflæse fejlkoderne... Det er hvis den bedste løsning da det ikke er et logidk opstående problem... Er det er stoppet filter vil det ikke komme og forsvinde på den måde normalt og Luft burde heller ik opføre sig helt sådan, men er der en føler fejl eller noget andet elektrisk så er det svært at fine uden fejlkoden...
| |
|
Ja god ide, de må kunne se på fejlkoden hvad det kan være måske !
| |
|
JA budre kunne give et hint... Ellers kan man prøver meget når det kun er en gang imellem...
| |
|
Håber bare det ikke er alvorligt, fordi kontoen med penge til dette er væk !!! Nå det går nok !
| |
|
hehe arh ikke så negativt.. -gg- Kan være det bare er et stik der er iret et sted...
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 12-12-07 12:37 |
|
En HDI har en højtrykspumpe der alene smøres via dieselolien og derfor kan tørkørsel beskadige pumpen, hvilket kan være en del af årsagen ttil dine problemer.
Der ud over har Peugeot/Citroên (og mange andre) dieselmotorerne tendens til tilsodning og motorbanken, som kan afhjælpes med et rense additiv, som dels kan hældes i et nyt brændstoffilterved service og dels kan tilsættes dieselolien.
I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig, at du bør besøge et værksted der har udstyr til at håndtere problemet.
Altså søg kvalificeret værkstedshjælp.
| |
|
Det lyder dyrt med en sådan højtrykspumpe, hvad koster det evt. !! kan ikke finde noget på nettet om det !
| |
|
Er det bøvlet at skifte diesel filter, og er der noget man skal være opmærksom på evt. jeg er ikke den store mekaniker desværre !
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 12-12-07 12:47 |
|
Det er ikke noget du selv kan lave alligevel og forhåbentlig er pumpen ikke ødelagt, men muligheden foreligger da biler med højtryksdiesel (Common Rail) som HDI'erne ikke må køre tør.
Mange nyere modeller har elektronisk stop så pumpen ikke får lov at løbe tør, men jeg tvivler på, at det findes på din.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 12-12-07 13:54 |
|
En ny dieslepumpe er MEGET dyr. (5-10000 kr). Men start nu lige med at skifte filter. Det koster under 100,- kr og du kan sagtens selv skifte det.
Når du skifter det skal du være opmærksom på at du tømmer filtret helt, igennem vand aftapningshanen, i bunden af filterbeholderen.
Inden du sætter låget på igen, skal du sikre dig at du fylder diesel i kammeret, ellers skal dieselpumpen til at pumpe diesel op i kammeret først, hvilket er en voldsom belastning for en dieselpumpe. So nævnt tidligere så smører dieselen pumpen.
Et værksted kan skifte filtret på under 10 min. (nogle værksteder afregner pr. 15min.)
| |
|
super, tak for gode svar, kommer tilbage !
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 14-12-07 15:04 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|