/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
webasto fyr
Fra : hennooah
Vist : 779 gange
200 point
Dato : 11-12-07 23:04

Jeg købte en brugt bil i marts måned i år.
Nu viser det sig at fyret ikke virker ( pumpen er defekt og selve fyret skal renoveres for yderligere 3500 kr ved ketner).
Kan jeg kræve at sælger skal betale eller burde jeg ha opdaget defekten da jeg købte bilen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-07 23:06

Desværre for sent at kræve noget.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-12-07 23:15

Det er dyrt at ha fyr... Den kræver faktisk mindst et årligt eftersyn og at den ikke skal ødelægges...

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 210 point
Dato : 11-12-07 23:21

Det kommer an på, hvem du har handlet med.
1. Privat - løbet er kørt, med mindre I har en klar garrantiaftale, eller du kan bevise, at sælger kendte fejlen og fortiede den. (Ond tro)
2. Forhandler - da der er gået mere end 6 måneder, skal du sansynliggøre/bevise at fejlen var til stede ved købet (gælder indtil 24 måneder).

Så i praksis har Teil fuldstændig ret

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-12-07 02:27

Prøv at skifte pumpen og se om den fungerer.Måske er du heldig.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 12-12-07 19:47

Tak for svaret hjkofoed, du får points'ene for det grundige svar.

det er desværre nok rigtigt, jeg har læst ca det samme hos forbrugerrådet.

Pumpen er skiftet, det var ikke nok.
ketner sætter nyt brændkammer i, samt skifter en blæser.
Så skulle det være så godt som nyt, på nær styringen men den går sjældent i stykker fik jeg at vide.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-12-07 01:40

selv tak, ærgerligt, at jeg ikke kunne give dig noget opløftende, men love og regler lader sig ikke lige ændre.