/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ændring af fotostørrelser
Fra : 1991
Vist : 3064 gange
500 point
Dato : 11-12-07 14:13

Har købt bærbar ned en brænder er installeret der hedder
NTI CD & DVD maker gold.
Her vil jeg lave en foto diaas show og mine fotos skal så
ændres til 704 x 576 ????
Man anbefaler at jeg ændrer det i et fotoprogram -
jeg har foto element 5. og mine fotoss er i normal
størrelse og andre haqr jeg beskåret til 10 x 15.
Jeg syness at størrelsen 704 x 576 er underlig.

HVAD GØR JEG HER ???

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-12-07 14:18

Citat
Jeg syness at størrelsen 704 x 576 er underlig.

Det kommer vel an på hvad opløsning du kører med.

Pixel/Tomme , Pixel/cm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-12-07 14:21

De 704 x 576 er pixels - du kan ændre dem alle på en gang med et program der hedder XnView

Jeg har lavet er lille guide her http://tips.bsjh.dk/xnview/index.htm hvor du kan se hvordan du resizer mange billeder. Der er link på siden til programmet som er gratis og på dansk.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 11-12-07 14:26

Jeg har beskåret nogle fotos i 10 x 15 cm.
men kan jeg uden at beskæret fotos
så der er det samme på ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-07 14:32

Jamen Windows har da noget indbygget, har du prøvet det ? Marker nogle billeder, gå over i menuen til venstre og klik på Udskriv disse billeder, så starter en guide hvor du blandt andet kan vælge at udskrive 10x15, husk at indstille printer til fotoudskrift

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 11-12-07 14:40

De fotos skal bruges i et foto dias show - men skal ifølge programmet
ændres til de omtalte mål.
Hvis jeg ikke gør det så mangler der en del på de forskellige fotos.
XnWiev taler om XP Vistas
Man må kunne ændre de fotos jeg har men en form for automatik
i Elemets 5

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-12-07 15:11

Kan også gøres online - http://www.resize.it/advanced-online-photo-tools.html

Der er fler muligheder på siden!

/Torben

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-12-07 15:54

Citat
Jeg har beskåret nogle fotos i 10 x 15 cm.
men kan jeg uden at beskæret fotos
så der er det samme på ??

Ja når du resizer et billede vil der være det samme på, det er kun formatet der er ændret.

XnView kan både bruges i XP og vista.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-12-07 15:57
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-12-07 16:00

Og så skal du ikke ændre dine original billeder - lav en kopi af dem og ændrer dem, for så har du altid originalerne hvis de skal bruges f.eks. til at få lavet papir billeder af.

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 11-12-07 16:21

Der findes et særdeles simpelt program til XP, som også kan anvendes på Vista.
Det er Microsofts eget og det er utroligt nok gratis...

Når programmet er installeret, får du en ekstra menu i din "højrekliksmenu", når du klikker på billeder.
Åbn stifinderen og marker et billede. Højreklik og vælg så Resize... - prøv dig frem med nogle kopier af dine billeder.

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

/Peter

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 13-12-07 12:28

Nu har jeg prøvet at hente XnView men jeg forstår stadig ikke hvad der menes
men det omtalte mål.
Der står
"Kildebilledstørrelsen skal være højopløsning 704 x 480
(NTSC ) 704 x 575.
Det er bedst du behandler det i din egen grafikeditor"
???
Jeg forstår det simpelthen ikke - jeg troede at det var størrelsen,
og jeg kan nemt med Crop Tool i Elemets 5 bearbejde foto.
Men bliver det rigtigt ???
Er detr een som kan forklare mig det, så detaljeret som muligt så
vil det hjælpe mig meget.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-07 12:52

Hvad med IrfanView... her kan man multi-resize
http://www.irfanview.com/
benytter den selv til mangt og meget. Dansk sprogmodul kan også hentes på siden... og alt sammen gratis.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 13-12-07 13:11

Da jeg skulle gøre hundebilledet mindre her til Kandu brugte jeg dette

http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 13-12-07 13:38

Tak for svaret Nordsted1.
Lige hvad jeg skulle bruge -super.